اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

عراق | ائتلاف «ایاد علاوی»: به کابینه الکاظمی رأی اعتماد نخواهیم داد

ائتلاف سیاسی «الوطنیه» عراق تأکید کرد که نه تنها به کابینه آتی عراق رأی اعتماد نخواهد داد، بلکه در جلسه پارلمانی مقرر نیز حضور نخواهد داشت.

عراق | ائتلاف «ایاد علاوی»: به کابینه الکاظمی رأی اعتماد نخواهیم داد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ائتلاف «الوطنیه» به ریاست «ایاد علاوی» تأکید کرد که به کابینه مصطفی الکاظمی مأمور تشکیل کابینه رأی اعتماد نخواهد داد.

این ائتلاف با انتشار بیانیه‌ای گفت: «ائتلاف الوطنیه همچنان تأکید دارد که باید مطالبات ملی که معترضان به خاطر آن، به میادین اعتراضات آمدند، در نظر گرفته شود».

پایگاه خبری شفق نیوز به نقل از این ائتلاف گزارش داد، در کابینه آتی عراق باید معترضان، سندیکاها و سندیکاهای شغلی نیز نماینده داشته باشند.

در ادامه این بیانیه آمده است: «در برهه گذشته، چه با گفت‌وگو با برادرِ مأمور تشکیل کابینه یا طیفهای سیاسی مختلف، سعی کردیم این کار را انجام دهیم، ولی متأسفانه هیچ نشانه مثبتی در این زمینه مشاهده نکردیم».

بر اساس این بیانیه، مکانیزم انتخاب «وزرا مبهم و نامعلوم بود؛ افزون بر اینکه مطالبات مردمی در ارجاع قاتلان مردم عراق و حامیان آنان به دادگاههای علنی مخصوص نیز نادیده گرفته شد».

ائتلاف علاوی تأکید کرد: «به همین دلیل، اعلام می‌کنیم که نه تنها به این کابینه، رأی اعتماد نخواهیم داد، بلکه در جلسه پارلمانی مقرر نیز حضور نخواهیم داشت و اگر هم رأی اعتماد بگیرد، مانند تمامی ملی‌گرایان عراق، مخالفان مسالمت‌آمیز آن خواهیم بود».
این در حالی است که ائتلاف «دولة القانون» به رهبری «نوری المالکی» هم روز گذشته اعلام کرد که به کابینه الکاظمی رأی اعتماد نخواهد داد.

دولة القانون از ۳۲۰ کرسی پارلمان، ۲۶ کرسی و ائتلاف الوطنیه نیز ۲۱ کرسی را به خود اختصاص داده‌اند.

برای اینکه کابینه‌ای رأی اعتماد بگیرد باید (۵۰ درصد+۱) آرای اعضای حاضر (نه تعداد کل پارلمان) را به دست آورد تا کابینه تشکیل شود.

مصطفی الکاظمی پنجشنبه گذشته گفت که برنامه دولتی خود را به پارلمان و فراکسیون‌های پارلمانی ارائه کرد و یک هفته وقت دارد تا از این پارلمان رأی اعتماد بگیرد. با این حال، هرچه به پایان مهلت یک‌ماهه برای معرفی کابینه خود نزدیک می‌شود، مخالفت‌ها با او بیشتر می‌شود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول