اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

دولت از زارعان چوب بیشتر حمایت کند/ افزایش قیمت چوب تا 3 برابر

رئیس اداره جنگل‌داری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت گسترش زراعت چوب مورد نیاز تولید کاغذ، صنایع سلولزی و ... گفت: دولت باید نقش پررنگ‌تری در اجرای این طرح داشته باشد و کشاورزان را در قالب اعطای تسهیلات بلندمدت حمایت کند.

دولت از زارعان چوب بیشتر حمایت کند/ افزایش قیمت چوب تا 3 برابر

علی‌حسین امینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با بیان اینکه  یک هزار و 700 هکتار از اراضی استان به طرح زراعت چوب اختصاص دارد، گفت: در سال گذشته 150 هزار نهال کبوده به منظور اجرای این طرح بین مجریان توزیع شد.

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در راستای حمایت از عرصه‌های جنگلی و طرح تنفس و محدودیت بهره‌برداری از جنگل‌ها در منطقه شمال، طرح زراعت چوب در کشور  اهمیت بیشتر یافته و با جدیت اجرا می‌شود، افزود: توسعه اراضی جهت کشت گونه‌های صنوبر به‌خصوص کبوده و تبریزی در استان‌ها برای تولید چوب مورد نیاز صنایع سلولوزی، کارخانه‌های تولید کاغذ و نئوپان و ... برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر کاهش نزولات آسمانی و نیاز زراعت چوب به آب، مشکلات مالی زارعان و عدم اعطای تسهیلات به مجریان از جمله چالش‌های این طرح است، اضافه کرد: کشت و توسعه زراعت چوب، برنامه‌ای میان‌مدت است و مجریان در این حوزه باید هشت تا 10 سال صبر کنند تا مزرعه چوب آن‌ها به ثمر برسد از این‌رو کشاورزان به طرح‌های زراعت یک‌ساله مانند کشت ذرت، چغندرقند و یونجه روی می‌آورند.

رشد قیمت چوب تا 3 برابر

امینی با بیان اینکه اما از سال گذشته با جهش قیمت چوب به 2 تا 3 برابر قیمت کشاورزان استقبال خوبی از این طرح داشته‌اند به طوری که متقاضیان کشت چوب در چهارمحال و بختیاری افزایش پیدا کرده است، اضافه کرد: سال 98، 150 هزار نهال و قلمه کبوده به منظور اجرای طرح زراعت چوب در 100 هکتار از اراضی استان بین زارعان توزیع شد و مابقی قلمه مورد نیاز را نیز از خود کشاورزان تهیه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در صورت استفاده زارعان از ارقام پرمحصول و رعایت اصول کاشت می‌توان گفت طرح زراعت چوب از آینده خوبی برخوردار باشد، توضیح داد: یک مزرعه چوب 8 تا 10 سال طول می‌کشد تا به ثمر برسد و آماده فروش شود بنابراین زارعان می‌توانند در کنار تولید کشت چوب،در قالب کشت تلفیقی تولید و فروش قلمه را نیز داشته باشند.

 رئیس اداره جنگل‌داری منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بهترین بازه زمانی کاشت قلمه‌ها قبل از بیدارشدن درخت از اواخر بهمن‌ماه تا پایان اسفندماه است، گفت: بیشترین میزان کشت چوب با 700 هکتار در شهرستان فارسان قرار دارد و کیار، کوهرنگ و شهرکرد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی با بیان اینکه کاشت و توسعه زراعت چوب علاوه بر ثمرات اقتصادی سبب ایجاد تفرجگاه، کاهش آلودگی‌هوا، ایجاد مناظر طبیعی، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، تولید اکسیژن و تلطیف هوا نیز می‌شود، افزود: دولت باید نقش پررنگ‌تری در اجرای این طرح داشته باشد و کشاورزان را در قالب اعطای تسهیلات بلندمدت حمایت کند.

انتهای پیام/3338/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول