اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

قاضی برزیلی دستور بولسانورو برای اخراج دیپلمات‌های ونزوئلایی را تعلیق کرد

یک قاضی دیوان عالی برزیل دستور رئیس جمهور این کشور برای اخراج 30 دیپلمات ونزوئلا را به حالت تعلیق درآورد.

قاضی برزیلی دستور بولسانورو برای اخراج دیپلمات‌های ونزوئلایی را تعلیق کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، یک قاضی دیوان عالی برزیل دستور «جیر بولسانورو» رئیس جمهور این کشور برای اخراج ۳۰ دیپلمات و کارمند کنسولی ونزوئلا را به حالت تعلیق درآورد.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه برزیل به دستور بولسانورو به کاراکاس گفته بود که دیپلماتهای خود را تا روز شنبه(دیروز) از این کشور خارج کند؛ آخرین نشانه از تلاش دولت برازیلیا برای تشدید تنش با کاراکاس و دنباله روی از رویکرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا علیه ونزوئلا.

«لوئیز روبرتو باروسو» قاضی دیوان عالی به درخواست یک نماینده حزب کار برزیل این حکم را صادر کرده است و می‌گوید که اخراج دیپلماتهای ونزوئلایی نقض قانون اساسی برزیل، نقض توافقنامه‌های بین‌المللی و همچنین برخلاف کنوانسون وین در زمینه حقوق دیپلماتیک و کنسولی است. 

بولسانورو در واکنش به این حکم با دفاع از تصمیمش در حساب توئیتری خود از نماینده پارلمان و این قاضی دیوان عالی انتقاد کرد.

وی افزود: این نماینده پارلمان مدافع سرسخت رژیم چاوز-مادورو است.

باروسو در جواب رئیس جمهور برزیل گفته که اخراج دیپلماتهای ونزوئلایی در بحبوحه شیوع ویروس کرونا برخلاف موازین بشردوستانه است.
براساس گزارش رویترز، دیپلماتها و کارمندان کنسولی ونزوئلا در شهرهای برازیلیا، ریودوژانیرو، سائوپولو، مانائوس، بلم و بواویستا مستقر هستند. 

دولت برزیل روز 17 آوریل گذشته دیپلماتهای خود را از کاراکاس فراخوانده و می‌گوید که طی مذاکره با دولت ونزوئلا از آنها خواسته تا دوم ماه مه دیپلماتهای خود را از این کشور خارج کند. 

با این حال دولت کاراکاس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ مذاکره‌ای انجام نشده و دیپلماتهای ونزوئلا در جای خود باقی می‌مانند. «خورخه آرزا» وزیر خارجه ونزوئلا با اشاره به این تصمیم دولت برزیل، بولسانورو را به نقض قوانین بین المللی متهم کرده است. 

وزارت خارجه ونزوئلا پیش از این در بیانیه ای گفته بود که در پی شیوع ویروس کرونا در برزیل و پیامدهای آن برای مردم این کشور، بولسونارو قصد دارد تا به جامعه ونزوئلایی‌های ساکن در برزیل بی توجهی کند و به همین دلیل تلاش دارد تا کنسولگری‌های ونزوئلا در این کشور را تعطیل کند.

برزیل به همراه چند کشور دیگر به رهبری ایالات متحده «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور قانونی ونزوئلا را به رسمیت نمی‌شناسند و به دنبال روی کار آوردن «خوان گوایدو» رهبر مخالفان این کشور هستند. با این حال تلاشهای چندساله این کشور برای ساقط کردن مادورو به دلیل حمایتهای مردمی با شکست مواجه شده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول