اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

ضوابط برگزاری کنسرت‌های آن‌لاین چیست؟/الهیاری: رقم خسارت حوزه موسیقی از کرونا بالاست

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد گفت: امیدوارم در دولت امکان گسترش پوشش های بیمه ای برای اهالی موسیقی، فراگیرتر شدن پوشش های بیمه ای و پرداخت خسارت هایی به اهالی حوزه موسیقی در قالب کمک های بلاعوض و قرض الحسنه فراهم شود.

ضوابط برگزاری کنسرت‌های آن‌لاین چیست؟/الهیاری: رقم خسارت حوزه موسیقی از کرونا بالاست

خبرگزاری فارس ـ گروه موسیقی ـ علیرضا سپهوند: سوم اسفند همین سال گذشته بود که محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تمامی کنسرت‌های موسیقی سراسر کشور به منظور اقدامات پیشگیرانه از ۴ تا ۹ اسفند لغو شد. همه می دانستیم که این لغو شدن ها ادامه خواهد یافت...

اندکی به عقب باز می گردیم... به فاصله کوتاهی از خبر شیوع کرونا در ووهان چین، ویروس منحوس دویست نانو متری جهان را درنوردید. به یکباره صنعت و هنر جهان در خاموشی فرو رفت. از مقامات سیاسی، نظامی، اقتصادی جهان گرفته تا کارمند و کارگر و هنرمند، بی تعارف همه ترسیدیم از آینده ای مبهم. حوزه هنر که در ذات خود به جهت لطافت و ظرافت، آسیب پذیری بیشتری داراست، خسارت دید. با این وجود هنرمندان از پای ننشستند و برای تداوم موهبت فطرت زیبایی شناختی، به هر مستمسکی چنگ زدند. در این بین هنرمندان عرصه موسیقی بهترین چاره را فعالیت در فضای مجازی یافتند، چه در درگاه های شخصی، چه دولتی با مردم همراهی کردند.

از جنبه خسارت حوزه هنر همین بس که برابر آماری که از آموزشگاه‌های کشور به تفکیک استانی در سایت امور آموزشگاه‌های آزاد هنری زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد در سراسر ایران ۱۵۰۳ آموزشگاه موسیقی فعالند که تهران با ۶۰۷ آموزشگاه نزدیک به نیمی از این آموزشگاه‌ها را در خود جای داده است. تمام این آموزشگاه ها بخاطر شرایط پاندمی کرونا تعطیل شدند. هزاران نفر از اهالی موسیقی تنها ممرّ درآمدی زندگی شان تدریس است. ضمن اینکه این تنها یکی از بخش های خسارت دیده و به تعطیلی کشیده شده حوزه موسیقی است و از همین آمار می توان به عمق فاجعه پی برد. برای نمونه در حوزه اجراهای صحنه ای، کنسرت هایی که در ماه اسفند تنها در تهران لغو شده اند متحمل خسارتی ۱۰۰ میلیارد ریالی شده اند. منتهای مراتب با این اوصاف هنرمندان، درد خود را کنار گذاشته و به درد مردم رسیدند.

در این بین دفتر موسیقی معاونت هنری ارشاد بنیاد رودکی و سازمان فرهنگی شهرداری تهران بخشی از کنسرت های آن لاین را به خانه های مردم بردند. همین بهانه ای شد تا از چند منظر شرایطی که بر موسیقی کشور حاکم شده را از دفتر موسیقی جویا شویم که در این مدت چه تدابیری برای حال هنرمندان و مردم مستمع موسیقی اندیشیده شده است. در همین خصوص با محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید:

 

در مورد چگونگی صدور مجوز برای برگزاری کنسرت‌های آن‌لاین توضیح بفرمایید. آیا پروسه صدور این مجوزها با کنسرت‌های معمول تفاوتی دارد؟

 

حساسیت در اجراهای آن لاین بیشتر است چراکه در اجرای سالنی ممکن است نسبت به ظرفیت سالن از ۲۰۰ تا ۲ هزار  و یا ۲ هزار و ۵۰۰ نفر آن رویداد را تماشا کنند اما در فضای آن لاین طبیعیست که تعداد مشاهده کنندگان کنسرت بسیار بیشتر است

 

گروه هایی که مجوز برای اجرای آن لاین داشتند همچون اجراهای معمولی موظف هستند فهرست قطعات اجرایی، فهرست نوازندگان، و آنچه را که به عنوان یک برنامه اجرایی در طول یک کنسرت یا اجرای صحنه ای دارند اعلام کنند به دفتر موسیقی و پس از بررسی و هماهنگی هایی که مثل سایر کنسرت ها صورت می گیرد، نسبت به صدور مجوز اقدام می شود. لذا فرآیند صدور مجوز برای کنسرت آن لاین تقریبا مشابه پروسه صدور مجوز کنسرت های معمول است. طبیعی است که حساسیت در اجراهای آن لاین بیشتر است چراکه در اجرای سالنی ممکن است نسبت به ظرفیت سالن از ۲۰۰ تا ۲ هزار  و یا ۲ هزار و ۵۰۰ نفر آن رویداد را تماشا کنند اما در فضای آن لاین که تعداد مشاهده کنندگان کنسرت بسیار بیشتر است و می طلبد که اعضای گروه و خواننده دقت و حساسیت بیشتری نسبت به حرکات و سکنات و نحوه اجرایشان داشته باشند. به هر حال در اجرای سالنی ممکن است اشکالی روی دهد که آن اشکال کمتر دیده می شود اما در اجرای آن لاین با مخاطبان گسترده تری مواجه هستیم و لازم است که  گروهها هماهنگی بهتری داشته باشند و نسبت به رعایت ضوابط و مقررات اهتمام ورزند که به حمدالله در اجراهایی که تا کنون به صورت آن لاین پخش شده شاهد کمترین مشکلات و بیشترین رعایت و هماهنگی از سوی گروه ها مواجه بوده ایم.


تا کنون بجز صدور مجوز برای کنسرت‌هایی که از جانب شهردای تهران و با عنوان «نوروزخانه» برگزار شد آیا مواردی دیگری برای صدور مجوز بوده است؟

بله خواننده ها و گروه های دیگری هم هستند که تقاضاهایشان را برای برگزاری کنسرت آن لاین به دفتر موسیقی فرستاده اند. دفتر موسیقی هم با بررسی دقیق اقدام به صدور مجوز کرد. عموم این اجراها توسط خود خواننده و تهیه کننده به صورت فردی برگزار شد. در حال حاضر هم بنیاد رودکی تقاضای صدور مجوز برای تعدادی اجرای آن لاین داشت که مجوزهای لازم صادر شد و با نظارت دفتر موسیقی این اجراها و نیز کنسرتهای قبلی برای مردم اجرا شدند.

 

آیا دفتر موسیقی برنامه‌ای برای برگزاری اینچنین کنسرت‌هایی دارد؟

همانطور که مستحضر هستید دفتر موسیقی بیشتر فرآیند سیاستگزاری و نظارتی و هدایت و حمایت فعالیت های موسیقایی را برعهده دارد. آنچه که به جهت اجرا و رویداد اتفاق می افتد از سوی خود شرکت، خواننده و گروه انجام می شود اما در شرایطی که مردم درگیر شیوع کرونا هستند و همراهی با آن ها و نیز پیگیری سیاست های کلان کشور، بیشتر ترجیح می دهند در خانه بمانند و هنرمندان عزیز کشورمان هم مایلند در کنار مردم باشند طبیعیست که اجراهای آن لاین یکی از شیوه های همراهی و در کنار همدیگر بودن است و دفتر موسیقی همه تلاشش را کرده و می کند تا همکاری لازم با این موضوع را داشته باشد.

برآوردی انجام دادیم و خسارت های مالی هم در حوزه آموزشگاه ها هم در حوزه پوشش های بیمه ای پیش آمده را در دستور کار قرار دادیم

 

در مورد وضعیت هنرمندان آسیب‌پذیر حوزه موسیقی که در این شرایط خانه‌نشین شده‌اند، دفتر موسیقی چه تدابیری اندیشیده است؟ اصلا آیا این موضوع در حیطه شرح وظایف آن دفتر تعریف شده یا خیر؟

وزارتخانه از اسفندماه که موضوع خانه نشینی و تعطیلی صنوف به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا پیش آمد، جلسات متعددی را در حوزه های مختلف برای ذینفعان حوزه هنر ترتیب داد. بخش موسیقی نیز هم در حوزه آموزش هم در حوزه فعالیت های صحنه ای و هم در حوزه پوشش های بیمه ای برای اهالی حوزه موسیقی، وزارتخانه تلاش کرد در جلساتی که برگزار می کند، اتفاقات و اقداماتی را رقم بزند بخاطر همین در حوزه موسیقی برآوردی انجام دادیم و خسارت های مالی هم در حوزه آموزشگاه ها هم در حوزه پوشش های بیمه ای پیش آمده را در دستور کار قرار دادیم. و در نامه ای که وزیر محترم ارشاد برای دولت فرستادند برآورد خسارت جامعی صورت گرفت و یک عدد قابل توجهی در این نامه مربوط به حوزه موسیقی است. 

امیدوارم در دولت با توجه به وضعیت مالی که حاکم است، امکان گسترش پوشش های بیمه ای برای اهالی موسیقی، فراگیرتر شدن پوشش های بیمه ای و پرداخت خسارت هایی به اهالی حوزه موسیقی در قالب کمک های بلاعوض و در قالب کمک های قرض الحسنه فراهم شود تا  با گذر از شرایط بحران کرونا و آغاز مجدد فعالیت های کسب و کار، اهالی محترم حوزه موسیقی هم بتوانند فعالیت های اقتصادی اجتماعی خود را به صورت جدی تر  از سر بگیرند. و برای دوره ای که فعالیت هایشان متوقف بوده، دولت بتواند کمک هایی را صورت دهد. به هر حال در این راستا جلسه ای هم با مدیرعامل و معاون اجرایی خانه موسیقی، رئیس هیات مدیر مجمع صنفی ناشران موسیقی و همینطور نماینده ای از مدیران آموزشگاه های آزاد هنری با حضور بنده و مدیرکل آموزش توسعه فعالیت های هنری وزارت ارشاد داشتیم و در آنجا هم پیرامون همین موارد بحث شد و گزارشی به معاونت هنری و نهایتا هم درج موارد مرتبط با اهالی موسیقی در نامه ای شد که وزیر محترم برای دولت ارسال کردند. طبیعیست که ما نباید خود را مستقل، مجزا و منفک از هنرمندان عزیز بدانیم و وظیفه ماست که تا جاییکه ممکن است زمینه جبران خسارت را برای اهالی محترم حوزه فرهنگ و هنر فراهم کنیم. امیدوارم نامه ای که از طرف وزارتخانه به دولت رفته با واکنش خوبی مواجه بشود و بخشی از خسارت های عدم و نفع های اهالی هنر و بطور خاص حوزه موسیقی مورد توجه قرار بگیرد.

در صورت تداوم وضعیت کنونی و تشخیص ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی برا اینکه همچنان فعالیت های تجمیعی و تجمعی اتفاق نیافتد، به شکل برگزاری غیرحضوری هم فکر کرده ایم

 

آیا پاندمی ویروس کرونا بر برگزاری رویدادهای موسیقایی از جمله جشنواره‌ها از حیث تغییر زمان برگزاری یا لغو برگزاری اثر گذاشته است؟ مادامی که اغلب رویدادهای بین‌المللی از همین حالا تغییرات و تعویقات رویدادهای خود را بررسی و اعلام کرده‌اند.

در پاسخ به اینکه بحران کرونا چه تاثیری بر رویدادهای جشنواره ای خواهد گذاشت باید عرض کنم که در جلسه ای که پیش از شروع سال جدید با دبیر محترم جشنواره جوان داشتیم دو شکل از از برگزاری جشنواره را پیش بینی کردیم. شکل اول شکل عادی جشنواره است به شکل حضوری، منوط به اینکه موضوع کرونا انشالا زودتر مرتفع بشود و شرایط کشور به حالت عادی برگردد اما در صورت تداوم وضعیت کنونی و تشخیص ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی برا اینکه همچنان فعالیت های تجمیعی و تجمعی اتفاق نیافتد، به شکل برگزاری غیرحضوری هم فکر کرده ایم. در هفته جاری، معاونت هنری در جلسه شورای هیات مدیران، یکی از دستوراتی که مورد بررسی قرار خواهد داد برگزاری حضوری یا غیرحضوری جشنواره های شش ماهه اول است. طبیعیست که به هر نتیجه ای برسیم بلافاصله اطلاع رسانی خواهد شد. نکته مهم و محوری این است که سلامتی مردم و سلامتی هنرمندان در اولویت اول قرار دارد و بر مبنای تشخیص ستاد مدیریت کرونا حتما تصمیمات مناسب را  نسبت به فعالیت های جشنواره ای در حوزه موسیقی اتخاذ خواهیم کرد و به اطلاع خواهد رسید.

 

آیا دفتر موسیقی یا معاونت هنری با توجه به جهانی بودن این بحران و تعامل نزدیک‌تر سازمان‌ها و نهادهای ملی و بین‌المللی، از سازمان‌هایی نظیر مجمع جهانی موسیقی یونسکو کمک یا مشاوره گرفته است؟

با توجه به اینکه سال گذشته یکی از ناشران محترم و خوشنام حوزه موسیقی کشورمان به عضویت مجمع جهانی موسیقی یونسکو درآمد مطلع هستم برابر گفتگویی که با ایشان داشتم اخیرا جلسه ای  در قالب ویدیو کنفرانس بین اعضای محترم هیات مدیره مجمع رخ داده و آنجا اعضای مجمع جهانی موسیقی در یونسکو در ارتباط با نحوه فعالیت موسیقی در ایام کرونا گفتگوهایی صورت گرفته و راهکارهایی ارائه شده و انشاالله من به زودی با این ناشر محترم حوزه موسیقی که عضو هیات مدیره مجمع جهانی موسیقی یونسکو است، برابر با گفتگویی که با هم داشتیم، جلسه ای با هم خواهیم داشت تا ما هم مطلع شویم که مجمع جهانی موسیقی یونسکو چه راهکارهایی را برای کشورهای عضو برای فعالیت در حوزه موسیقی در ایام گرونا پیش بینی کرده و ببینیم چه تعداد از آن راهکارها با توجه به زیست بوم ایران و شرایط فرهنگی قابلیت اعمال و اجرا دارد تا بتوانیم از آن ها بهره ببریم.

هنرمندانمان نسبت به جمع آوری کمک های مردمی، جمع آوری کمک از هنرمندان و اهدا و توزیع آن کمک ها در بین مردم و کادر درمانی اقدام کردند

آیا دفتر موسیقی بجز در حوزه موسیقی، در تشریک مساعی نهادها و ارگان ها وظیفه در جریان بحران کرونا به عهده گرفته است؟ برای نمونه ایده و راه‌اندازی کارگاه ماسک‌سازی تالار حافظ.

همانطور که ملاحظه کردید جزء اولین بخش هایی از بدنه اجتماعی کشور که نسبت به موضوع کرونا واکنش نشان دادند هنرمندان حوزه موسیقی بودند. بسیاری از خوانندگان ما در حوزه های پاپ و سنتی شروع به تولید تک آهنگ و ترک هایی کردند و به صورت خودجوش منتشر کردند و باتوجه به اینکه روزهای اول خلاء تولید محتوا داشتیم، کارهای موسیقی که توسط هنرمندان حوزه موسیقی تولید و منتشر شد بسیار به چشم آمد و باعث دلگرمی کادر درمانی خدوم کشورمان شد. از طرف دیگر موضوع اجراهای آن لاین که مشاهده کردید هنرمندان عرصه موسیقی ازجمله اولین گروه هایی بودند که واکنش نشان دادند و همراهی خود را با مردم در مسائل اجتماعی نشان دادند. در حال حضر هم با توجه به اینکه نیازهای بهداشتی برای مقابله با شیوع کرونا وجود داشت هم عزیزان ما در تالار وحدت و مجموعه بنیاد رودکی یکی از تالارها را به تولید ماسک اختصاص دادند که این یک اقدام جمعی در معاونت امور هنریست و فکر می کنم در آن کارگاه روزانه دستکم ۳ هزار ماسک تولید می شود. بسیاری از دیگر هنرمندانمان نسبت به جمع آوری کمک های مردمی، جمع آوری کمک از هنرمندان و اهدا و توزیع آن کمک ها در بین مردم و کادر درمانی اقدام کردند.

آیا وزارت ارشاد بودجه خاصی برای شرایط بحران کنونی شیوع ویروس کرونا برای بخش موسیقی تخصیص داده یا در آینده نزدیک تخصیص می‌دهد؟

در ارتباط با سوال هشتم پیشتر عرض کردم که از یک طرف بودجه های  حوزه های ستادی وزارتخانه مثل دفتر موسیقی عموما بودجه های رویداد محور هستند و غالبا به رویدادهای تهران و شهرستان ها اختصاص دارد. اما همانطور که در سطور بالا عرض کردم در برآورد خسارتی که از حوزه فرهنگ و هنر شد، حوزه موسیقی هم توانست برآورد خسارت کند و امیدوارم آن کمک ها اختصاص پیدا کند به دفتر موسیقی برای اینکه بتوانیم در قالب های مختلف به هنرمندان عزیز کمک کنیم.

مجموعه شما تا چه میزان طرح فاصله اجتماعی را رعایت کرده و در حال حاضر چند درصد از کارکنان زیرمجموعه شما در محل کار حضور فیزیکی دارند؟

همکاران دفتر موسیقی از پروتکل های بهداشتی ستاد ملی کرونا در وزارت بهداشت تبعیّت می کنند و همکاران ما در ایام نوروز هم تعطیل نبودند. ما خدمات سامانه ترانه و شعر و خدمات سامانه تک تراک یا تک آهنگ را با دسترسی از راه دور امکانش را فراهم کردیم که در ایام تعطیل قدری هم به درازا کشید از همان روز اول همکاران من در حوزه شعر و حوزه موسیقی فعال بودند، اعضای محترم شعر و موسیقی که من همینجا از آنها تشکر می کنم برای اینکه این احساس تکلیف وجود داشت که موسیقی می تواند در این شرایط به مردم کمک کند و در ارتباط با آرامش روانی و تغییر ذائقه مردم موثر باشد، شورای شعر و شورای موسیقی در دفتر موسیقی و همکاران من در این دو بخش فعال بودند و تعداد قابل توجهی از ترانه ها و همینطور ملودی و موسیقی هایی که بنای بر انتشار داشت در همان ایام تعطیل توسط همکاران من صدور مجوز برایشان صورت گرفت. بعد از تعطیلات نوروز هم ما بر اساس آنچه که مصوبه ستاد ملی کرونا هست، برمبنای، دو سوم و یک سوم دورکاری، همکاران در محل کار حاضر هستند و مشغول به خدمت رسانی به اهالی موسیقی هستند. جلساتی هم که برگزار می شود با رعایت اصول فاصله اجتماعیست.  همین دیروز که برای غربالگری از وزارت بهداشت به دفتر موسیقی آمده بودند ما در یک جلسه حدودا ۸ تا ۱۰ نفره با همکاران برای بررسی مسائل مختلف بودیم، مورد توجه نماینده محترم وزارت بهداشت قرار گرفت و همکاران ما با فاصله یک متر و نیم در اتاق جلسه نشسته بودند و همگی ماسک و دستکش داشتند و نماینده وزارت بهداشت چند عکس برای ارائه به ستاد کرونا گرفت و اینکه در یک محیط اداری ضمن رعایت فاصله گذاری اجتماعی، امور در حال برنامه ریزی است و بحمدلله غربالگری که صورت گرفت، و تست خونی که گرفته شد، همه همکارانی که در جلسه حاضر بودند از سلامت کامل برخوردار بودند.

شما برای ایمنی محل کار و پرسنل خود چه تدابیری اندیشیده و اجرایی کرده‌اید و آیا از مجموعه دفتر موسیقی تاکنون کسی به ویروس کرونا مبتلا شده است یا خیر؟

غیر از آنچه که رعایت پروتکل های ستاد ملی کرونا در محیط اجتماعی و کاریست و غیر از آنچه که همکاران به صورت فردی با ماسک، ژل های ضدعفونی کننده دست و صورت و دستکش، تلاش می کنند خودشان را مصون نگه دارند، از روزهای اول در مجموعه معاونت هنری و حوزه مشاوره اجرایی معاونت تدابیر اندیشیده شده، آسانسورها، دستگیره های در، سرویس های بهداشتی و غیره ضد عفونی می شود. دستمال هایی تعبیه شده تا در کنار آسانسورها و دستگیره های در که از تماس مستقیم دست افراد با نقاطی که ممکن است آلوده تر باشد، مورد استفاده قرار گیرد. به هر حال این اقدامات موثر بوده و در مجموعه معاونت هنری با تدابیری که اندیشیده شده و لطف خدای بزرگ، تا الان با کمترین آسیب مواجه بوده ایم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول