اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

تخت‌روانچی: آمریکا با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و تهدید سایر کشورها، حقوق بین‌الملل را به سخره گرفته است

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: آمریکا با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و تهدید سایر کشورها، حقوق بین‌الملل را به سخره گرفته است.

تخت‌روانچی: آمریکا با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و تهدید سایر کشورها، حقوق بین‌الملل را به سخره گرفته است

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: چندجانبه گرایی با چالش‌های متعددی مواجه شده و لازمه رفع آن‌ها تقویت حاکمیت قانون، همکاری بین‌المللی و تعامل است.

مجید تخت روانچی در سخنرانی خود در نشست مجازی و غیررسمی شورای امنیت، به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم در اروپا، با اشاره به درس‌هایی که می‌بایست از تجربه تلخ جنگ جهانی دوم گرفت، افزود: یکی از مثال‌های زنده استهزای سیستماتیک حقوق بین‌الملل، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت توسط آمریکا و تهدیدات بی شرمانه علیه سایر کشور‌ها برای نقض این قطعنامه و یا مواجهه با اقدامات تنبیهی است.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، نماینده کشورمان در سازمان ملل عنوان کرد: آمریکا با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و تهدید سایر کشورها، حقوق بین‌الملل را به سخره گرفته است.
تخت روانچی با یادآوری این نکته که سازمان ملل با هدف ایجاد مرکزی برای هماهنگی اقدامات کشور‌ها و حل مشکلات جهانی تأسیس شده است، گفت: سیاست‌ها و اقدامات برخی کشور‌ها مانند آمریکا که قوانین و مقررات بین المللی را نقض می‌کند و سیاست خارجی آن به استفاده از ابزار‌های غیرانسانی نظیر تحریم‌های یکجانبه معتاد شده است، اعتبار این سازمان و حاکمیت قانون را تضعیف کرده است.
وی با انتقاد از رهیافت آمریکا در خروج از سازمان‌ها و توافقات بین‌المللی، از جمله خروج غیرقانونی آن از برجام و نیز نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، اضافه کرد: اینگونه سیاست‌ها، چندجانبه گرایی را با چالش مواجه کرده و منافع جمعی کشور‌های جهان را در معرض خطر قرار داده است و به همین علت، دنیا باید تلاش کند حاکمیت قانون، جایگزین سیاست قدرت و همکاری، جایگزین تقابل شود.

* مبادلات از طریق کانال انساندوستانه سوئیس دشوار است

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد همچنین طی سخنرانی در وبینار بین المللی «تحریم‌های آمریکا و کووید-۱۹، یک تهدید جهانی» با اشاره به تداوم چهار دهه تحریم‌های غیرانسانی آمریکا علیه ایران، به تشریح آثار مخرب این تحریم‌ها بر مبارزه ایران با بیماری همه گیر کرونا پرداخت.
سفیر ایران، تمامی بشریت را در جبهه واحدی در مبارزه با کرونا خواند و هرگونه ایجاد محدودیت و مانع در توانایی کشور‌ها در این زمینه را باعث تضعیف تلاش‌های جهانی با این بیماری همه گیر برشمرد.

تخت‌روانچی با اشاره به اینکه ایران یکی از بیشترین واگیری به ویروس کرونا را داشته است، تحریم‌های یکجانبه آمریکا را باعث تضعیف تلاش‌ها در مبارزه با این بیماری خواند و گفت: این تحریم‌ها به مثابه ستون پنجم دشمن در میانه نبرد با این بیماری به اقدامات کشور‌ها لطمه می‌زند.

تخت‌روانچی ضمن رد ادعای مقامات آمریکایی در مستثنی دانستن مبادلات بشردوستانه و پزشکی از تحریم ها، گفت که در عمل انجام این گونه تبادلات غیرممکن هستند.
وی با اشاره به سازوکار موسوم به کانال انساندوستانه سوئیس (SHTA)، ضمن ناکافی دانستن این کانال برای تامین نیازمندی‌های ایران افزود: شرط و شروط وزارت خزانه داری آمریکا برای صدور مجوز به شرکت‌های متقاضی برای استفاده از این کانال، چنان سخت گیرانه است که در عمل مبادلات از این کانال دشوار است.
تخت‌روانچی همچنین با اشاره به خسارت‌های گسترده اقتصادی و انسانی کرونا در ایران و سایر کشورها، لغو فوری تمامی تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، حمل و نقل، پزشکی، صنعتی، صادرات، واردات و ... را برای کمک به کشور‌های آسیب دیده با اتکا به منابع داخلی شان ضروری خواند و خواستار لغو تحریم‌ها شد.
گفتنی است این وبینار، با سخنرانی سفرای کشور‌های ایران، سوریه، ونزوئلا، کوبا، زیمباوه و نیکاراگوئه در سازمان ملل و توسط سازمان مردم نهاد «تحریم‌ها کشنده هستند» به صورت مجازی برگزار شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول