اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

حزب الله لبنان در لیست سیاه ناقضان حقوق بشر!

دولت آلمان در اقدامی غیرمتعارف و غیرحقوقی، حزب‌الله لبنان که جزئی از حاکمیت و نظام آن کشور محسوب می‎‌شود را بار دیگر به‌‌عنوان یک سازمان تروریستی قلمداد کرده است. سال گذشته میلادی دولت آلمان با فشار صهیونیست‌ها، مقاومت اسلامی که بخش نظامی حزب‌‌الله محسوب می‎شود را به‎‌عنوان گروه تروریستی اعلام کرده بود، ولی حاضر نشده بود بخش سیاسی حزب‌‌‎الله را به‎‌عنوان تروریست اعلام کند، زیرا به شهادت دولت لبنان، حزب‌الله بخشی از هیأت حاکم این کشور محسوب می‌شود.

حزب الله لبنان در لیست سیاه ناقضان حقوق بشر!

به گزارش خبرنگار قضایی فارس، عطیه قشونی یکی از فعالان حقوق بشر و از کارشناسان مسائل حقوقی در یادداشتی به اقدام اخیر دولت آلمان در قرار دادن نام حزب الله لبنان در لیست گروه های تروریستی واکنش نشان داده است.

در این یادداشت که در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته است آمده است:

اخیرا وزارت کشور آلمان در بیانیه‌ای، جنبش حزب‌الله لبنان را به‌عنوان یک سازمان تروریستی اعلام و تأکید کرده که ورود اعضای آن به خاک این کشور ممنوع است. پس از این اعلام، پلیس آلمان به چهار انجمن و مسجد منتسب به حزب‌الله در برلین، دورتموند، برمن و مونستر یورش برد تا اعضای این گروه مقاومت را دستگیر کند. مسئولان امنیتی آلمان مدعی هستند که حدود ۱۰۵۰ عضو حزب‌الله در این کشور حضور دارند.

گفته می‎شود دلیل آلمان برای تروریست خواندن حزب‌الله، به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی از سوی این جنبش بوده است، زیرا دولت آلمان یک مسئولیت تاریخی در قبال تل آویو به خاطر جنایات نازی ها در جنگ جهانی دوم برای خود قائل است که آن را دکترین دولتی در این کشور می داند. علاوه بر این به دلیل مسائل ادعایی مطرح شده در ارتباط با هولوکاست از سوی رژیم صهیونیستی، خود را در عمل و در اعتقاد، مدیون این رژیم می‌داند، به همین خاطر اکنون  نه تنها چشمان خود را برتمام جنایت های جنگی رژیم صهیونیستی بسته است و  در مقابل کشتار بی رحمانه مردم یمن، غزه و فلسطین سکوت اختیار کرده بلکه از بزرگ‌ترین کمک‌کنندگان مالی و تکنولوژی به اسرائیل است. ضمن اینکه اسرائیل نیز نفوذ و حضوری قوی در رسانه‌های آلمان دارد و یکی از سیاست‌های اصلی‌ نشریه بیلد آلمان که از پر تیراژترین رسانه‌های این کشور است، حمایت از اسرائیل و تضعیف و تهمت‌زنی به کشورهای مخالف آن است.

دولت آلمان در حیات تاریخ بشر به‌عنوان دیکتاتوری بدنام که برای نشان دادن برتری نژاد خود، قتل‌عام نژاد دیگر را در برنامه جهان‎گشایی خود منظور کرده بود، شناخته شده است. به گونه ای که تاریخ از اقدامات فجیع و کشتار و قتل‎عام میلیون ها انسان‌ توسط هیتلر (رهبر این کشور) در دوران جنگ جهانی دوم، به عنوان تمثیلی تکرار نشدنی و بزرگ‌ترین جنایت علیه بشریت یاد می کند.

اکنون این کشور با چنین پیشینه تاریخی غیرانسانی که دارد، خود را مدعی حمایت از حقوق‎بشر و مبارزه با تروریسم تلقی می کند و حزب‌الله را تروریست می خواند. کشوری که پرونده حقوق‎بشری‌اش با حمایت‌های همه‌جانبه از گروه‌های تروریستی و اعضای آن‎ها مانند پژاک، پ‌ک‌ک و حتی گروهک منافقین با در اختیار قرار دادن تمامی امکانات برای حضور آزادنه و اقدامات تروریستی علیه سایر کشورها و حمایت از جنایت های رژیم صهیونیستی بسیار سنگین است.

حزب‌الله لبنان در حالی از سوی آلمان به‌عنوان یک گروه تروریستی مطرح می‎شود که تنها جرمش، دفاع از وطن خود در مقابل تجاوزگری‎های رژیم صهیونیستی و مقابله با گروه‎های تروریستی ساخته و پرداخته جبهه غربی - عربی صهیونیستی هم‌چون داعش و النصره در منطقه است. همچنین حزب‌الله لبنان کارنامه موفقی در دفاع از مردم منطقه و مبارزه با تروریست داشته گروهی که اگر نبود، اکنون لبنان به تسخیر رژیم صهیونیستی درآمده بود و فجایع و جنایت‎های گسترده‌ای علیه مردم لبنان صورت می‌گرفت.

از این رو، اقدام اخیر دولت آلمان در تروریست خواندن حزب‌الله که عملی کاملاً سیاسی، غیرحقوقی و صرفاً داخلی است، با اعتراضات داخلی و بین‌المللی روبه‌رو شده و به‌طور یقین، برای دولت آلمان و هم‎پیمانان آن از جمله آمریکا، رژیم صهیونیستی و ائتلاف‎‌های هم‌سوی غربی- عربی او، پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی گسترده‌ای به همراه خواهد داشت. جالب توجه اینکه تاکنون فقط دولت نامشروع رژیم صهیونیستی و کشور عربستان سعودی، از این حرکت استقبال و حمایت کرده‎اند.

در پایان باید گفت که این تصمیم دولت آلمان، با توجه به نقش برجسته و تأثیرگذار حزب‌الله در حاکمیت و حکومت لبنان، حاکی از بی‌احترامی و اهانت این کشور به احساسات، عواطف و اراده ملت لبنان است، زیرا حزب‌الله یک رکن اساسی، بخش رسمی و مشروع دولت و پارلمان این کشور بوده و با حضور در مجلس نمایندگان و دولت، همواره به‎عنوان یک حزب سیاسی تأثیرگذار در عرصه ثبات‎سازی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این کشور مطرح و از پشتوانه وسیع مردمی در لبنان و منطقه برخوردار بوده است.

ضمن این‎که حزب‌الله، مدت‎های‌ زیادی است که در برابر اشغالگران رژیم صهیونیستی مقاومت کرده تا بخش اعظم اراضی تحت اشغال را آزاد کند. بنابراین تروریستی تلقی کردن حزب‌الله لبنان توسط دولت آلمان، اقدامی کاملاً یک‌جانبه و غیرقانونی در نظام بین‎الملل محسوب می‎شود و ضربه‌ای سهمگین بر پیکره‌ حقوق‎بشر و عدالت مصرح در منشور و اسناد بین‌المللی وارد خواهد آورد.

این اقدام، مغایر تضمین صلح و تحکیم امنیت جهانی، ناقض احترام به اصول سیاسی حقوق بین‌الملل یعنی تساوی حقوقی دولت‌ها، عدم‌مداخله، همکاری و دوستی و احترام به استقلال و تمامیت ارضی دولت‌ها میان اعضای جامعه‌ بین‌المللی‌ در پرتو اهداف سازمان ملل متحد است. ضمن این‌که، این اقدام یک‌جانبه‌، به‌مثابه تهدید و نقض صلح و امنیت بین‌الملل، نقض اصل حاکمیت سرزمینی، نقض کنوانسیون مصونیت دولت‌ها، نقض اصول پایه حاکمیت و برابری دولت‌ها، نـقض اصل عدم توسل به‌زور و نقض اصل هم‌زیستی مسالمت‌آمیز در میان دولت‌ها است.

در مجموع این نوع اقدام به علت عدم برخورداری از مشروعیت حقوقی بین‌المللی، فاقد هرگونه وجاهت بین‌المللی بوده و از نظر مفهومی، اقدامی جنگ‎طلبانه محسوب می‌شود و مسئولیت و بار حقوقی بین‌المللی به همراه داشته و مؤید آن است که دولت آلمان همواره منافع سیاسی خود را بر حمایت از حقوق‎بشر ترجیح می‌دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول