اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

فارس من| 2 شرط اساسی برای ادامه آموزش های مجازی دانشگاهی/ روایت دانشجویی که برای کلاس آنلاین تا معدن می رفت

حذف ترم دانشگاه ها و توقف آموزش مجازی مخالفان و موافقان بسیاری دارد. رئیس کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم می گوید: 2 شرط اولیه برای برقراری آموزش های مجازی دانشگاهی مورد نیاز است.

فارس من| 2 شرط اساسی برای ادامه آموزش های مجازی دانشگاهی/ روایت دانشجویی که برای کلاس آنلاین تا معدن می رفت

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، برخی کاربران فارس با ثبت سوژه در سامانه فارس من خواستار «ادامه آموزش مجازی دانشگاه و حذف نشدن ترم» هستند. همچنین برخی کاربران هم خطاب به مسوولان نوشته اند: «نیم سال تحصیلی را بدون احتساب سنوات حذف کنید.»سوژه دیگری با عنوان «کلاسهای مجازی دانشگاه ها را لغو کنید» نیز توسط دانشجویان به ثبت رسیده است.

نظرات موافق و مخالفی درباره ادامه آموزش های مجازی و حذف ترم دانشگاه ها وجود دارد و این موضوع دارای مخالفان و موافقان بسیاری است.

رویه ای که به صورت قانونی توسط وزارت علوم به دانشگاه ها ابلاغ شده و در حال اجرا است. حذف ترم بر اساس تشخیص کمیسیون مورد خاص دانشگاه و با دلایل موجه است و وزارت علوم در این زمینه از دانشگاه ها خواسته که با دانشجویانی که در پیگیری آموزش های الکترونیکی مشکل داشتند همکاری کنند.

* دانشجویانی که موافق حذف ترم هستند

علیرغم دستاوردهای آموزش مجازی، به دلیل نوپا بودن آموزش مجازی در این سطح فراگیر در کشور، مشکلاتی در آموزش های مجازی وجود دارد و کاستی هایی دیده می شود که مسئولان وزارت علوم و دانشگاه‌ها هم منکر کاستی ها نمی شوند. اما همه اذعان دارند که در شرایط فعلی که زمان پایان شیوع ویروس کرونا مشخص نیست راه بهتری وجود ندارد.

بهبود، یک دانشجوی دانشگاه تهران در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: برخی از دانشجویان واقعاً شرایط آمادگی در کلاس ها و استفاده از درس را نداشتند که در این میان کار دانشجوهای دکتری و ارشد که در حال انجام پروژه هستند و کار آزمایشگاهی دارند، بیش از سایر دانشجویان مختل شده است. اگرچه وزارت علوم گفته دانشجویان می توانند در صورت تمایل، ترم را حذف کنند اما در عمل این موضوع چندان قابل تحقق نیست؛ زیرا تصمیم گیری در این باره به عهده دانشگاه ها گذاشته شده است.
وی گفت: در طول ترم برخی دانشجویان اعتراض خود را نشان دادند و حتی تلاش کردند به نشانه اعتراض چند کلاس را شرکت نکنند اما در نهایت ترم باقی ماند.

بهبود می گوید: بهترین تصمیم این بود که شرایط به گونه ای می شد که این ترم برای همه دانشجویان حذف می شد تا دانشگاه ها اجازه اختیار عمل در این زمینه را نداشتند و تصمیم واحدی گرفته و اعمال می شد.

* مخالفان جدی حذف ترم

اما در عین حال که برخی دانشجویان موافق سرسخت حذف ترم هستند برخی دانشجویان هم به شدت با حذف ترم مخالفت می‌کنند.

صابری دانشجوی دانشگاه تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: برخی از دانشجویان به اجبار می خواهند نظرات خود را به دیگران دیکته کنند و برای دیگر دانشجویان تعیین تکلیف کنند؛ صحبت از حذف سراسری ترم می زنند و با تحریک دیگر دانشجویان در نظر دارند همراهی شورای صنفی دانشجویان را جلب کنند که با آنها هم صدا شوند.

وی گفت: این در حالی است که حذف ترم هیچ گاه خواسته همه دانشجوها نبوده است و به شخصه معتقدم اگر قرار بر حذف ترم بود گزینه بهتری شامل حذف به صورت انتخابی می توانست وجود داشته باشد. زیرا من مانند بسیاری از دانشجویان دیگر، برای آینده ام برنامه دارم و معلوم نیست شرایط کرونا چه زمانی به پایان برسد، بنابراین بهترین شرایط این است که حداقل این ترم را تمام کنیم. برخی دانشجوها که از ابتدا برای ترم مجازی برنامه داشته اند و از ۱۰ اسفند سر کلاس آنلاین بوده اند و پروژه تحویل داده اند چرا باید حذف ترم شوند؟

الزام اساسی برای ادامه آموزش های مجازی دانشگاهی

گلایه های دانشجویانی که موافق حذف ترم هستند در کاستی های آموزش الکترونیکی ریشه دارد و بدیهی است که برای رفع این گلایه ها، همچنان که آموزش های مجازی به جلو می روند باید کیفیت آموزش بهتر شود. 

علی اکبر صفوی رییس کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره الزامات مورد نیاز برای تداوم آموزش های مجازی، اظهارداشت: الزامات مورد نیاز برای آموزش های مجازی به دو بخش تقسیم می شود. 

وی توضیح داد: نخست اینکه همه دانشجویان و اساتید در همه دانشگاه ها و موسسات آموزشی باید بسترهای لازم برای اجرای آموزش های الکترونیکی را در اختیار داشته باشند و این بسترها برای آنان پیاده سازی شود؛ برای مثال باید کلاسی به صورت مجازی تعریف شود که استاد بتواند به آن کلاس برود و تدریس کند.

صفوی ادامه داد: از نگاه دیگر به این موضوع هم می بینیم که برای ادامه آموزش های مجازی در آینده، باید شرایط به گونه ای شود که همه دانشجویان و اساتید در همه نقاط کشور به اینترنت خوب دسترسی داشته باشند؛ البته در هیچ جای دنیا اینگونه نیست که همه افراد در همه جا به اینترنت دسترسی داشته باشند، از این رو برای این کار باید راهکارهای دیده شود و همت دانشجویان هم مورد نیاز است.

*روایت دانشجویی که در معدن از کلاس آنلاین استفاده می کند

صفوی ادامه داد: برای مثال دانشجویی اخیراً به من مراجعه کرد که پس از تعطیلی دانشگاه ها به دلیل شیوع کرونا به محل زندگی خود برگشته بود و در محل زندگی خود که روستای دور افتاده ای از توابع استان کرمان بود دسترسی به اینترنت نداشت. 

رئیس کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: به این دانشجو گفتم که اگر دسترسی به اینترنت را ندارید و امکان حضور در کلاس و استفاده از کلاس برایتان فراهم نیست می توانید ترم را حذف کنید؛ قانون به شما اجازه حذف ترم را می دهد و در سنوات تحصیلی هم حساب نمی شود.

وی گفت: اما این دانشجو اصرار داشت که حتما می خواهد در این مدت از کلاس ها استفاده کند. دانشجو در نهایت یک کیلومتر تا دو کیلومتر از محل زندگی خود با دوچرخه به محل دیگری رفت تا به نزدیکی معدنی رسید که آنتن موبایل در آنجا خوب بود. سپس این دانشجو به من پیغام داد که نزدیک به محل زندگی ما معدنی وجود دارد که کیفیت اینترنت موبایل در آن منطقه بسیار خوب است و به صورت عالی از کلاس‌ها استفاده می کنم. 

وی گفت: با این مثال خواستم بگویم که مشکلات وجود دارد اما همواره برخی افراد راه های استفاده بهتر از فناوری را پیدا می کنند و یاد می گیرند که چگونه بهتر از مزیت ‌های آن بهره مند شود.

در این باره ببینید:

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول