اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

آمریکا: داعش مسئول حملات مرگبار اخیر در افغانستان است

نماینده‌‌ آمریکا برای صلح افغانستان گفت که براساس ارزیابی‌های واشنگتن داعش مسئول حملات روزهای اخیر در کابل و ننگرهار بوده است.

آمریکا: داعش مسئول حملات مرگبار اخیر در افغانستان است

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «زلمی خلیل‌زاد» نماینده‌ ویژه‌ وزارت خارجه‌ آمریکا برای صلح افغانستان گفت که براساس ارزیابی‌ها شاخه‌ خراسان گروه  تروریستی داعش مسئول حملات روزهای اخیر در کابل و ننگرهار بوده است.

خلیل‌زاد صبح امروز (جمعه، ۲۶ ثور) در صفحه توئیتر خود نوشت: ارزیابی دولت آمریکا نشان می‌دهد که داعش مسئول حملات هفته گذشته بر یک بیمارستان در کابل و همچنین یک مراسم تشیع جنازه در افغانستان است.

وی افزود: داعش تمایل خود را انجام به چنین حملات «شنیع» در برابر غیرنظامیان را نشان داده و اکنون این گروه برای افغان‌ها و جهانیان تهدید به‌حساب می‌آید.

خلیل‌زاد افزوده است که داعش مخالف توافق‌ صلح میان  افغانستان و طالبان است و تلاش می‌کند تا مثل عراق و سوریه، جنگ فرقه‌ای را تحریک کند.

وی به حکومت افغانستان نیز هشدار داده است که اجازه ندهد گروه داعش، روند شکننده‌ صلح با طالبان را از مسیر خارج کند. وی همچنان از افغان‌ها خواسته است که با هم متعهد شده تا این تهدید را شکست داده و فرصت تاریخی صلح را دنبال کنند.

نماینده‌ ویژه‌ آمریکا برای صلح افغانستان نوشته است: در عوض افتادن در دام داعش و به تأخیر انداختن یا ایجاد موانع برای صلح، افغان‌ها باید با هم یکجا شوند تا این تهدید را شکست دهند و فرصت تاریخی صلح را دنبال کنند. بهانه‌جویی‌ها بیشتر جا ندارد. 

روز سه‌شنبه (۲۳ ثور) در دو حمله‌ مرگ‌بار مسلحانه و انتحاری در کابل و ننگرهار نزدیک به ۵۰ غیرنظامی کشته و بیش از ۸۰ غیرنظامی دیگر زخمی شدند. حمله‌ مسلحانه در کابل بر یک بیمارستان صد تخت خوابی در غرب کابل و حمله‌ انتحاری در ننگرهار در یک مراسم تشییع جنازه در شهرستان کوزکنر این ولایت صورت گرفت.

این حملات با واکنش‌های زیاد داخلی و خارجی مواجه شد. پیشتر وزارت خارجه‌ی آمریکا این حملات را محکوم کرده و از طالبان و دولت افغانستان خواسته بود که برای کشاندن عاملان این حملات به پای میز عدالت، با هم همکاری کنند.

طالبان دست داشتن در این حملات را رد کرده‌اند. صدیق صدیقی، سخن‌گوی ارگ ریاست‌جمهوری اما یک روز پس از این حملات، در یک نشست خبری گفت که طالبان با انکار از دست‌داشتن در این حملات نمی‌تواند خود را برائت دهند.

آمریکا در حالی گروه داعش را مسئول حملات مرگ‌بار در کابل و ننگرهار دانسته است که روز چهارشنبه گذشته، «کرِن دکر» معاون سفارت امریکا در کابل در یک تماس ویدیویی با سرور دانش، معاون دوم اشرف غنی گفته بود که طالبان مسئولیت حملات در کابل و ننگرهار را بر عهده نگرفته‌اند، اما از آن‌جایی که این گروه زمینه‌ی خشونت را فراهم می‌کند، مسئول است.

/انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول