اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

فرهنگ وتاریخ قلب شیراز در قربانگاه تجارت؟

سینما، جدیدترین شاخه هنر، معروف به هنر هفتم است که امروزه یکی از عمومی‌ترین و محبوب‌ترین تولیدات هنری را ارائه می‌کند. سینما همچنین به محل پخش عمومی فیلم سینمایی نیز گفته می‌شود.

فرهنگ وتاریخ قلب شیراز در قربانگاه تجارت؟

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، هنری که اختراعش را به برادران لومیر نسبت می‌دهند و ورودش به ایران به دوره قاجار، زمان مظفرالدین شاه در سال ۱۲۷۹ هجری شمسی بازمی‌گردد.

بدون شک جذابیت دیدن یک اثر هنری در سینما برکسی پوشیده نیست و بدین ترتیب سینما به‌عنوان یک تفریح و سرگرمی و درنهایت یک جاذبه فرهنگی شناخته می‌شود.

سینما مترو، شاید نامی کمتر شنیده‌شده در شیراز به‌ویژه برای نسل جوان باشد، اما برای قدیمی‌ترها عجیب یادآور خاطرات خوش و دوران جوانی‌شان است به‌گونه‌ای که اکثر آن‌ها در مقابل این سینما عکسی به یادگار ثبت کرده‌اند.

شاید اگر نام جدیدش یعنی سینما بهمن را به کاربریم، ذهن‌ها روشن‌تر شود. آری، سخن از سینمای قدیمی و متروکه شهر شیراز در انتهای یک پاساژ در چهارراه زند به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های تاریخی است که در سال ۱۳۳۶ ساخته شد.

این سینما تا سال ۵۷ دایر بود، اما پس از انقلاب در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت و از مترو به بهمن تغییر نام پیدا کرد و درنهایت به حوزه هنری واگذار شد؛ اما پس از مدتی از کار افتاد و درنهایت به بخش خصوصی واگذار شد. در این زمان بود که زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر کاربری سینما به گوش رسید و نهایتاً در خرداد سال گذشته زمانی که این سینما در حال بازسازی و نوسازی بود دچار آتش‌سوزی سنگینی شد و خسارت بسیاری دید و این اتفاق خود تغییر کاربری این سینما را قوت بخشید.

شورای شهر شیراز با این تصمیم طی یک اقدام منطقی مخالفت کرد و این ماجرا فعلاً بلاتکلیف مانده است.

عضو کمسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز دراین‌باره بااشاره به نقص قانون شورای عالی شهرسازی و معماری و در اختیار نداشتن کرسی عضو شورا درباره تصمیم‌گیری در این حوزه، اظهار داشت: متأسفانه قانون در موارد مختلفی نقص دارد و یکی از همین موارد نداشتن حق رأی اعضای شورا در حوزه تصمیم‌گیری دراین‌باره است که با توجه به اهمیت این موضوع در کلان‌شهرها این قانون نیازمند اصلاح است.

احمد تنوری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در شیراز اظهار داشت: علی‌رغم موضوع یادشده مبنی برنداشتن حق رأی توسط شورا، شورا به نمایندگی از مردم با این تغییر کاربری مخالف است؛ چراکه احساس می‌شود مردم از تغییر کاربری اماکنی که خاطره جمعی دارد ناراضی هستند.

وی افزود: مجموعه سینماها نه‌تنها برای اهالی شهر شیراز که برای مردم جنوب غرب کشور که بعضاً شهرهایشان فاقد سینما بوده یا هست همواره به‌عنوان یک جاذبه مسافرتی مطرح و از اواخر دوره قاجار که سینما وارد ایران شد این جاذبه فرهنگی بسیار موردتوجه قرار گرفت.

تنوری گفت: لذا زمانی که خبر تخریب یا تغییر کاربری یک سینما منتشر می‌شود ما با عدم رضایت مردم مواجه می‌شویم. چنانچه اکثر قدیمی‌ها با این سینما خاطره دارند و یا در آرشیو عکس‌های قدیمی بسیاری از مردم در جلوی این سینما عکس‌های یادگاری گرفته‌اند و لذا همه این‌ها پراهمیت است.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز بااشاره به وضعیت سینما مهتاب نیز که در چهارراه مشیر واقع است، گفت: در مورد این سینما هم درخواست تغییر کاربری وجود دارد که مردم به این سینما هم بسیار حساس و با تغییر کاربری بسیار مخالف‌اند.

وی عدم ثبت سینماها در فهرست آثار ملی را از دیگر مواردی عنوان کرد که منجر به درخواست‌هایی برای تغییر کاربری این مکان‌های مهم فرهنگی شده است.

تنوری در ادامه اظهار داشت: در ماه‌های اخیر در سال ۹۸ کارگروهی در سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری پیرامون وظیفه مهم شهرداری در حفظ و صیانت و همچنین معرفی میراث معنوی شهر راه‌اندازی کردیم که مدت‌های زیادی مغفول مانده بود. این کارگروه وظیفه حفظ و صیانت از میراث فرهنگی و معنوی همچون سینما را دارد چراکه سینما علاوه بر میراث تاریخی و فرهنگی میراث معنوی هم هست.

وی تأکید کرد: متأسفانه شهرداری در ادوار مختلف کمتر به این موضوع پرداخته است و لذا ما در شورای پنجم علی‌رغم نداشتن اختیارات کافی همه تلاشمان را به کار می‌گیرد علاوه بر اینکه در این موضوع مجموعه نظام باید همکاری کند.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر شیراز گفت: خیابان زند یک خیابان تاریخی و ارزشمند به لحاظ تعداد اماکن تاریخی است و ما نباید اجازه دهیم سرانه تاریخی و فرهنگی این منطقه کاهش پیداکرده و چهره فرهنگی و تاریخی به چهره تجاری و سوداگری تبدیل شود.

در صورت احیا هم کسی به سینمای متروکه بهمن نمی‌رود

معاون امور هنری و سینمایی ارشاد اما دراین‌باره نظر دیگری دارد. بهروز مرامی معتقد است این سینما سال‌ها است تعطیل‌شده و در زمان فعالیتش هم فیلم‌های جذابی را به نمایش نگذاشته است.

وی بااشاره به اینکه به دلیل بافت چهارراه زند کسی مایل نیست برای دیدن فیلم به آنجا برود به خبرگزاری فارس گفت: به عقیده من سینما بهمن حالت دخمه دارد و متروکه است و اگر تغییر کاربری پیدا کند و برای سینما بافت بهتری در مکان مناسب‌تری در نظر گرفته شود بهتر است.

مرامی اظهار داشت: به نظر نمی‌رسد اگر هم این سینما احیاشده و دوباره ساخته شود کسی به آن مراجعه کند. گرچه برای برخی آنجا خاطره دارد اما برای همه مردم شهر این‌گونه نیست.

سینما بهمن بر اساس عملیات جوشکاری آتش‌گرفته بود

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شیراز نیز در این راستا جزییات آتش‌سوزی سینما بهمن در خرداد سال گذشته را تشریح کرد.

محمدهادی قانع در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در شیراز اظهار داشت: آتش‌سوزی سینما بهمن در هنگام شب رخ داد و چون سینما جزء مکان‌های پراهمیت و پرخطر به لحاظ تجمع جمعیت به‌حساب می‌آید ما اکیپ‌های مختلف را برای اطفای حریق اعزام کردیم.

وی بااشاره به اهمیت این سینما به لحاظ تاریخی و همچنین محصور شدن میان مراکز اقامتی و واحدهای تجاری اظهار داشت: سرعت عمل آتش‌نشانان ما در خنک‌سازی و مهار حریق اطراف سینما سبب شد هیچ‌گونه خسارتی به مکان‌های اطراف وارد نشود گرچه بخش قابل‌توجهی از سینما به دلیل فرسوده بودن از بین رفت.

قانع بااشاره به تشکیل پرونده در مراجع قضایی جهت پیگیری ماجرا گفت: خسارت زیادی به این سینما وارد شد، سقف کاملاً فروریخت و سالن سینما طعمه حریق شد.

وی علت این آتش‌سوزی را کار با دستگاه گرم (دستگاه هوابرش) اعلام کرد و گفت: تیم ما اقدامات لازم را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام داد و علت آتش‌سوزی را کار با دستگاه هوابرش اعلام کردیم، اما عمدی یا غیرعمدی بودن این اتفاق بر عهده مراجع قضایی است.

پرونده آتش‌سوزی سینما بهمن مختومه اعلام‌شده است

در این راستا موضوع را از دادستان عمومی و انقلاب مرکز فارس پیگیری کردیم. حیدر آسیابی بااشاره به اینکه پس از آتش‌سوزی سینما بهمن گزارش‌هایی از سوی مراجع انتظامی داده و پرونده‌ای در شعبه ۱۶ بازپرسی تشکیل شد موضوع را بررسی کردیم.

وی افزود: در این راستا اگر ملکی خصوصی باشد بررسی‌ها به شکلی و اگر عمومی و دولتی باشد به گونه دیگری بررسی می‌شود که در این شرایط دادستان وظیفه پیگیری دارد.

آسیابی گفت: پس از حریق سینما بهمن تحقیقات ما آغاز و گزارش‌های آتش‌نشانی نیز بررسی شد و نهایتاً بر اساس نظریه آتش‌نشانی که آتش‌سوزی این سینما به دلیل جوشکاری و تعمیرات داخل سینما بوده است و از طرفی ادعای خاصی علیه عمدی بودن این آتش‌سوزی وجود نداشت، واز سوی کارشناسان این آتش‌سوزی غیرعمدی اعلام و پرونده در شعبه ۱۶ بازپرسی مختومه اعلام شد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول