اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

جدیدترین اخبار سیاسی عراق | رأی اعتماد به کابینه «الکاظمی» در هاله‌ای از ابهام

در حالی که نمایندگان مناطق مختلف عراق در راه بغداد هستند تا در جلسه رأی اعتماد به کابینه جدید این کشور شرکت کنند، هنوز برخی نمایندگان از تداوم اختلافات بر سر ترکیب کابینه و ناقص بودن آن خبر می‌دهند.

جدیدترین اخبار سیاسی عراق | رأی اعتماد به کابینه «الکاظمی» در هاله‌ای از ابهام

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که ریاست پارلمان عراق، زمان برگزاری جلسه رأی اعتماد به کابینه «مصطفی الکاظمی» و برنامه دولت او را امروز تعیین کرده، هنوز برخی احزاب سیاسی با وی بر سر ترکیب کابینه و سازوکار انتخاب برخی وزراء اختلاف دارند. در حالی که برخی پیش‌بینی می‌کنند که جلسه رای اعتماد امشب برگزار خواهد شد، اما کابینه الکاظمی به صورت ناقص رای خواهد آورد، برخی دیگر می‌گویند که وی هنوز فرصت دارد، رضایت مخالفان خود را جلب کند.

ائتلاف دولة القانون: جلسه پارلمان را تحریم نمی‌کنیم، اما مخالف کابینه الکاظمی هستیم

«کاطع الرکابی» نماینده ائتلاف دولة القانون گفت که اختلافات سیاسی درباره کابینه مصطفی الکاظمی، همچنان ادامه دارد و نشانه‌های موجود بیانگر آن است که هنوز احتمال عدم کسب رأی اعتماد این کابینه بالاست.

 

وی تصریح کرد که بر اساس اطلاعات موجود، احتمالا نشست روز چهارشنبه برای اعطای رأی اعتماد به این کابینه تشکیل نخواهد شد. ضمن اینکه بیوگرافی وزرای پیشنهادی الکاظمی تا به این لحظه هنوز به دست ما نرسیده است در حالی که بر اساس اصول قانونی، می‌بایست 24 ساعت پیش از تشکیل جلسه رأی اعتماد این امر صورت گیرد. اسامی وزرای کابینه هنوز در حال تغییر است.

«سعد المطبی» دیگر نماینده عضو این ائتلاف گفت که دولة القانون همچنان مخالف حمایت از کابینه الکاظمی در جلسه رأی اعتماد کابینه در پارلمان است و ائتلاف‌های الفتح و سائرون در حمایت از کابینه الکاظمی دچار تردید هستند.

وی افزود نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه با مشکلی بزرگ و حقیقی برای پایان دادن به اختلافات بر سر اسامی وزرای پیشنهادی، مواجه است. ائتلاف ما همچنان به دلیل سازوکار استفاده شده برای انتخاب اعضای کابینه جدید با الکاظمی مخالفیم و شاهد تردید بزرگی از سوی ائتلاف‌های سائرون و الفتح در این زمینه هستیم.

با این وجود، «عالیه نصیف» دیگر نماینده ائتلاف تحت رهبری «نوری المالکی» تصریح کرد: تمام نمایندگان این ائتلاف در جلسه رأی اعتماد به کابینه که قرار است امروز (چهارشنبه - 6 می) برگزار شود، حضور خواهند یافت و دولة القانون قصد تحریم این جلسه را ندارد.

وی افزود: دلیل حضور این نمایندگان، جلوگیری از اعطای رأی اعتماد به وزرایی است که در ارتباط با سفارت آمریکا هستند و پرونده‌های فساد مرتبط با آنها موجود است. دلیل انصراف ما از حمایت از الکاظمی، اقدام او در پیشنهاد وزرایی مرتبط با سفارت آمریکا و غیرشایسته است.

تحالف القوی: کابینه الکاظمی امروز به صورت ناقص رأی خواهد آورد

«بسمه بسیم» نماینده عضو فراکسیون سنی «تحالف القوی» نیز گفت که نمایندگان تحالف القوی موافق رأی اعتماد به کابینه مصطفی الکاظمی هستند و انتظار می‌رود که فهرست این کابینه کامل نباشد و پارلمان ناگزیر شود رأی اعتماد به برخی وزرا را به تاخیر اندازد. لذا کابینه او به صورت ناقص رای خواهد  آورد.

 

 

«فیصل العیساوی» دیگر نماینده این فراکسیون با اشاره به تداوم اختلافات میان احزاب سیاسی با الکاظمی گفت که احزاب سنی به الکاظمی رای اعتماد خواهند داد تا عراق از مرحله دشوار کنونی عبور کند.

ائتلاف الکردستانی: کردها به کابینه الکاظمی رای اعتماد می‌دهند

«سعدی احمد» گفت که نمایندگان احزاب کرد در پارلمان عراق، در جلسه امروز رأی اعتماد به کابینه الکاظمی و برنامه دولت او حضور خواهند یافت و به او رای خواهند داد و اغلب نمایندگان کرد هیچ وتوی خاصی علیه شخص الکاظمی، برنامه دولت  یا کابینه او ندارند و در کل اختلافی با او ندارند.

ائتلاف الفتح: کابینه هنوز ناقص است/ نمایندگان استانهای جنوبی و شمالی عراق در راه بغداد

«زهره البجاری» نماینده ائتلاف الفتح گفت دولت مرکزی عراق، هواپیماهایی را به استان‌های بصره، اربیل و سلیمانیه اعزام کرده است تا نمایندگان استانهای شمالی و جنوبی را برای حضور در نشست رأی اعتماد به کابینه الکاظمی به بغداد بیاورند و این جلسه عصر امروز (چهارشنبه)، دو ساعت پس از زمان افطار، برگزار خواهد شد.

وی افزود که اغلب نمایندگان استانهای نزدیک به بغداد، در حال حاضر در پایتخت به سر می‌برند و آماده حضور در این نشست هستند.

«فاضل الفتلاوی» دیگر نماینده این ائتلاف، با اعلام اسامی وزرای پیشنهادی الکاظمی گفت که اسامی کابینه الکاظمی نهایی شده است اما هنوز تکلیف وزارت‌خانه‌های خارجی و دارایی به دلیل عدم توافق سیاسی نهایی، مشخص نیست و انتخاب این دو وزیر به تاخیر افتاده است.

وی افزود: ائتلاف‌های الفتح و سائرون از الکاظمی خواسته‌اند که اسامی کابینه خود را به صورت کامل در جلسه رأی اعتماد پارلمان ارائه کند و او هنوز فرصت دارد آن دسته‌ از فراکسیون‌های سیاسی شیعی را که از حمایت او عقب‌نشینی کرده‌اند، متقاعد کند.

امروز «محمد الغبان» رئیس فراکسیون الفتح در پارلمان عراق گفت که موضع این ائتلاف در قبال دولت الکاظمی و ترکیب کابینه او یکپارچه و یک دست خواهد بود اما این امر به معنای اختلاف دیدگاه‌ها و نظرات نمایندگان حاضر در این ائتلاف نخواهد بود.

فراکسیون اراده: گشایش بزرگ در راه است

فراکسیون اراده به ریاست «حنان الفتلاوی» نیز اعلام کرد که اختلافات تشکیل دولت جدید عراق در حال حل و فصل است و برخی اسامی پیشنهادی او برای وزرا، محل اختلاف است که طی چند ساعت آتی تغییر خواهند کرد.

«عبد عون العبادی» از نمایندگان این فراکسیون از  گشایش بزرگ درباره تشکیل کابینه عراق طی چند ساعت آتی خبر داد. 

وی افزود که تمامی اسامی پیشنهادی تحت نظارت و بررسی از سوی هیأت شفاف‌سازی و عدالت و طرف‌های ذی‌ربط قرار می‌گیرند و پارلمان به هیج وزیری که دارای پرونده فساد یا مشمول قوانین بازخواست و عدالت باشد، رای نخواهد داد.

ائتلاف سائرون: هنوز اختلافات حل نشده است

اما «بدر الزیادی» نماینده ائتلاف سائرون گفت که اختلافات بر سر کابینه همچنان ادامه دارد و احتمالا تداوم این روند به شکست الکاظمی در نشست رأی اعتماد در پارلمان منجر خواهد شد. مذاکرات هتوز ادامه دارد اما به دلیل پافشاری اغلب احزاب سیاسی بر مواضع خود، نتیجه‌ای ندارد.

نماینده مستقل عراقی: آمریکا و اتحادیه اروپا حامی نخست‌وزیری الکاظمی هستند

«باسم خشان» نماینده مستقل در پارلمان عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه»، مدعی شد که مصطفی الکاظمی در مقابل خواست آمریکا تسلیم خواهد شد همان‌گونه که مقابل خواست فراکسیون‌های سیاسی تسلیم شد. انتظار می‌رود که کابینه او در پارلمان رأی نیاورد اما در صورت کسب رأی اعتماد، دولت او ناکام‌ترین دولت در طول تاریخ عراق خواهد بود.

وی افزود: الکاظمی در طول فعالیت در سرویس اطلاعاتی عراق، با سرعت بالایی پست‌های کلیدی را کسب کرد و اکنون نیز که مامور تشکیل کابینه شده است. آمریکا و حتی سازمان ملل برای تشکیل دولت او فشار می‌آورند. زیرا واشنگتن تصور می‌کند، الکاظمی که مقابل خواست فراکسیون‌های سیاسی شخصیتی ضعیف از خود نشان داده، به راحتی نیز تسلیم خواست بیگانگان خواهد شد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول