اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

ارتقای ظرفیت تولید مس ایران به 400 هزار تن

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: ظرفیت تولید مس با افتتاحیه‌های امروز به 400 هزار تن ارتقا پیدا می‌کند و تلاش می‌کنیم این میزان را طی چهار سال آینده به 550 هزار تن در سال ارتقا دهیم.

ارتقای ظرفیت تولید مس ایران به 400 هزار تن

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، اردشیر سعدمحمدی صبح امروز در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی صنعت مس ایران با حضور رئیس جمهوری به صورت ویدئوکنفرانس اظهار داشت: امروز جمعیت جهان هفت و هفت دهم میلیارد نفر است که پیش‌بینی می‌شود در چند سال دیگر این نفرات به 9 میلیارد نفر ارتقا یابد بنابراین میزان تقاضای جهانی برای فلزات به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

وی بیان داشت: به نظر می‌رسد در سال‌های آینده برای مس افزایش شش تا هشت میلیون تنی به تقاضای فعلی جهان حاصل شود و در این راستا برنامه‌ریزی ما این است که بخشی از این تقاضا را پاسخ دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران ادامه داد: کیفیت منحصر‌به‌فرد مس ایران که به پنج نوع معروف است و در هایتک و نانو از این نوع مس مورد استفاده قرار می‌گیرد موجب می‌شود تا قسمت بیشتری از صادرات جهان را به خود اختصاص دهیم.

سعدمحمدی اضافه کرد: ظرفیت تولید مس با افتتاحییه‌های امروز به 400 هزار تن ارتقا پیدا می‌کند و تلاش می‌کنیم این میزان را طی چهار سال آینده به 550 هزار تن در سال ارتقا دهیم.

وی با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم تا بازارهای خارجی را برای کشور به ارمغان بیاوریم، بیان داشت: 2.5 برابر سال 97 در سال 98 صادرات مس داشته‌ایم و در تولید ذوب نیز آمار 250 هزار تن است که می‌خواهیم امسال از مرز 270 هزار تن عبور کنیم و به 400 هزار تن مس در افق 1403 برسیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری به اضافه 20 میلیارد تومانی در پروژه‌های صنعت مس خبر داد و تصریح کرد: قصد داریم میزان کنستانتره را به دو میلیون تن کنستانتره افزایش دهیم و در سال گذشته 100 هزار متر حفاری برنامه‌ریزی کرده‌ایم و معدن مس را هم در میدوک در آینده‌ای نزدیک فعال می‌کنیم.

قصد داریم یک‌هزار معدن غیرفعال را فعال کنیم

اسماعیلی معاون معدنی وزیر صمت اظهار داشت: ما در بخش معدن باید «نه گفتن‌ها» را کنار بگذاریم زیرا هم‌اکنون در سطح جهان در میان جنگل‌ها از معادن‌شان استفاده می‌کنند و از سوی دیگر درختکاری را انجام می‌دهند و معادن را هم می‌سازند.

وی بیان داشت: در سال جاری قصد داریم یک‌هزار معدن غیرفعال را فعال کنیم که سازمان‌های نظارتی مانند منابع‌طبیعی، محیط‌زیست و برنامه و بودجه باید همکاری در این راستا داشته باشند.

معاون معدنی وزیر صمت با اشاره به اینکه در زمینه تولید مس رتبه ششم آسیا و دوازده جهان را داریم، ابراز کرد: در سال 98 که بیشترین تحریم‌ها بر علیه ما وجود داشت، اما مجموعه صنایع معدنی به ویژه مس گُل کاشتند و با یک میلیون و 180 هزار و 127  تن کنستانتره مس رکورد مس را از زمان فعالیت در این عرصه تاکنون شکستیم.

اسماعیلی اضافه کرد: همچنین با 24 هزار 30 تن آتُد و 250 هزار و 133 تن کاتُد رکورد زدیم و در تولید کنستانتره با تولید 8 هزار و 210 تن رکوردزنی کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در صادرات مس نیز با وجود همه فشارها یک میلیارد دلار صادرات داشتیه‌ایم که دو برابر سال 97 بوده است و این نشان می‌دهد، تاکید رهبری و رئیس جمهوری مبنی بر اینکه معدن و صنایع معدنی بهترین جایگزین نفت است، امری درست و شدنی‌ست.

معاون معدنی وزیر صمت تصریح کرد: تاکید ما بر انتهای زنجیره مس است و در بحث فولاد برنامه‌ریزی ما این است که میله‌گرد، لوله و بقیه محصولات نهایی را صادر کنیم.

انتهای پیام/80019/ق/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول