اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

اقدامات دولت به منظور کاهش خسارات سیل/ رشد 5 برابری بودجه لایروبی و مهندسی رودخانه‌ها

در صورت توجه وزارت نیرو به راهکارهای ارائه شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس در زمینه کاهش خسارات ناشی از سیل، بارندگی‌های آتی نمی‌تواند منجر به بروز بحران در مناطق سیل‌خیز شود.

اقدامات دولت به منظور کاهش خسارات سیل/ رشد 5 برابری بودجه لایروبی و مهندسی رودخانه‌ها

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بارش تجمعی‌ 324.6 میلی‌متری باران در سال آبی 97-98 منجر به جهش قابل توجه در حوزه بارندگی در طول 50سال اخیر کشور شد. به طوریکه بارش در این سال نسبت به میانگین 50سال گذشته، افزایش 41 درصدی را شاهد بود. این در حالی است که مناطق فلات مرکزی ایران در سال آبی گذشته نسبت به میانگین 50ساله، افزایش 46درصدی بارش را تجربه کرده‌اند. علی رغم برکات ناشی از افزایش بارش در کشور، بخشی از این بارندگی‌ها به شکل سیلا‌ب، شرایط را برای برخی از نقاط کشور به سطح بحرانی نزدیک کرد به نحوی‌که 24 استان، 213 شهرستان، 209 شهر و 5900 روستای کشور را درگیر خود کرد. در این بین، مردم مناطق حوزه آب‌ریز دریای خزر، استان‌های لرستان، خوزستان، فارس و سیستان و بلوچستان در جریان بارش‌های سیل آسا متحمل خسارات شدید شدند.

*راهکار پیشنهادی مرکز پژوهش‌های مجلس به منظور کاهش خسارات ناشی از سیل

خسارات جانی و مالی ناشی از سیلاب در بهار سال گذشته، لزوم توجه به اقدامات دولت در جهت کاهش آسیب‌های ناشی از سیل را مشخص می‌کند. در همین راستا مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارش خود درباره بررسی دلایل وقوع سیلاب‌های اخیر، 4 عامل تغییر کاربری بستر و حریم منابع آبی مهم، توجه نکردن به ظرفیت تالاب‌های کشور، تغییر ریخت‌شناسی و شرایط پوشش گیاهی و انجام ندادن عملیات آبخیزداری در حوضه‌های بالادست را به عنوان دلایل به وجود آمدن خسارات ناشی از سیل عنوان کرد.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است: «صیانت از جنگل‌ها، مراتع و آبخیزها و همچنین حریم رودخانه باید به عنوان یک اقدام مستمر در دستور کار وزارت نیرو و دیگر دستگاه های مسئول قرار گیرد. همچنین اصلاح سامانه تامین آب شرب شهری و روستایی در شرایط افزایش رقوم و سیلابی شدن منابع آب‌های سطحی در شهرهای متکی به آب سطحی الزامی است.»

*سرمایه‌گذاری 28هزار میلیاردی برای کنترل آسیب‌های سیلاب

بررسی بارش‌های سال آبی جاری مشخص می‌کند، میزان بارش‌ها مشابه سال گذشته بوده و شرایط مساعدی برای حوزه‌های آب‌ریز کشور به وجود آمده است، در همین ارتباط، رضا اردکانیان، وزیر نیرو در تشریح وضعیت بارش در سال جاری، عنوان کرد: «از مهر ماه سال ۹۸ تا دو روز قبل ۳۰۴ میلی‌متر بارش در سطح کشور به ثبت رسیده که این عدد در مقایسه با متوسط بلند مدت (۵۱ ساله) بیش از ۳۰ درصد افزایش را نشان می دهد».


وزیر نیرو، ضمن اظهار امیدواری در ارتباط با آمادگی های چشمگیری که از سال گذشته به‌ ویژه پس از سیل ابتدای سال فراهم شده است، گفت: «سیلاب های که اواخر پائیز سال گذشته در نقاط مختلف کشور از قبیل فلات مرکزی، جنوب شرق و اواخر سال ۹۸ و اوائل سال ۹۹ در منطقه غرب کشور در استان های لرستان و خوزستان به وقوع پیوست، موجب خسارت قابل ملاحظه ای نشد».

اردکانیان با اشاره به اینکه تلاش‌های بسیار خوبی در زمینه کاهش خسارات سیلاب انجام شده و فعالیت‌های گسترده‌ای هم در حال انجام است، افزود:« دولت سال گذشته 5برابر سال‌های قبل منابع مالی برای لایروبی و مهندسی رودخانه‌ها، آزادسازی بستر رودخانه و نظایر این را در اختیار وزارت نیرو قرار داد.»

وی، در بیان اینکه پروژه‌های وزارت نیرو در قالب سد، آبیاری و زهکشی، نیروگاه‌های آبی در حال احداث و تکمیل است، گفت:« ۲۷ تا ۲۸ هزار میلیارد تومان در طول شش سال گذشته از محل اعتبارات دولت و صندوق توسعه ملی به منظور کاهش خسارات ناشی از سیل، سرمایه گذاری شده است.»

با توجه به قرار گرفتن اقلیم ایران در منطقه آب‌سالی، گزارشات کارشناسی در زمینه کنترل خسارات ناشی از سیل مشخص می‌کند، علاوه بر اقدامات کوتاه مدت ضروری نظیر لایروبی خطوط انتقال آب و احداث سد و بند به منظور مدیریت حرکت سیلاب، می‌بایست به اقدامات بلند مدت نظیر راهکارهای ارائه شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز توجه شود. بدیهی است مجموع اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت می‌تواند علاوه بر کاهش خسارات ناشی از سیل‌های احتمالی آینده، ریسک سرمایه‌گذاری اقتصادی در بسیاری از مناطق سیل‌خیز ایران را کاهش دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول