اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

مستندنگاری میراث فرهنگی خوزستان زیر تیغ فشار نااهلان

حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی خوزستان با نگاه کارشناسی و به دور از تنگ‌نظری و نگاه‌های سلیقه‌ای و منفعت‌طلبانه گروه‌های مختلف، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مستندنگاری میراث فرهنگی خوزستان زیر تیغ فشار نااهلان

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، یکی از بزرگترین ظرفیت‎های حوزه گردشگری، وجود بناها و آثار تاریخی است و حفاظت از آنها در راستای حفظ هویت ملی و معنوی و بقایای اصالت معماری هر منطقه از کشور، مهم است.

 هر اثر به جای مانده از میراث گذشته اعم از مدنی و معنوی، آیت و اشارت و مدرسه معرفت و عبرتی است برای همه نسل هایی که یکی پس از دیگری از راه می رسند.
 ‏
 ‏همچنین حفاظت از این آثار ممکن است زمینه‎ساز جذب گردشگر و توسعه پایدار گردشگری باشند و از این رو نیاز است تا با ثبت این آثار زمینه حفاظت از آن‎ها را فرآهم کنیم.

متاسفانه امروزه برخی از بناهای تاریخی استان خوزستان با بی توجهی یا کم توجهی مردم و متولیان امر مواجه است و افراد ناآگاه صدمات و لطماتی جبران  ناپذیر بر این آثار وارد می‌کنند.

در این راستا در سال‌های گذشته انتقادات بسیاری به عملکرد اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان در این زمینه وارد شده است؛ منتقدان معتقدند بناهای ارزشمند متعددی در استان خوزستان وجود دارد اما روند ثبت آنها به صورت غیرکارشناسی و سلیقه‌ای صورت می‌پذیرد.

 سال‌ها از مطالبه فعالان میراث فرهنگی برای حفاظت از برخی بناها از جمله در بافت قدیم دزفول ، بافت قدیم عامری اهواز و میراث صنعتی مسجد سلیمان و آبادان سپری شده اما رسیدگی چندانی به این درخواست‌ها نشده است.

در آن سو اما در روزهای گذشته شاهد بودیم که با فشار فردی دارای پرونده‌های امنیتی و اندیشه‌های انحرافی، طی زمان بسیار کوتاهی، پرونده یک سینما برای ثبت ملی تهیه و آماده ارسال به مرکز می‌شود.

اگر چه حفظ و ثبت ملی همه بناهای ارزشمند از جمله سینمای مذکور مهم است اما ضرورت دارد تا این اداره کل با نگاه کارشناسی و به دوراز نگاه‌های سلیقه‌ای و منفعت‌طلبانه گروه‌های مختلف، اقدام به حفظ و نگهداری از میراث ایران اسلامی کند.

کارشناسان این اصل ثابت را درخصوص تخصیص بودجه و استخدام‌های این اداره کل نیز متذکر می‌شوند و نگرانی خود را از تخریب برخی بناهای ارزشمند یا عدم توسعه برخی اماکن دارای ظرفیت‌های گردشگری به علت نامتوازن بودن اعتبارات و نیروی انسانی ابراز می‌کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول