اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

شعبه شورای حل اختلاف «اتاق اصناف» مرکز هرمزگان افتتاح شد

شعبه شورای حل اختلاف اتاق اصناف مرکز استان هرمزگان با حضور رئیس و اعضای شورای قضایی استان هرمزگان افتتاح شد.

شعبه شورای حل اختلاف «اتاق اصناف» مرکز هرمزگان افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، علی صالحی پیش از ظهر امروز در آئین افتتاح شعبه شورای حل اختلاف اتاق اصناف، حل و فصل و رفع اختلاف دعاوی را وظیفه ذاتی شوراهای حل اختلاف عنوان کرد و اظهار داشت: علاوه بر آن، حل و فصل و رفع اختلافات دعاوی از طریق مشارکت‌های مردمی از مهم‌ترین فلسفه تشکیل شوراهای حل اختلاف در سراسر کشور است.

وی در ادامه افزود: مشارکت‌های مردمی نیز در راستای ایفای نقش مردم در اجرای عدالت بوده و قطعا مشارکت مردم در این فرهنگ خوب اسلامی که در سیره نبوی و ائمه اظهار وجود داشته، می‌تواند نقش مهمی در امنیت جامعه و پایداری صلح و سازش در جامعه داشته باشد.

رئیس کل دادگستری هرمزگان بیان داشت: دعاوی که با وساطت ریش سفیدان به صلح و سازش بیانجامد قطعا از حکم صادره از سوی دادگاه و یا شوراها، پایدارتر و بیشتر حائز اهمیت است. چه بسا با احکام صادره از سوی دادگاه‌ها یا شوراها، نمی‌توان آثار کینه و ناراحتی در برخی دعاوی برطرف شود.

صالحی ادامه داد: رئیس قوه قضائیه دستور دادند بر حسب قانون شورهای حل اختلاف، شورای حل اختلاف تخصصی و صنفی در تمامی شعبه‌ها تشکیل، و متخصصین، معتمدین و خبره اصناف با حضور و حرکت جمعی خود در فرهنگ صلح و سازش بتوانند موارد و اختلافات موجود را برطرف نمایند.

رئیس کل دادگستری هرمزگان با تاکید بر اینکه احیای فرهنگ صلح و سازش در همه موارد مدنظر قوه قضائیه است، ابراز داشت: این موضوع به خصوص در بخش اصناف با هدف رفع اختلافات در بین بخشی به طور ویژه درحال پیگیری بوده و همچنین جلوگیری از تشکیل پرونده محاکمه یکی دیگر از اهداف قوه قضائیه است.

صالحی گفت: با توجه به حجم بالای قشر مرتبط با اتاق اصناف، با تشکیل و راه اندازی شورای حل اختلاف در این اتاق، سبب کاهش حجم پرونده‌ها در دادگاه خواهد شد. 

وی با بیان اینکه برخی پرونده های تشکیل شده یا فاقد ماهیت قضایی بوده و یا از پیچیدگی قضایی کمتری برخوردار است که نه تنها ضرورتی ندارد که به محاکم قضائی بیاید بلکه هزینه ها و وقت مردم نیز تلف می کند. از این رو تشکیل شورای حل اختلاف در اصناف نقش مهمی در کاهش حجم پرونده‌ها دارد.

مظفر حمزه ئی رئیس شورای حل اختلاف استان هرمزگان نیز در این آئین گفت: این شعبه در راستای اجرای تبصره ماده 2 قانون شورای حل اختلاف، قانونگذار به رئیس قوه قضائیه، این اختیار را داده که شعبات تخصصی تشکیل دهد و رئیس جدید مرکز شورای حل اختلاف مرکز نیز توصیه بر تحقق این امر مهم دارند که در این راستا، تفاهم‌نامه ای با وزیر وقت صمت به امضا رسید.

معاون قضایی رییس کل دادگستری و رییس شوراهای حل اختلاف هرمزگان گفت: در اجرای تبصره 4 قانون شورای حل اختلاف نیز سوگندنامه وجود دارد.

انتهای پیام/3264

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول