اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

اعتراض سینماگران به نظامنامه تهیه‌کنندگی/ تأکید کانون فیلمنامه‌نویسان بر همگرایی در دوران کرونا

اعتراض ۱۰۰سینماگر به پیش‌نویس نظامنامه تهیه‌کنندگی سازمان سینمایی، تأکید کانون فیلمنامه‌نویسان بر همگرایی در دوران کرونا، به تعویق افتادن فراخوان جشن مستقل فیلم کوتاه و عرضه اینترنتی مستند «تئوریسین خشونت» برخی اخبار امروز حوزه سینما هستند.

اعتراض سینماگران به نظامنامه تهیه‌کنندگی/ تأکید کانون فیلمنامه‌نویسان بر همگرایی در دوران کرونا

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، برخی اخبار امروز حوزه سینما بدین شرح است:

* اعتراض ۱۰۰سینماگر به پیش‌نویس نظامنامه تهیه‌کنندگی سازمان سینمایی
صد تهیه‌کننده و کارگردان سینما به نظامنامه تهیه‌کنندگی فیلم و زمینه سازی سازمان سینمایی برای ایجاد انحصار و رانت اعتراض کردند.
این افراد با اعلام اینکه این نظامنامه حامی سرمایه‌داران رانتی و دولتی و در راستای محدودسازی و دشوار کردن شرایط تولید است، خواستار بازنگری در آن شدند.
متن نامه به شرح زیر است: 
«ما سینماگران ایرانی اعتراض خود را نسبت به پیش نویس «نظامنامه تهیه‌کنندگی فیلم» اعلام می‌داریم.
متاسفانه این نظامنامه بر پایه امکانات و اقتضائات روزآمد سینما طراحی نشده و با نگاهی کهنه نه تنها خارج شدن فناوری‌های تولید و توزیع و نمایش را از انحصارهای مالی و سیاسی در نظر ندارد بلکه برعکس افقی را که پیش روی نسل جدید سینماگران گشوده شده و می‌تواند آن‌ها را در ارتباطی آسان و گسترده با مخاطبان قرار دهد و مردم را به سفارش‌دهندگان و تامین‌کنندگان اصلی سرمایه برای سینمای ایران بدل کند، نادیده گرفته است.
مبنای این نظامنامه حفظ و ایجاد انحصار و رانت برای عده‌ای خاص تحت عنوان راه‌اندازی موسسات فیلمسازی و بسترسازی برای ورود سرمایه‌های مشکوک است.
ما سینماگران معتقدیم سازمان سینمایی وظیفه دارد برخوردی روزآمد، آینده‌نگر و عادلانه با سینما و تمامی تهیه‌کنندگان و فیلمسازان داشته باشد و تقسیم‌بندی آنان بر اساس ثروت و رابطه و قدرت، موجب زوال ویژگی‌های فرهنگی و هنری و سینمایی فیلم‌های ایرانی می‌گردد که این رویکرد عملا به تقویت و بازتولید کلیشه‌های سیاسی و تجاری و حذف فیلمسازان و تهیه‌کنندگان مستقل و بخش خصوصی می‌انجامد. چنین مسیری قطعاً تضعیف و در نهایت سقوط سینمای ایران را در پی خواهد داشت.
ما از شما تقاضا داریم پشتیبان ذوق و تخصص و خلاقیت هنرمندان سینما باشید و نه حامی سرمایه‌داران رانتی و دولتی و محدودسازی و دشوار کردن شرایط تولید.»
ابراهیم ابراهیمیان، طهورا ابوالقاسمی، علی ابراهیمی، شاهد احمدلو، احمد احمدی، حبیب اسماعیلی، دانش اقباشاوی، سیروس الوند، خسرو امیرصادقی، محسن امیریوسفی، عباس امینی، روح الله برادری، سمیرا برادری، مجید برزگر، امید بنکدار، بهنام بهزادی، حبیب الله بهمنی، کیومرث پوراحمد، حسن توکل‌نیا، علی توکل نیا، امیرحسین ترابی، مصطفی تقی زاده، علی‌اکبر ثقفی، محسن جاهد، مقصود جباری، مسعود جعفری جوزانی، منیژه حکمت، عزیزالله حمیدنژاد، سعید خانی، ادوین خاچیکیان، اکبر خامین، محسن دامادی، ابوالحسن داودی، علیرضا داوودنژاد، پوران درخشنده، سیدجلال الدین‌دری، رضا درمیشیان، کاظم راست‌گفتار، عباس رافعی، مهدی رحمانی، مسعود ردایی، سیروس رنجبر، علی زمانی عصمتی، علی ژکان، سامان سالور، ساسان سالور، رضا سبحانی، محمدعلی سجادی، کاوه سجادی حسینی، سیدامیر سیدزاده، حجت سیفی، مهدی صباغ زاده، کاوه صباغ زاده، ابوالفضل صفاری، یوسف صمدزاده، بهتاش صناعی‌ها، مرتضی علی عباس میرزایی، محمدرضا عرب، محمد عرب، پدرام علیزاده، سلیمان علی محمد، کیوان علیمحمدی، مهدی فخیم زاده، مهرداد فرید، بایرام فضلی، مجید قاری‌زاده، حجت قاسم‌زاده اصل، کامران قدکچیان، رهبر قنبری، مهرشاد کارخانی، بهرام کاظمی، بهمن کامیار، علی کریم، محمدهادی کریمی، بهمن گودرزی، منصور لشکری قوچانی، محمد متوسلانی، قربان محمدپور، علی مصفا، علیرضا معتمدی، خسرو معصومی، نادر مقدس، علی ملاقلی پور، وحید موسائیان، فرزاد موتمن، داود موثقی، فرهاد مهرانفر، تهمینه میلانی، اسماعیل میهن دوست، مهدی نادری، حسن نجفی، محمدعلی نجفی، محمد نشاط، حمید نعمت الله، عباس نظام دوست، نقی نعمتی، اصغر نعیمی، برزو نیک نژاد، سعید هاشمی، افشین هاشمی.

 

* تأکید کانون فیلمنامه‌نویسان بر همگرایی در دوران کرونا
کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران در پی اتفاقات صنفی و درون‌خانواده‌‌ای سینما پس از وقوع کرونا، با انتشار بیانیه‌ای، نسبت به آن‌چه تلاش‌های ساختارشکنانه برای تضعیف اجماع صنفی در خانه‌ی سینما می‌داند هشدار داد و خواستار ایجاد ساز و کار حمایتی فراتر از ظرفیت‌های موجود از سوی نهادهای مسئول برای اعضای خانواده‌ی سینما شد.
در متن بیانیه‌ کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران آمده است: با وجود این‌که تمامی مشکلات و معایب ساختاری‌اداری سینمای ایران پیش از همه‌گیری بیماری، هم‌چنان به‌جای خود باقی مانده، اما مدیریت سینما در این دوران، اهمیتی نزدیک به مرگ و زندگی یافته است. کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینما در این روزهای تلخ که زندگان آن بهار و مردگانش تعزیتی ندارند، بر حفظ هماهنگی و هم‌گرایی میان همه‌ اصناف سینما و مدیریت آن در «خانه سینما»، به عنوان تنها گزینه‌ معقول و ممکن تأکید می‌کند و هر نوع تلاش ساختارشکنانه را به ضرر سینما می‌داند.

در بخش دیگری از این بیانیه می‌خوانیم: کووید ۱۹ نشان داد ساز و کار اداره سینما آمادگی مواجهه با بحرانی بزرگ را ندارد. بحث ناتوانی افراد نیست؛ صحبت بر سر ناکارآمدی آشکار شده‌ سیستم اداری موجود است. نه شورای مرکزی کانون فیلم‌نامه‌نویسان، نه بقیه صنوف و نه هیئت مدیره‌ خانه‌ی سینما، نتوانستند حمایتی در خور از اعضای خود بکنند. این ناتوانی چیزی فراتر از خواست قلبی و اراده‌ افراد است؛ ضعف مالی بنیادین خانه‌‌ سینما و اصناف آن، بزرگ‌ترین مانع در راه خدمت‌رسانی به اعضا است. 
در پایان این بیانیه می‌خوانیم: اکنون که هم دانشمندان و هم متولیان بهداشت کشور، هشدار تداوم و بازگشت متوالی این بیماری را داده‌اند، لازم است ساز و کار حمایتی فراتر از ظرفیت‌های موجود برای اعضای خانواده‌ سینما اندیشیده شود تا جهان پیش رو، بهتر و شریف‌تر و خردمندانه‌تر محقق شود. بدیهی‌ست کرده‌های نیک و بد ما در این روزهای ناگزیر، برای داوری ناگزیر ثبت خواهند شد و هیچ حسابی بدون تسویه شدن باقی نخواهد ماند.

 

*فراخوان جشن مستقل فیلم کوتاه به تعویق افتاد
 انجمن فیلم کوتاه ایران در مورد برگزاری جشن مستقل فیلم کوتاه در اطلاعیه‌ای اعلام که انتشار فراخوان این جشن به تعویق افتاده است.
در این اطلاعیه آمده است:
«به اطلاع عموم فیلمسازان فیلم کوتاه و علاقه‌مندان این حوزه می‌رساند: در پی انتشار بیماری کوید ۱۹ و معلق شدن بسیاری از جشنوارهای داخلی و بین‌المللی، انجمن فیلم کوتاه ایران نیز اعلان فراخوان جشن مستقل فیلم کوتاه را به تعویق انداخته و از آنجا که برگزاری جشن بزرگ خانه سینما در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد انجمن فیلم کوتاه ایران با استفاده از فرصت پیش آمده برای بهبود بخشی و اصلاح سیستم برگزاری آکادمی ایسفا دست به تغییراتی در شیوه برگزاری آن زده است.
لذا فراخوان به شکل گذشته منتشر نخواهد شد و اطلاعات مربوط به شیوه پذیرش فیلم‌ها، مقررات و تاریخ برگزاری جوایز آکادمی ایسفا در اطلاعیه‌های بعدی توسط دبیر محترم جشن یازدهم علیرضا قاسمی به اطلاع فیلمسازان و علاقه‌مندان فیلم کوتاه خواهد رسید. با آرزوی سلامتی و سربلندی برای خانواده محترم فیلم کوتاه ایران. هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران ایسفا»

 

* «تئوریسین خشونت» عرضه اینترنتی شد
مستند سینمایی «تئوریسین خشونت» به کارگردانی محسن کوقان و تهیه کنندگی مهدی مطهر که به روایت زندگی و اندیشه سیداحمد فردید می پردازد، عرضه اینترنتی شد.
 احمد فردید که به دلیل نبود هیچ‌گونه سند مکتوب از آثار و مطالعاتش به فیلسوف شفاهی ایران شهرت دارد از جمله متأثرین از اندیشه هایدگر فیلسوف شهیر قرن گذشته است و «تئوریسین خشونت» برای اولین بار به آراء و نظرات این متفکر بزرگ معاصر ایرانی از دریچه سینمای مستند می‌پردازد.
محسن کوقان کارگردان «تئوری خشونت» در توصیف ساخت این مستند گفت: فردید مثل سقراط بود که نوشته ای نداشت ولی فیلسوف آفرین بود. او با وجود اینکه چیزی ننوشت، در موسیقی، سینما، تئاتر، ادبیات، فلسفه و علوم انسانی موثر بود. در سینما اولین تاثیر او بر داریوش مهرجویی بود، در واقع داریوش مهرجویی شاگرد فردید بود به طوری که امام خمینی (ره) فیلم «گاو» از ساخته های مهرجویی را پسندیدند. همین مهرجویی الگویی برای عباس کیارستمی شد که آثار او مایه افتخار جمهوری اسلامی ایران است.
«تئوریسین خشونت» تولید شده در خانه مستند انقلاب اسلامی و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است و هم‌اکنون در درسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول