اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

سیدجواد هاشمی: طرح‌های جدید اکران برای روزهای خاص مناسب است

«سیدجواد هاشمی» بازیگر و کارگردان سینما، طرح‌های جدید اکران را راهی موقت برای ادامه حیات سینما دانست و گفت: «اکران آنلاین» یا «سینماماشین» شاید در شرایط فعلی یک ایده خوب باشند اما به هرحال نباید موجب عادت و ترک سینمای عمومی شود.

سیدجواد هاشمی: طرح‌های جدید اکران برای روزهای خاص مناسب است

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، طرح «سینمای آنلاین» و متعاقبا «سینماماشین» از ایده‌های جدیدی است که در پی شیوع کرونا و تعطیلی مراکز هنری و بالاخص سینمایی طی روزهای اخیر شکل گرفت و این فیلم «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیاست که آغازگر این عرصه‌های تازه اکران در سینمای ایران محسوب می‌شود.

سینمای آنلاین با استقبال مخاطبان از فیلم حاتمی‌کیا کم‌کم جدی‌تر گرفته شد و احتمالا باید شاهد حرکت صاحبان فیلم به سمت ابتکار جالب سینماماشین هم بود. هرچند برخی فیلمسازان فعلا دست به عصا هستند و در شرایط فعلی این نوع پخش فیلم را مورد ارزیابی قرار می‌دهند تا به نتیجه مطلوبی برسند.

* در شرایط فعلی تهیه‌کننده باید یک دلخوشی داشته باشد

سیدجواد هاشمی که پیش از شروع کرونا فیلم «تورنادو» را در حال اکران عمومی داشت، در گفتگو با فارس ضمن اعلام اینکه ادامه پخش فیلم خود را به شکل اینترنتی دنبال خواهد کرد، درباره ایده‌های جدید اکران سینمای ایران که با «خروج» آغاز شد، گفت: خود من نیز مجبورم با توجه به شرایط درگیری با کرونا و بسته بودن سینماها ادامه پخش «تورنا۲» را وارد اکران آنلاین کنم. این اتفاقات بالاخره بخاطر شرایط سختی است که سینما گرفتارش شده است.

وی افزود: البته من مخالفم که سینمای معمول یعنی اکران در سالن‌ها، به طور کلی نابود شود و آن را کنار بگذاریم. سالن سینما بالاخره مکانی است برای تفریح خانواده‌ها که می‌توانند فیلم را با کیفیت منحصر به فرد خودش ببیند. منتها تهیه‌کننده فعلا باید یک دلخوشی داشته باشد.

این فیلمساز سینمای کودک اضافه کرد: من در حال حاضر به عنوان تهیه‌کننده سینما شکست خورده‌ام؛ به این دلیل که وقتی فیلمم وارد چرخه اکران می‌شود از حاصل فر وش آن تنها 33 درصد به من تعلق می‌گیرد و اگر بخواهم برای فیلمم دست به تبلیغ هم بزنم این رقم دریافتی چند درصد نیز کمتر خواهد شد.

* سینماآنلاین و ... برای شرایط خاصی مثل الان خوب است

هاشمی عنوان کرد: وقتی در ساخت و تولید یک فیلم زحمت بسیاری را متحمل می‌شویم ولی تنها مقدار کمی از سرمایه برگشتی به من تهیه‌کننده تعلق بگیرد، عایدی‌اش شکست من و بالتبع شکست تولید خواهد بود. پس سینما باید یک سیاستگذاری درست توسط مسئولینش داشته باشد تا به حیاتش ادامه بدهد.

وی اجرای موقت طرح اکران آنلاین و سینماماشین را مناسب روزهای خاصی دانست و گفت: اگر سینماها باز شود، من با هرچه به جز اکران در سالن و پرده عمومی باشد، حتی موازی‌کاری سامانه اکران آنلاین و پلتفرم‌های پخش نیز مخالفم؛ از این بابت که باعث می‌شود سینما با کیفیت لازمش به مردم ارائه نشود و مردم دیگر به سالن‌ها نروند.

وی ادامه داد: وقتی مردم حاضر نباشند دیگر به سالن‌ها سری بزنند، نهایتا منتظرند که در اینترنت و یا به وسیله طرح‌های مشابه، با هزینه کمتر و کیفیت پایین‌تر فیلم را تماشا کنند.

* مواظب باشیم با طرح‌های موقت اکران، باعث حذف سینمارفتن نشویم

این بازیگر سینمای ایران خاطرنشان کرد: «اکران آنلاین» یا «سینماماشین» و ... شاید در شرایط فعلی جوابگو باشند اما نباید موجب عادت و ترک سینمای عمومی شود. این‌ها را برای روزهای خاصی مثل شرایط کرونایی امروز بگذاریم اما بهتر است در شرایط عادی، سینمارفتن سرکوب نشود وگرنه سینماگر باید بساطش را جمع کند.

 

 

وی اینگونه نیز اکران آنلاین و غیره را در شرایط کرونایی فعلی راهی برای اکران دانست و گفت: در شرایط فعلی خود من نیز ادامه اکران «تورنا۲» را به شکل آنلاین در دستور کار گذاشته‌ام.  وارد این چرخه آنلاین می‌شوم و خب چاره‌ای هم جز این ندارم. فیلم من در اکران عمومی به روزهای اوج فروش خود رسیده بود که شاهد این بلا و مریضی شدیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول