اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

کمپین‌های هزاران نفری فارس من در هفته گذشته؛ دانش‌آموزان، بازنشستگان و دانشجویان علوم تغذیه

این گزارش مروری است بر کمپین‌های هزاران نفری «فارس من» در هفته‌ای که گذشت؛ از مطالبه دانشجویان علوم تغذیه تا دانش‌آموزان و بازنشستگان.

کمپین‌های هزاران نفری فارس من در هفته گذشته؛ دانش‌آموزان، بازنشستگان و دانشجویان علوم تغذیه

به گزارش خبرگزاری فارس؛ هفته‌ای که گذشت ده‌ها کمپین پُرامضا به‌ثبت رسید. مطالباتی که اغلب بالای چند هزار نفر حامی داشت. از کمپین ده‌ها هزار نفری بازنشسته‌ها برای افزایش حقوق گرفته تا مطالبه‌ی هزاران دانش‌آموز برای لغو امتحانات نهایی. کمپین دانشجویان «علوم تغذیه» هم حسابی داغ شد و بیش‌تر از ده‌هزار امضا جمع کرد. گزارشی که در ادامه می‌خوانید مروری است بر همه‌ی سوژه‌های پرطرفدار «فارس من» در هفته‌ای که گذشت.

 

۱| کمپین ۱۰ هزار نفری دانشجویان علوم تغذیه؛ سند آمایش وزارت بهداشت اصلاح شود

کمپین آن‌ها هفتم اردیبهشت به‌ثبت رسید. خیلی زود توانست بیش‌تر از ده‌هزار امضا بعنوان حمایت جمع کند. امضاهایی که اغلب متعلق به دانشجویان و اساتید «علوم تغذیه» از دانشگاه‌های مختلف بود. آن‌ها به پیش‌نویس سند آمایش نیروی انسانی وزارت‌خانه نقد داشتند. سندی که در واقع می‌خواست برنامه و چشم‌انداز بلندمدت این رشته‌ی تحصیلی را در کشور نشان دهد. مواردی مثل تعداد دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی یا سیاست‌های پذیرش دانشجو در مقطع دکترا.

حامیان کمپین معتقدند وزارت‌خانه برای تدوین سند آمایش، کمترین مشورتی با اساتید و صاحب‌نظران این رشته انجام نداده است. برای همین نمی‌تواند رافع دغدغه‌ها و مشکلات کارشناسان علوم تغذیه در بلندمدت باشد. هم‌چنین تبعیضی که این سند برای پذیرش در مقطع PHD قائل شده، شدیداً مورد انتقاد آن‌ها است. برای همین امضاکنندگان پویش معتقدند اجرای این برنامه هرچه بیشتر در راستای ترویج «پزشک‌سالاری» است.

 

مطالبه‌ی آن‌ها بهرحال برای پیگیری روی میز همکاران گروه سلامت و بهداشت خبرگزاری است. آنها مطالبه دانشجویان علوم تغذیه را با مسؤلین وزارت‌خانه در میان گذاشتند. مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت مثلاً به خبرنگار ما گفت سند منتشره تنها یک پیش‌نویس است و طبعاً ایرادات فراوانی دارد. زهرا عبدالهی ادامه داد: «حتماً باید کار کارشناسی مناسبی برای اصلاح این پیش‌نویس انجام شود. با بسیاری از ایرادات این سند موافق نیستیم.»

علی‌اکبر حق‌دوست معاون وزیر هم بر «پیش‌نویس» بودن سند منتشره تأکید می‌کند. وی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «این طرح در مرحله ارزیابی است. پس از اعتراضات اخیر، از بورد تخصصی رشته خواستیم تا گزارشات خود را به صورت مکتوب ارائه دهد. بهرحال حتماً باید درشته‌های مختلف علوم پزشکی از جمله تغذیه بازنگری صورت گیرد. در حوزه «علوم تغذیه» مثلاً قسمت بالینی که در بیمارستان‌ها سرویس می‌دهند، باید رشد داده شوند.»

 

معاون وزیر درباره انتقاداتی که سند منتشره را «پزشک‌سالار» می‌داند هم گفت: «نه می‌توان پزشکانی که تغذیه خوانده‌اند را فراموش کرد؛ نه می‌توان تمام مسؤولیت را به گردن دانشجویان علوم تغذیه انداخت. تعداد آنها هم به اندازه‌ای نیست که بتوانند تمام مسؤولیت را قبول کنند. فردی که پزشک بوده و در ادامه تغذیه خوانده دانش فنی تخصصی کارشناس و کارشناس ارشد تغذیه را در برخی موارد ندارد اما این افراد می‌توانند در برخی تداخلات بیماری‌ها نظراتی داشته باشند.»

برای اطلاعات بیشتر در این‌باره مطالعه گزارش مفصل همکاران من در گروه اجتماعی خبرگزاری سودمند است(اینجا). با این‌که سند منتشره تنها در حد یک پیش‌نویس است، اما کمپین ده‌ها هزار نفری دانشجویان وزارت‌خانه را برای اخذ نظرات کارشناسان علوم تغذیه در تدوین متن نهایی مجاب کرد. حتماً این مذاکرات و گفت‌وگوها برای پختگی هرچه بیش‌تر طرح ضروری است. «فارس من» بهرحال هم‌چنان پیگیر ماجرا است.

 

۲| کمپین هزاران دانش‌آموز در «فارس من»؛ همه امتحانات نهایی را لغو کنید

چاره‌ای وجود نداشت؛ تنها راه مقابله با کرونا قطع زنجیره‌ی بیماری بود. این یعنی پرهیز از هرگونه اجتماع و ترددهای غیرضرور. برای همین همان ابتدای کار مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شد. یعنی درست اماکنی که می‌توانست درصورت تداوم فعالیت به کانون گسترش بیماری بدل شود. تصمیمی که البته تبعات ناگزیری داشت؛ از جمله عقب افتادن بچه‌ها از درس و مشق‌هایشان. هرچند آموزش‌وپرورش تلاش بلیغی را برای جایگزینی آموزش‌های مجازی انجام داد.

همین تعطیلی مدرسه‌ها نگرانی اولیا و دانش‌آموزان را دوچندان کرد. اگرچه اقدامات مناسبی برای تداوم آموزش‌ها در فضای مجازی انجام شد. اقداماتی که البته هرچه که بود، بهرحال نمی‌توانست جای مدرسه و تعلیمات حضوری را به‌طور کامل پر کند. حالا نزدیک امتحانات است. بچه‌ها ماندند با کلی درس و مشق عقب‌مانده؛ یک‌عالم استرس و امتحاناتی که از رگ گردن به آن‌ها نزدیک‌تر است!

 

برای همین هزاران نفر از آن‌ها با تأسیس یک کمپین در «فارس من» خواستار الغای امتحانات امسال مدارس شدند. کمپین آن‌ها هشتم اردیبهشت به‌ثبت رسید و تا این لحظه نزدیک به ۴۰۰۰ حامی دارد. در این پویش آمده است: «ما دانش‌آموزان از طریق آموزش مجازی نمی‌توانیم مطالب را به خوبی بیاموزیم، لطفاً امتحانات را برگزار نکنید.» معلوم نیست مطالبه‌ی آن‌ها تا چه اندازه عملی باشد. بهرحال پیگیری می‌کنیم؛ اخبار تکمیلی را در فارس بخوانید.

 

۳| مطالبه هزاران بازنشسته در «فارس من»؛ دریافتی ما را با شاغلین همسان کنید

بعد از عمری کار، دوران بازنشستگی زمانی برای فراغت است. زمانی که هر کسی آرزو دارد با دریافت مستمری بی‌دغدغه زندگی کند. با تکانه‌های شدید و مشکلات عجیب اقتصادی البته این روزها سفره‌های خیلی‌ها را آب برد. بازنشسته‌ها بیشتر. کسانی که با اُفت بی‌سابقه ارزش پول، مستمری ناچیزشان بی‌ارزش‌تر از همیشه هم شده است. حق دارند اگر گلایه کنند؛ تدبیر و برنامه‌ای باید.

در همین هفته گذشته کمپین‌های متعددی از بازنشستگان ارگان‌های مختلف در «فارس من» به‌ثبت رسید. کمپین‌هایی که مطالبه‌ی اغلبشان همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها و شاغلین بود. مثلاً این کمپین که از اختلاف دریافتی بازنشسته‌ها با شاغلین آموزش‌وپرورش گلایه داشت: «بعد از افزایش حقوق شاغلین به‌شکل ۵۰ درصد و رتبه‌بندی و محروم کردن بازنشستگان از این افزایشات، تقاضامند یک همسان‌سازی واقعی با شاغلین و بازنشستگان ۹۹ هستیم.»

 

یا این کمپین که مطالبه ۳ونیم میلیون نفر از بازنشستگان تأمین اجتماعی را دنبال می‌کرد. در این پویش آمده است: «مطابق بند «ب» ماده ۱۲ قانون برنامه ششم، تأمین اجتماعی موظف است حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران را همسان‌سازی نماید. ولی متأسفانه حدود ۳ سال است که سازمان محترم به این تکلیف و وظیفه قانونی خود عمل نکرده است و تا کنون اجرای این مصوبه را موکول به اخذ طلب از دولت کرده است.»

این کمپین هم با هزاران امضا مطالبه بازنشستگان کشوری را پیگیری می‌کرد. حامیان این پویش معتقدند افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارمندان، اختلاف درآمد آنها را با بازنشستگان قدیمی به بیش از ۲ برابر افزایش داده است. آنها هم‌چنین تکلیف دولت را برای اجرای کامل قانون اساسی و رفع تبعیض و اختلاف طبقاتی یادآور شده، در پایان آورده‌اند: «لطفاً به سازمان برنامه‌وبودجه ابلاغ فرمائید تا با تخصیص بودجه، افزایش حقوق را عیناً بر بازنشستگان دولت هم تسری دهند.»

 

پرونده حقوق بازنشستگان روی میز همکاران من در گروه اجتماعی خبرگزاری قرار دارد. به‌زودی نتایج پیگیری مطالبات آن‌ها منتشر خواهد شد. اخبار تکمیلی را در فارس بخوانید.

 

۴| یک کمپین با صدها امضا؛ بُرد موشک‌ها را بدون محدودیت افزایش دهید

سال‌ها از عمر این دولت برای حفظ برجام گذشت؛ برجامی که با تحرکات اخیر ترامپ از آن بیشتر از پوسته‌ای باقی نمانده است. رئیس‌جمهور ایالات متحده اعلام کرده در نظر دارد با اعمال سخت‌گیری‌هایی مانع از انقضای محدودیت‌های ایران بعد از دوران توافق شود. چه محدودیت‌های مرتبط با غنی‌سازی و چه تحریم‌های تسلیحاتی. حالا جمعی از کاربران پیشنهاد کردند با اوضاع پیشامده ایران هم گام‌های تازه‌ای در شطرنج هسته‌ای اتخاذ کند.

کمپین آنها باعنوان «خروج از محدودیت‌ها و افزایش برد موشکی ایران» هفتم اردیبهشت به ثبت رسید. کمپینی که خیلی زود توانست صدها امضا بعنوان حمایت جمع کند. در این پویش آمده است: «قطع‌نامه ۲۲۳۱ ضمیمه اجرای برجام بود! اکنون با توجه به نقض برجام توسط اروپا و آمریکا و لزوم وجود قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران، درخواست خروج از محدودیت‌های قطع نامه ۲۲۳۱ جهت افزایش برد موشک‌ها و ساخت موشک‌های قاره‌پیما را داریم.»

 

حالا اقبال مخاطبان به «فارس من» بیشتر از همیشه شده است. درگاهی که قرار بود شعار «شما سردبیر فارس هستید» را محقق کند. حمایت‌های پُرشمار شما و کمپین‌های متعددتان مسؤلیت ما را سنگین‌تر از قبل می‌کند. پای حرف‌هایمان هستیم؛ فارس متعلق به شما است!

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول