اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

سرمایه‌گذاری در بورس فرصت‌سازی از تهدیدها است/ چند توصیه مهم به تازه‌واردهای بورسی

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به اصطلاح نوعی فرصت ساختن از تهدید است زیرا اگر نقدینگی سرگردان که هربار در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌شدند به بازار سرمایه و تولید وارد شوند، به نفع کل کشور خواهد بود.

سرمایه‌گذاری در بورس فرصت‌سازی از تهدیدها است/ چند توصیه مهم به تازه‌واردهای بورسی

محمدرضا حیدری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، درخصوص شرایط سرمایه‌گذاری در بورس اظهار کرد: در حال حاضر شرایط هیجانی بر بازار حاکم است، در این چند وقت شاهد رشد صد درصدی بورس بودیم بنابراین، این وضعیت غیرمتعادل است و رفتارهای احساساتی و هیجانی ممکن است به زیان افراد تمام شود. 

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: اصل سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و این‌که سرمایه را در اختیار واحد تولیدی قرار دهیم، مشکلی ندارد ولی در این زمان با این هیجان‌های موجود ریسک ریزش ارزش سهام وجود دارد. 

وی ادامه داد: افرادی که سهام خرد محسوب می‌شوند باید تا جایی که ممکن است از محل پس‌اندازها و به‌ صورت تدریجی و سبدی یعنی نه صرفاً یک سهم بلکه ترجیحاً سهام‌های بنیادی که شرکت‌های اصیل هستند و روی آن‌ها شناخت وجود دارد و با مشورت و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد سرمایه‌گذاری شوند تا دچار ضرر نشوند چون ارزش‌ها به دلیل ارزش اضافی که در قیمت سهام وجود دارد و اصطلاحاً حباب دارند، در معرض ریزش هستند. 

حیدری در توصیه به کسانی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند بیان کرد: توصیه می‌کنیم با آموزش، مشورت، به‌ صورت تدریجی و از طریق سیستم سبد و پس‌اندازهای مازاد خود اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند و ریسک را مدیریت کنند زیرا سرمایه‌گذاری در بورس از سرمایه‌گذاری در بازار طلا، سکه، ارز، خودرو و... بهتر است تا سرمایه وارد تولید شود.

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان اظهار کرد: سازمان بورس و نهادهای سازمان مانند واحدهای منطقه‌ای که در اصفهان هم وجود دارد، کارگزاری‌ها، دانشگاه‌ها و متخصصین باید با کارگاه‌های آموزشی به‌ صورت آنلاین و حضوری مردم را در قالب گروه‌های سرمایه‌گذاری آموزش دهند تا آن‌ها بتوانند از طریق مکانیزم مشورت، تبادل فکری و آموزش‌ها ریسک را به حداقل برسانند، البته افراد باید این نکته هم توجه کنند که ذات این بازار ریسکی است.

وی در خصوص میزان تأثیرگذاری کرونا بر بازار سرمایه کشور تصریح کرد: در وضعیت کشور ما با توجه به تحریم‌ها بستری وجود دارد که بازار سرمایه باید با توجه به آن تحلیل شود، انتظارات در حالت تورمی از کشور ما در وضعیتی که تحریم‌ها از یک طرف و کسری بودجه و ناکارآمدی از طرف دیگر وجود دارد، با دیگر کشور‌ها متفاوت است.

حیدری عنوان کرد: شیوع کرونا، اکثر بخش‌ها به‌ خصوص بخش‌های مربوط به خدمات، گردشگری، آموزش، حمل‌ونقل و... را درگیر کرده و شرکت‌های این بخش‌ها که در بورس هم حضور دارند متأثر از آن شده‌اند و ارزش سهامشان دچار تغییر شده است ولی به دلیل مسائلی که در بستر اقتصاد کشور وجود داشته تفاوت‌هایی با بازار سرمایه دیگر کشور‌ها وجود دارد.

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان اضافه کرد: البته دولت هم طرح‌هایی مانند آزادسازی سهام عدالت، واگذاری سبد واسطه‌گری مالی و... داشته که در تشدید هیجان مؤثر بوده است.

وی درباره شرایط سرمایه‌گذاری مردم در بورس گفت: ما موافقت اصولی با سرمایه‌گذاری در بورس داریم اما این‌که چه کسی، در چه زمانی، به چه میزان و چگونه در بورس سرمایه‌گذاری می‌کند، باید بررسی شود، بنابراین پیشنهاد ما به مردم، آموزش، سرمایه‌گذاری منابع آزاد، خرید به‌صورت سبدی، سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و با رویکرد تدریجی است.

حیدری ادامه داد: مثلاً اگر شخصی قصد سرمایه‌گذاری به مبلغ ۵٠ میلیون تومان را دارد، در ابتدا با مبلغ ۱۰ میلیون تومان کار خود را آغاز کند و در طول زمان آن را افزایش دهد.

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به اصطلاح نوعی فرصت ساختن از تهدید است زیرا اگر نقدینگی سرگردان که هربار در زمینه‌های مختلف مانند سکه، ارز، خودرو و... سرمایه‌گذاری می‌شدند به بازار سرمایه و تولید وارد شوند، به نفع کل کشور خواهد بود.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ص۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول