اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

گودرزی: اگر نمایندگان در گزارش تفحص از قاچاق دستکاری کردند مردانه بگویند

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: اگر نمایندگان در گزارش تفحص از قاچاق کالا دستکاری کردند مردانه بگویند.

گودرزی: اگر نمایندگان در گزارش تفحص از قاچاق دستکاری کردند مردانه بگویند

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، داود گودرزی دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی در نشست خبری که عصر امروز در خبرگزاری فارس با محور روند بررسی تحقیق و تفحص از فساد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شد، اظهار داشت: پدیده قاچاق از معدود پدیده‌هایی در کشور است که تبعات مختلفی در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، تولیدی و دیگر عرصه‌ها دارد.

وی افزود:‌ اگر جلوی قاچاق را نگیریم نه تنها به اقتصادمان ضربه می‌زند بلکه در بحث اشتغال و تولید آسیب رسان بوده و علیرغم همه اینها زمانی که قاچاق در کشور زیاد شد، امنیت سرمایه‌گذاری از بین می‌رود.

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه قاچاق زمینه‌سازی برای سایر مفاسد و سبب ترویج فساد می‌شود، گفت:‌ البته که موضوع قاچاق مباحث امنیتی را در بردارد.

گودرزی در ادامه بیان کرد: با عدم نگهداری کالای قاچاق در نتیجه با ورود تجهیزات امنیتی همچون اسلحه مواجه خواهیم شد. در جریان اغتشاشات آبان ماه نیز اسلحه‌هایی به خاطر همین عدم دروازه‌بانی وارد کشور شد.

وی بیان کرد: ممکن است لابلای لوازم مختلف مانند وسایل خانه اسلحه قاچاق شود بنابراین به همان میزانی که قاچاق انجام می‌شود زمینه سواستفاده جریان نفوذ نیز فراهم می‌شود.

** اینکه می‌گویند قاچاق نداریم بازی با شعور مردم و وظایف قانونی است

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی همچنین خاطرنشان کرد: ‌جریانات نفوذ علیه انقلاب و کشور از جریانات فساد و قاچاق سو استفاده کرده و سلامت و بهداشت مردم را هم نشانه می‌گیرند.

گودرزی با بیان این نکته که پدیده قاچاق بسیار پیچیده و چند بعدی است، گفت: همین پدیده اثرات سنگینی را به دنبال دارد و به همین جهت رهبری تاکید داشتند و دارند که جلوی قاچاق گرفته شود. 

** «قاچاق» سلامت و بهداشت مردم را نشانه می‌گیرد

وی همچنین تصریح کرد: متاسفانه با پدیده‌ای توسط برخی مسئولان مواجهیم که با بازی با اعداد و آمار و دستکاری در آنها و تعریف برخی واژه‌ها می‌گویند توانستیم با قاچاق مبارزه کنیم برخی هم می‌گویند ما اصلا قاچاق نداریم بلکه تخلف داریم. اینها با شعور و وظایف قانونی بازی کردن است. قاچاق در قانون تعاریف مشخصی دارد بنابراین نیاز نیست کسی تئوری و نظر بدهد چرا که در قانون به صورت شفاف مشخص شده است.

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی در بخش دیگر از سخنانش گفت: در سال 92 مجلس یکی از بهترین قانون‌های خود را تهیه و تدوین کرد اما متاسفانه هر کجا که بحث قاچاق مطرح بوده با گذشت زمان مواجه شدیم.

** قانون مبارزه با قاچاق چندین سال در راهروهای مجلس خاک خورد

گودرزی یادآور شد: متاسفانه قانون مبارزه با قاچاق چندین سال است که در راهروهای مجلس خاک خورد.

وی همچنین بیان کرد: زمان بر بودن بررسی‌های قاچاق در کشور متاسفانه جزو بدبختی‌های کشور است. با کدام منطق می‌توانیم به مردم این جواب را بدهیم که آئین‌نامه یک قانون سه سال زمان ببرد. و در حال حاضر متاسفانه بخش زیادی از این آئین‌نامه اجرایی نمی‌شود و بخش دیگری هم تنها روی کاغذ باقی مانده است.

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی در ادامه بیان کرد: در سال 95 مجلس مصوب می‌کند که تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام می‌شود. این ستاد از سال 81 از رهبر معظم انقلاب دستور گرفت که کار جدی برای مبارزه با قاچاق انجام شود و دولت پای کار مبارزه با قاچاق بیاید و جلوی آن گرفته شود. 

گودرزی با اشاره به اینکه در آذر ماه 96 گزارش تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید در مجلس قرائت می‌شد گفت: با یک اتفاق نادر مواجهیم که هم خنده دار است هم گریه‌دار و آن اینکه با نمایندگان مجلس با منافع ملی چگونه رفتار کردند. به هر حال نمایندگان عضو کمیته تفحص و برخی نیز اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس بودند که  هم کمیته تفحص و هم اعضای کمیسیون اقتصادی حرف‌یا کاملا متناقضی می‌زنند و در پاسخ به این سؤال که چرا گزارش تفحص از ستاد قاچاق کالا و ارز قرائت نمی‌شود جواب درستی نمی‌دهند. اینها چه جوابی در پیشگاه خدا،‌مردم و قانون دارند؟ 

وی همچنین انتقاد کرد که چرا رئیس کمیته تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گوید ما سال 97 گزارش را جمع‌بندی کردیم اما پس از صحبت بنده گفت هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. آقایان حضرتی و انارکی چرا پاسخ درستی نمی‌دهند؟

 دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت:‌امروز آقای حضرتی نامه‌ای منتشر کرده که سال 97 این گزارش به هیأت رئیسه تقدیم شده است.  چه کسی جوابگوی این تناقضات است.

** اگر در گزارش تفحص از قاچاق کالا دستکاری کردید مردانه بگویید

گودرزی با بیان اینکه وظیفه قانونی هر کسی معلوم است افزود:‌چرا با مردم و منافع ملی بازی می‌کنید؟ بس کنید. اگر در گزارش تفحص هم دست بردید بیایید و مردانه بگویید. رسانه‌ها نباید در این بین کوتاه بیایند.

** قرائت گزارش تحقیق و تفحص از قاچاق کالا و شاخص شجاعت دیانت و صداقت نمایندگان است

وی همچین خطاب به نمایندگان مجلس و تفحص کنندگان مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: قرائت این گزارش تفحص شاخص و معیار سلامت و همچنین شجاعت؛ مردانگی و دیانت شماست.

** تفحص کنندگان از قاچاق نمایندگان مردم هستند یا قاچاقچی‌ها؟

 دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی در ادامه سخنانش گفت:‌برخی می‌گویند دست‌های پنهان نمی‌گذارد گزارش تفحص از قاچاق کالا و ارز قرائت شود پس بگویید این دست‌های پنهان چه کسانی هستند؟ برخی دیگر هم می‌گویند بعضی آمارها و گزارش را دستگاه‌ها قبول نداشتند و ما مجبور شدیم آن را اصلاح کنیم. کجای قانون چنین اجازه‌ای داده است با دستگاه متخلف هماهنگ شود.مگر برای نظر دستگاه‌ها قرار است تفحص کنید؟ شما نماینده مردم هستید یا قاچاقچی‌ها؟ 

گودرزی خطاب به نمایندگان مجلس بیان کرد: 80 میلیون نفر چشمشان به 290 نماینده مجلس است. به چه حقی بعد از جمع‌بندی گزارش تفحص قاچاق کالا و ارز و تقدیم آن به هیأت رئیسه گزارش را به دستگاه‌ها نشان دادید؟ ما کوتاه نمی‌آییم چرا که موضوع مهمی است و قاچاق همه عرصه‌ها را خدشه‌دار می‌کند.

وی همچنین عنوان کرد:‌کسی که فهمی از جنگ اقتصادی داشته باشد مفهوم قاچاق را درک می‌کند. 

 دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: از آنجا  که از برخی نمایندگان حرف‌های غیراخلاقی و غیرعقلانی دیده و شنیده‌ایم کوتاه نمی‌آییم بنابراین باید در مدت زمان باقیمانده گزارش تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرائت و به قوه قضائیه ارجاع شود. 

گودرزی تاکید کرد: ما هیچ دعوای شخصی با کسی نداریم و موضوع بحث منافع ملی است. 

وی همچنین عنوان کرد که مجلس با رفتار نمایندگان است که در راس امور قرار می‌گیرد. 

 دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی در خصوص سیستم‌های کنترل و نظارت بر مبارزه قاچاق کالا گفت باید مشخص شود که قاچاق چگونه کنترل می‌شود .

** برخی مسئولان به حرف درمانی و دروغگویی عادت کردند

گودرزی افزود:‌متاسفانه برخی مسئولین به حرف درمانی با دروغ گفتن عادت کردند.

** گمرک نباید تافته جدا بافته باشد

وی ادامه داد: عموما کارکرد گمرک روند خود اظهاری را طی می‌کند. یعنی اصلا کنترل نمی‌کنند و تنها به اظهارات راننده و منتقل کنندگان کالا بسنده می‌کنند. گمرک که نباید تافته جدا بافته باشد. 

 دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی ضمن مطالبه از مسئولان و نمایندگان مجلس گفت:  باید جلوی متخلفان را بگیریم و اینکه هر کسی بخواهد بگوید بنده مسئول هستم و هر کاری بخواهم انجام می‌دهم نمی‌شود و جلوی این گردنکشی‌ها باید گرفته شود.

گودرزی همچنین تصریح کرد: مسئول باید بداند این یقه‌اش در دست مردم و قانون و نهادهای نظارتی است. ما باید پای این گفتاردرمانی‌ها بایستیم.

وی همچنین اظهار داشت: عده‌ای از مسئولان مربوطه می‌گویند قاچاق انجام نشده بلکه خلاف اظهار صورت گرفته است در صورتی که خلاف اظهار همان قاچاق است. چرا که قانون تعریف مشخصی از قانون دارد.

 دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی در بخش پایانی سخنانش گفت: شاخص معیار و سلامت مردم می‌تواند همین گزارش تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باشد.

گودرزی در خاتمه بر لرزوم برخورد با متخلفین در حوزه قاچاق کالا و ارز تاکید و اظهار داشت: مجلس اینده باید عزم خود را در حوزه مبارزه با قاچای جزم کرده و در عین حال قوه قضائیه حساس بود و باید  پای آن بایستد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول