اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

سهم 88 درصدی سوادکوه از مدیران دوره اولی و آخری

سهم ۸۸ درصدی اولین‌ها و آخرین‌ها در مدیریت ادارات و نهاد‌های سوادکوه نیاز به آسیب‌شناسی دارد، حضور مدیرانی که بدون سابقه مدیریتی و مدیرانی که در سن بازنشستگی قرار دارند، در توسعه‌نایافتگی و محرومیت مضاعف‌ شهرستان نسبت به سایر مناطق استان نقش دارند.

سهم 88  درصدی سوادکوه  از مدیران دوره اولی و آخری

خبرگزاری فارس مازندران ـ عمران اکبرنژاد| مدیران به عنوان سرمایه‌های انسانی در موفقیت‌ها یا ناکامی‌های یک مجموعه نقش اساسی دارند و مدیران ادارات و نهاد‌ها با توجه به وجود سلسله مراتب، بودجه‌، ارتباط حلقه‌ای بین‌مجموعه‌ای و حضور در بدنه اصلی تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها نقش اثرگذاری در توسعه یا عقب‌ماندگی دارند.

*۸۸ درصد از مدیران دوره اولی و آخری در سوادکوه

شاخص‌های مختلفی را می‌توان برای مدیر توانمند در حوزه کاری ذکر کرد و اولین یا آخرین دوره مسؤولیت وی می‌تواند شاخصی برای ارزیابی باشد و البته این شاخص را باید نسبت با شاخص‌های دیگری مانند توسعه‌یافتگی یا توسعه‌نایافتگی شهرستان و شهر و نمره ارزیابی سالانه مدیر تعیین کرد.

بررسی اولین یا آخرین دوره مسؤولیت ۵۹ نفر از مدیران ادارات و نهاد‌های شهرستان سوادکوه بیانگر آن است که ۶۸ درصد از مدیران ادارات و نهاد‌های سوادکوه اولین دوره مدیریت خود را در سوادکوه تجربه می‌کنند و ۲۰ درصد این مدیران هم در آخرین سال‌ها، ماه‌ها یا روزهای مسؤولیت خود قرار دارند و ۱۲ درصد بقیه در گروه اول و دوم قرار ندارند و به عبارتی ۸۸ درصد از مدیران ادارات و نهاد‌های سوادکوه مدیر دوره اولی یا مدیر دوره آخری هستند.

*مدیریت موفق در سوادکوه پله موفقیت‌های آینده

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار سوادکوه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه در این زمینه گفت: بررسی‌های من نشان می‌دهد که بیشتر مدیران شهرستانی که برای بار اول مدیر شدند در رسته معاونت ادارات و نهاد‌های سایر شهرستان‌ها فعالیت کردند و عملکرد مدیران سابق را حلاجی می‌کنند و شیوه‌های مدیریتی مناسب را در شهرستان پیاده می‌کنند.

عین‌الله طالبی، افزود: مدیرانی می‌توانند در شهرستان موفق باشند که تعامل، همدلی و همکاری آنان بیشتر باشد و قدرت تصمیم‌گیری با توجه به شرایط شهرستان را داشته باشد و مدیران استانی که باید بر همه شهرستان‌های استان مدیریت کنند، فرصت و توان بررسی و تصمیم‌گیری جزییات شهرستانی را ندارند و مدیران ادارات شهرستانی باید در تصمیم‌گیری‌ها شجاعت داشته باشند و شرایط را شهرستانی نگاه کنند.

وی با بیان اینکه شهرستان سوادکوه دارای شرایط سخت اقتصادی و گستردگی جغرافیایی و تعداد قابل توجه روستا و پراکندگی را در خود دارد، اظهار کرد: مدیران برای موفقیت باید هم‌پوشانی داشته باشند.

طالبی، موفقیت در مدیریت ادارات و نهاد‌های سوادکوه را با توجه به شرایط ویژه و همراه با بلایای طبیعی و ورودی استان و پراکندگی آن را موجب ارتقای مدیران موفق این شهرستان به مدیریت شهرستان‌های بزرگ یا مدیر‌کل یا معاون مدیران کل ذکر کرد.

وی اظهار کرد: از نظر من اولین یا آخرین دوره مدیریتی تأثیر پررنگی در موفقیت مدیران ندارد و همه‌جانبه‌گری، تعامل و آینده‌نگری تصمیمات و اقدامات نقش مهمی در موفقیت مدیران ایفا می‌کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار سوادکوه، گفت: مدیرانی که با حضور یک نماینده مجلس شورای اسلامی و با فشار بر ادارات کل یا وزارت‌خانه به شهرستان تزریق با تعویض می‌شوند هم از مواردی است که در ارزیابی مدیران باید توجه کرد.

* شرایط و شاخص‌های مدیریتی در کنارهم

مشاور کمیسیون فرهنگی شورای عالی استان‌های کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه با اشاره به اینکه برای موفقیت مدیران باید به شاخص‌های فردی و محیطی توجه شود، گفت: تخصص و تدبیر و ذاتی‌بودن برخی رفتار‌های مدیریتی را می‌توان از شاخص‌های فردی مدیر ارزیابی کرد.

نرگس کمالی که ۱۰ سال عضو شورای اسلامی شهر زیراب و عضو شورای اسلامی مازندران و شورای عالی استان‌های کشور بود، افزود: شرایط و محیط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و میزان همراهی ادارات استانی و ملی هم از عوامل دیگر در ارزیابی مدیران محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه مدیران دوره آخر مدیریتی هم شاید خستگی و کاهش صبوری را در مدیریت آنان بتوان دید ولی تجربه و استفاده از امکانات و آشنایی با کار را در مدیریت انها را هم باید توجه کرد.

کمالی، گفت: مدیر دوره اول یا دوره آخر‌بودن دلیلی بر موفقیت یا شکست مدیر نیست بلکه باید شرایط و شاخص‌ها را در کنارهم بررسی و ارزش‌گذاری کرد.

*آزمایشگاه مدیران دوره اولی

رئیس شورای اسلامی شهرستان سوادکوه نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه، گفت: از سال‌های گذشته پیگیر موضوع شاخص‌های انتخاب مدیران هستم.

جمشید پهلوان با بیان اینکه ادارات و نهاد‌های استانی، تعداد زیادی از مدیران دوره اولی را برای آزمایش به شهرستان سوادکوه می‌فرستند، افزود: آماری که در شورای اسلامی شهرستان سوادکوه از کارنامه مدیران به دست آمد حاکی از آن است که بسیاری از مدیران با دوره مدیریتی ابتدایی خود در شهرستان سوادکوه در سایر شهرستان‌ها یا ادارات کل استانی به مناصب بالایی رسیدند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان سوادکوه مدیران توانمندی را برای کشور پرورش داد ولی دوره اولی‌بودن یا آخری‌بودن مدیریت برای شهرستان، خوشایند نیست، خاطر نشان کرد: مدیران دوره آخری مسؤولیت هم فعالیت خود را از پله‌های ابتدایی مسؤولیت آغاز کردند و دارای تجربه هستند.

*مزایا و معایت مدیران دوره اول یا دوره آخر در سوادکوه

هرچند ارزیابی سالانه مدیران توسط فرمانداری‌ها در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد و از

دوره اولی‌بودن مدیران می‌تواند با انگیزه خدمت برای ارتقا، توان و نیروی فعالیت برای آنان که بیشترشان در سن جوانی قرار دارند، به‌روز‌بودن، استفاده از تحصیلات دانشگاهی و استفاده بهینه از داشته‌ها همراه باشد 

طرف دیگر هم استانداردسازی این شاخص‌ها و عدم وجود تعارف به مدیران در نمره‌دهی هم از مسائل تاثیرگذار در آن است را هم برای غنی‌تر‌شدن پاسخ به سؤال میزان موفقیت یا عدم موفقیت باید مورد نظر داشت، ولی بررسی همین آمار تعداد مدیران دوره اولی و یا دوره آخری در مدیریت هم می‌تواند ما را کمک کند.

دوره اولی‌بودن مدیران می‌تواند با انگیزه خدمت برای ارتقا، توان و نیروی فعالیت برای آنان که بیشترشان در سن جوانی قرار دارند، به‌روز‌بودن، استفاده از تحصیلات دانشگاهی و استفاده بهینه از داشته‌ها همراه باشد و البته کم‌تجربگی، آشنایی اندک با حوزه فعالیت و افراد و گروه‌های مرتبط، تصمیم‌هایی با نگاه کوتاه‌مدت، توجه بیشتر به برد تبلیغاتی فعالیت‌ها تا اثرگذاری آن، مدت‌دار‌شدن جاگیری مدیریتی در بین جامعه هدف، توجه بیشتر استانی به مدیران باسابقه‌تر و وجود جو رقابتی بین کارکنان با سابقه و مدیر جوان می‌تواند مطرح باشد.

خستگی ناشی از کار ۳۰ ساله، عدم وجود طرح و برنامه نوین و مبتکرانه، قالب‌بندی شخصیت مدیریتی و سختی تغییر آن بخشی از مضرات دوره آخری مدیریتی است و البته فواید مدیران در دوره آخر را هم می‌توان وجود کوله‌باری از تجربه، تصمیم‌های مدیریتی همراه با همه‌جانبه‌گری، توانمندی لازم در برخورد با بحران‌ها و ارتباط درون‌سازمانی و بین‌سازمانی قوی‌تر نام برد.

*برنامه‌ریزی برای استفاده از فواید دوره‌های مدیریتی در سوادکوه

هدف این نوشتار آن نیست که یکی از مدیریت‌های دوره اولی یا دوره آخری را برتر معرفی کند بلکه منطقی این است که حضور مدیران دارای سابقه مدیریتی و در سن میان‌سالی

خستگی ناشی از کار ۳۰ ساله، عدم وجود طرح و برنامه نوین و مبتکرانه، قالب‌بندی شخصیت مدیریتی و سختی تغییر آن بخشی از مضرات دوره آخری مدیریتی است 

مدیریتی در شهرستان سوادکوه حدود ۱۲ درصد است و به نظر می‌رسد که این بخش از مدیریت باید در سوادکوه تقویت شود تا فواید دوره‌های مدیریت دوره اولی‌ها و دوره آخری‌ها نصیب شهرستان شود و‌ مضرات ویژه انواع دو دوره هم کاهش یابد.

به نظر می‌رسد وجود ۸۸ درصدی اولین‌ها و آخرین‌ها در مدیری ادارات و نهاد‌های سوادکوه نیاز به آسیب‌شناسی دارد و مدیران بدون سابقه مدیریتی و کسب اولین تجربه مدیریتی در سوادکوه و انتقال آن به سایر شهر‌ها، ندیده‌گرفتن توسعه‌نایافتگی و محرومیت مضاعف‌تر شهرستان نسبت به سایر مناطق استان، گستردگی جغرافیایی و پراکندگی جمعیتی و همچنین جمعیت قابل توجه شناور سوادکوه در انتخاب مدیران لحاظ شود تا شاهد توسعه متوازن این شهرستان نسبت به سایر شهرستان‌ها شویم.

انتهای پیام/۸۶۰۱۵/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول