اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

پروژه سنگ فرش قنات جهانی ابراهیم آباد آغاز شد

مدیر پایگاه جهانی ابراهیم آباد گفت: به منظور ایجاد جاذبه‌های گردشگری، پروژه سنگ فرش قنات جهانی ابراهیم آباد آغاز شد.

پروژه سنگ فرش قنات جهانی ابراهیم آباد آغاز شد

شادی طهماسبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: پروژه سنگ فرش  بلوار شهدا، خیابانی که در امتداد قنات ابراهیم آباد است با همکاری دهیاری و شورای روستا به متراژ ۲۰۰۰متر مربع آغاز شد.

وی افزود: قنات ابراهیم آباد یکی از قنات‌های کهن ایران و تنها اثر ثبت شده جهانی استان مرکزی است که می‌تواند پایگاه مهمی برای جذب گردشگر  در استان باشد. 
مدیر پایگاه جهانی ابراهیم آباد گفت: برای شناساندن این منطقه و جذب گردشگر  طی سال‌های گذشته برنامه‌های متنوع فرهنگی برگزار شده که نوروز امسال به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری برنامه‌ای برگزار نشد و بعد از شکست این بیماری برنامه‌های بسیار متنوعی در نظر گرفته شده است. 
 طهماسبی افزود: قنات جهانی ابراهیم آباد  بصورت یک رشته طولانی شرقی- غربی بطول یازده کیلومتر از کوه‌های هفتادقله سرچشمه گرفته و تاداخل آبادی ابراهیم آباد ادامه می‌یابد و بطورکلی این قنات درحدود 100 هکتار از اراضی روستای ابراهیم آباد رابصورت دوره ای مشروب می‌سازد. 
وی با اشاره به اینکه قنات ابراهیم آباد که با دانش بومیان و شناخت آنها ازفناوری ایرانی قنات شکل گرفته نقش مهمی در تأمین آب موردنیاز کشاورزی و حتی شرب اهالی روستای کهن ابراهیم آباد از زمان شکل گیری تا به امروزداشته و جاری و زنده بعنوان یک عنصرتاریخی باارزش به حیات خود ادامه داده است، بیان کرد: این قنات به عنوان یکی از یازده قنات ثبت یونسکو سازه آبی بی بدیلی است که به طول تقریبی 11 کیلومتر از مادر چاه تا محضر موجب شکل گیری سکونتگاهی روستایی با عناصر وابسته از جمله آْب انبار، حمام‌ها و همچنین یک نظام تقسیم آب بسیار منحصربه فرد موید پایداری و آینده نگری نزد نیاکان ماست این درحالی ست که امروز موضوع مدیریت آب به یکی از اساسی‌ترین بحرانای فراملی در کشورهای منطقه تبدیل شده و این شاهکار معماری ایران در طول سالیان متمادی به عنوان شریان اصلی حیات جامعه بشری با گذشت نقش تعیین کننده خود را نه تنها ازدست نداده بلکه افقهای جدیدی را پیش روی مهندسین، جامعه شناسان و...قرارداده است. 

  طهماسبی افزود: برنامه اصلی پایگاه قنات ابراهیم آباد معرفی هرچه بیشتر این شاهکار معماری و عناصر پیرامون آن از قبیل راه قدیمی شده کاشان به همدان منطقه حفاظت قله، کاروانسراها، بناها و محوطه‌های تاریخی شناسایی شده و درک بیشتر از تمدن کهن ایران در منطقه عراق عجم خواهد بود.

 گفتنی است این اثر تاریخی – فرهنگی  در سال 1393با شماره 31150  به ثبت ملی  رسید وبا تلاش و پیگیری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری استان مرکزی در تیر ماه 1395 درفهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول