اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

اماکن مقدس ۳ کشور همزمان با میلاد امام حسن (ع) در ایام کرونا+فیلم و عکس

همزمان با ولادت امام حسن (ع) اماکن مذهبی در ایران، سوریه و عربستان به دلیل شیوع کرونا همچنان تعطیل است، اما اعتاب مقدس عراق در شب میلاد کریم اهل بیت (ع) با برپایی برنامه‌های فرهنگی، میزبان جمعی از زائران بودند.

اماکن مقدس ۳ کشور همزمان با میلاد امام حسن (ع) در ایام کرونا+فیلم و عکس

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، اماکن مذهبی از اواخر سال گذشته به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل شدند و برپایی برنامه‌های فرهنگی در این اماکن ممنوع شد. 

به طوری که نه تنها حرم‌ امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) در ایران، بلکه حرم حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) در سوریه و همچنین مسجدالحرام و مسجدالنبی (ص) در عربستان نیز برای جلوگیری از شیوع کرونا به روی زائران بسته شد.

 

حرم امام حسین(ع) در نیمه ماه رمضان

اما با این حال اعتاب مقدسه عراق همچنان به‌روی زائران به صورت شبانه‌روز با رعایت نکات بهداشتی باز است و ساکنان شهرهای زیارتی می‌توانند به حرم‌ها مشرف شوند. البته تردد بین شهری همچنان ممنوع اعلام شده و امکان تشرف زائران از شهرهای مختلف به کربلا و نجف وجود ندارد.

هر ساله همزمان با میلاد امام حسن (ع) برنامه‌های جشن و سرور بسیاری در حرم ائمه اطهار (ع) برگزار می‌شد که امسال با شیوع کرونا، مسلمانان با تجربه جدید این ایام را سپری می‌کنند. به طوری که ایرانیان در فضای مجازی و به دور از اماکن مذهبی مراسم جشن میلاد امام حسن (ع) برگزار می‌کنند.

با این حال با توجه به باز بودن اعتاب مقدسه عراق، همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع)، حرم‌های شریف در کربلا و نجف آذین‌بندی و گل‌آرایی شدند. به طوری که ورودی‌های حرم حضرت عباس (ع) با بیش از ۵۰۰ شاخه گل طبیعی تزئین شد. همچنین علاوه بر ورودی‌های اصلی، بلکه در اطراف ضریح و شبستان نیز پارچه‌های سبزرنگ مزین به نام حضرت امام حسن (ع) کریم اهل بیت (ع) نصب شد.

در حرم امام حسین (ع) نیز که برگزاری برنامه‌های فرهنگی ممنوع بود، به مناسبت میلاد برادر بزرگتر سیدالشهدا (ع)، جشنی بدون حضور زائران و در فضایی محصور تدارک دیده و در محل برپایی محفل ترتیل خوانی در ماه مبارک رمضان،  برگزار شد و زائران دعای توسل را زمزمه کردند. علاوه بر این، گل‌آرایی ماه مبارک رمضان در حرم امام حسین (ع)، متفاوت از روزهای گذشته شد و نام امام حسن مجتبی (ع) در شبستان حرم نقش بست.

در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع)، با وجود اینکه برپایی سفره‌های افطاری در بین‌الحرمین ممنوع بود، مردم سفره‌های افطار خانوادگی انداخته و با توزیع نان و پنیر از زائران پذیرایی می‌کردند. پس از اذان مغرب و عشا نیز زیارت عاشورا از گلدسته‌های حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) پخش شد. همچنین زائران حرم حسینی در لحظه اذان مغرب، قبل از افطار دست‌های نیاز را بالا برده و برای رهایی از کرونا دعا کردند و کریم اهل بیت (ع) را واسطه شفای بیماران قرار دادند.

 

حرم امام علی(ع) در نیمه ماه رمضان

در حرم امام علی (ع) نیز همزمان با ولادت امام حسن مجتبی (ع) جمعی از زائران از نقاط مختلف نجف خود را به حرم علوی رسانده و به زیارت پرداختند و ولادت امام حسن (ع) را به آن حضرت تبریک گفتند. فضای حرم امام علی (ع) که در روزهای گذشته بسیار خلوت بود، در این شب باشکوه متفاوت از گذشته میزبان زائران شد و ایوان نجف نیز به همت خادمان حرم امام علی (ع) تزئین و گل آرایی شد.

نصب پارچه‌های سبزرنگ مزین به نام و القاب امام دوم شیعیان در ایوان نجف، شبستان و اطراف ضریح به زیبایی جلوه می‌کرد و زائران پس از بوسیدن پارچه‌های مزین به نام کریم اهل بیت (ع) وارد حرم می‌شدند.

 

حرم حضرت زینب (س) در نیمه ماه رمضان

در سوریه نیز با وجود بسته بودن حرم حضرت زینب (س) مردم در محله امام زین العابدین (ع) دمشق کاروان شادی راه‌انداخته و میلاد حضرت امام حسن (ع) را جشن گرفتند. اما در حرم حضرت زینب (س) غربتی حاکم بود و همچنان پارچه‌های مشکی از وفات آن حضرت جمع‌آوری نشدند و با توجه به تعطیلی حرم، زائران از پشت درها به زیارت پرداختند و میلاد برادر عمه سادات را تبریک گفتند. خیابان‌های اطراف حرم نیز که هر سال در چنین ایامی چراغانی می‌شد، بسیار خلوت و سوت و کور بود.

 

مسجدالحرام در نیمه ماه رمضان

مسجدالحرام نیز این روزها همچنان به دلیل شیوع کرونا تعطیل است و تنها کارکنان مسجدالحرام اجازه تشرف دارند و نماز تراویح با اعمال محدودیت‌ها و با رعایت فاصله اجتماعی برگزار می‌شود. بر همین اساس، تعداد زائران خانه خدا در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) بسیار محدود بود به طوری که تعداد زائران انگشت شمار بود. در حالی که بسیاری از مسلمانان هر ساله برنامه‌ریزی می‌کردند تا در ماه مبارک رمضان به ویژه ایام ولادت امام حسن (ع) در مسجدالحرام حضور داشته باشند و بتوانند حوائج خود را به واسطه کریم اهل بیت (ع) از خداوند منان درخواست کنند.

 

مسجد النبی (ص) در مدینه منوره در نیمه ماه رمضان

در مسجدالنبی (ص) نیز که پس از شیوع کرونا در عربستان تعطیل شد اطراف قبرستان بقیع و حتی ورودی مسجدالنبی (ص) خالی از جمعیت بود؛ به طوری که شهر پیامبر (ص) در این شب خلوت‌تر از هر زمانی بود و خبری از حضور زائران در این مکان مقدس نبود.

 

مسجد النبی (ص) در نیمه ماه رمضان

حرم امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) در ایران نیز با وجود درخواست‌های مکرر مردم و افراد فرهنگی و تأثیرگذار همچنان بسته است و در روز میلاد امام حسن مجتبی (ع) بسیاری از زائران در پشت درهای بسته افطار کرده و به زیارت پرداختند. در مشهد مقدس جمعیت بسیاری پشت در ورودی‌های حرم حضرت امام رضا (ع) جمع شده بودند و نماز مغرب و عشا را نیز اقامه کردند.

امسال میلاد امام حسن (ع) همزمان با نیمه ماه مبارک رمضان در تمام اماکن مقدس متفاوت از سال‌های گذشته بود، به طوری که دل‌های مسلمانان هر روز برای زیارت پر می‌کشد و دلتنگی و دوری از حرم ائمه اطهار (ع) آن‌ها را بی‌تاب کرده است.

به گزارش فارس، از اوایل اسفندماه سال گذشته با شیوع کرونا راه سفر به عتبات و سوریه برای ایرانیان بسته شد و پس از آن، حرم ائمه اطهار (ع) و اماکن مقدس نیز تعطیل شدند اما اعتاب مقدسه عراق همچنان پذیرای زائران هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول