اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ماجرای چشمانی که در صف انتظار برای همیشه بسته می‌شود

تعداد کسانی که در استان اصفهان کارت اهدای عضو دریافت کرده‌اند حدود ۲۰ هزار نفر است، یعنی از ۵ میلیون جمعیت استان اصفهان ۴ هزارم درصد! این در حالی است که سالانه صدها نفر در صف انتظار دریافت عضو جان خود را از دست می‌دهند.

ماجرای چشمانی که در صف انتظار برای همیشه بسته می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، زمانی که بر اثر بروز یک حادثه خون‌رسانی به مغز قطع می‌شود، اصطلاحاً شخص دچار مرگ مغزی شده و از آن جا که ادامه حیات هر کدام از اعضای بدن به جریان خون بستگی دارد، قطع خون‌رسانی باعث از بین رفتن سلول‌های مغز شده و بازگشت به حیات را غیرممکن می‌سازد.

پس از توقف خون‌رسانی، سلول‌های مغزی می‌میرند اما قلب برای مدت محدودی به کار خود ادامه می‌دهد، این مدت محدود در بیماران مختلف متفاوت بوده و غیرقابل‌پیش‌بینی است، اما هرگز از چند روز بیشتر نخواهد بود و هر لحظه ممکن است که ایست قلبی ایجاد شود و تمامی اعضا حیات خود را از دست بدهند.

حتی یک مورد مرگ مغزی به حیات برنگشته است

با استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی و داروهای مختلف در این مدت محدود کلیه‌ها، کبد و بعضی از اعضای دیگر ممکن است به فعالیت خود ادامه داده و قابل استفاده برای پیوند به بیماران نیازمند باشند؛ نکته قابل توجه این که از نظر علمی، فرد مرگ مغزی نوعی جسد بوده و امکان حیات مجدد برایش غیرممکن است و تاکنون گزارش نشده که حتی یک مرگ مغزی به حیات بازگشته باشد.

هر شخصی که دچار مرگ مغزی می‌شود این امکان را دارد تا با اهدای اعضای حیاتی خود جان ۸ نفر را نجات دهد و با اهدای نسوج (از جمله قرنیه، پوست و تاندون) به ۵۳ معلول کمک کند، با این حال هر ساله به دلیل کمبود در اطلاع‌رسانی و عدم رضایت اولیای دم حدود ۶ هزار عضو بدن افراد مرگ مغزی در کشور که می‌توانست به ۶ هزار بیمار نیازمند پیوند عضو اهدا شود به زیر خاک می‌رود.

یک‌پنجم نیازمندان به اهدای عضو، فرصت دریافت عضو را پیدا می‌کنند

در طرف مقابل دست کم ۲۵ هزار بیمار نیازمند به اهدای عضو در صف انتظار هستند که به خاطر نبودن عضو پیوندی مناسب روزانه ۷ تا ۱۰ نفر از آن‌ها در کشور فوت می‌کنند، این آمار آن طور که مریم خلیفه‌سلطانی مسؤول فراهم‌آوری اعضای پیوند مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) می‌گوید در اصفهان به ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر می‌رسد که در انتظار دریافت عضو هستند اما یک‌پنجم آن‌ها این فرصت را پیدا می‌کنند.

خلیفه‌سلطانی با بیان اینکه در سال گذشته اعضای بدن ۴۲ مورد مرگ مغزی در استان اصفهان اهدا شد به خبرنگار فارس گفت: از این تعداد اهداکننده، ۱۳۷ عضو به بیماران نیازمند پیوند شد که از این تعداد عضو اهدایی ۱۲۳ کلیه، ۱۲ کبد و ۲ قلب به بیماران نیازمند پیوند زده شد؛ کمترین سن اهداکننده مربوط به یک کودک ۹ ماهه و بیشترین سن اهداکننده مربوط به آقایی با سن ۶۱ سال بود.

مسؤول فراهم‌آوری اعضای پیوند مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) در ادامه افزود: بیشترین عضو اهداکننده از مرحوم حسین جعفری ۴۰ ساله اهداکننده دو کلیه و کبد و قلب و مرحوم سید محمدحسین مرتضوی نجف‌آبادی ۲۳ ساله با اهدای ۲ کلیه و کبد و قلب بوده است.

اهدای عضو ۳ درصد از افرادی که دچار مرگ مغزی می‌شوند 

این در حالی است که در سال ۹۷ تعداد پیوندهای اعضا به ۱۱۵ مورد می‌رسید که نشان از افزایش ۱۰ درصدی پیوند عضو در اصفهان دارد، پرویز کاشفی رئیس مرکز فراهم‌آوری اعضا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با ارائه آمار عنوان کرده بود: در سال ۹۷، ۱۵۰۰ مرگ مغزی در استان اصفهان شناسایی شدند، اما از بین آن‌ها فقط از ۴۹ فرد اهدای عضو صورت گرفت که حدود ۳ درصد از مجموع افرادی است که دچار مرگ مغزی می‌شوند.

کاشفی که مسؤولیت انجمن اهدای عضو اصفهان را نیز بر عهده دارد با تأکید بر اینکه در فرایند اهدای عضو، بعد اجتماعی و عاطفی نسبت به سایر موارد بیشتر است، تصریح کرد: انجمن اهدای عضو اصفهان نیز در صدد است با همکاری با سایر بخش‌ها از جمله رسانه‌ها و نهادهای آموزشی و فرهنگی به این مسأله بپردازد.

ثبت نام ۴ هزارم ‌درصدی مردم اصفهان برای اهدای عضو

تعداد کسانی که در استان اصفهان کارت اهدای عضو دریافت کرده‌اند حدود ۲۰ هزار نفر است، یعنی از ۵ میلیون جمعیت استان اصفهان ۴ هزارم درصد! در صورتی که ثبت‌نام در سایت انجمن اهدای عضو ایرانیان به صورت اینترنتی قابل انجام و به آسانی امکان‌پذیر است، همچنین ساکنان شهر اصفهان با مراجعه به بیمارستان الزهرا می‌توانند اقدام به تهیه کارت کنند، هرچند این بیمارستان به دلیل شیوع ویروس کرونا موقتاً صدور کارت را متوقف کرده است.

شاخص اهدای عضو در یک میلیون نفر جمعیت سال گذشته در استان اصفهان ۱۲ و میانگین کشور ۱۱.۵ بود؛ این رقم در اسپانیا به عنوان کشور پیشتاز اهدای عضو در جهان ۴۶ است.

در صورتی که فرهنگ اهدای عضو در زمان حیات در جامعه گسترش یابد هم تعداد بیشتری از هم‌وطنان فرصت زندگی دوباره پیدا می‌کنند و هم از صرف میلیاردها تومان برای بهبود وضعیت بیماران جلوگیری می‌کند، پیوند اعضا درمان قطعی و انحصاری بعضی از بیماری‌ها از جمله نارسایی قلبی، کبدی و... است و در صورت عدم انجام به موقع آن در برخی از بیماران مرگ آن‌ها قطعی است.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ح۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول