اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولاتی بود از تداوم تلاش‌های ایران برای حل اختلافات سیاسی در افغانستان، تا محکوم کردن اقدام دولت آلمان و همچنین مردود خواندن ادعای بی اساس واشنگتن درباره مناسبات تهران و کاراکاس.

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولاتی بود از رایزنی‌های ایران برای برقراری تفاهم سیاسی در افغانستان تا تلاش‌های مایک پامپئو برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران.

براساس این گزارش، ایران که در یک ماه و نیم اخیر تلاش‌هایی را برای حل اختلافات سیاسی در افغانستان پس از انتخابات در این کشور صورت داد و در همین راستا نیز وزیر امور خارجه ایران رایزنی‌هایی را با مقامات افغانستان و همچنین تعدادی از همتایان خود در دیگر کشورها انجام داد و نماینده ویژه وزیر خارجه ایران در امور افغانستان هم سفری به کابل داشت و با مقامات افغان به رایزنی در این زمینه پرداخت، در هفته گذشته نیز مجددا این تلاش‌ها ادامه یافت و در همین خصوص وزیر خارجه ایران در هفته گذشته تماس‌هایی با برخی همتایان خود داشت و با مقامات افغانستان در این زمینه به گفت‌وگو پرداخت.

در همین خصوص، وزرای خارجه ایران و قطر شنبه ششم اردیبهشت ماه در گفتگویی تلفنی درباره آخرین تحولات افغانستان و تلاش‌های جمهوری اسلامی برای تفاهم سیاسی و تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان رایزنی و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین سه‌شنبه نهم اردیبهشت ماه در ادامه تلاش‌ها برای کمک به تثبیت شرایط سیاسی افغانستان به منظور شروع مذاکرات بین الافغانی با اشرف غنی و عبدالله عبدالله تلفنی گفت‌وگو کرد. ۲ روز بعد (پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه) نیز محمدجواد ظریف با «حنیف اتمر» سرپرست وزارت خارجه افغانستان در گفت‌وگویی تلفنی درباره مناسبات دوجانبه، فرآیند تفاهم سیاسی در افغانستان و مبارزه با شیوع کرونا به رایزنی پرداخت. 

ظریف همچنین سه‌شنبه نهم اردیبهشت ماه با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه درباره اوضاع افغانستان گفت‌وگو و روز پنجشنبه نیز با «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان تلفنی در این زمینه رایزنی کرد.

 

 

وزیر امور خارجه ایران همچنین روز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه با «رشید مردوف» وزیر خارجه ترکمنستان درباره مناسبات دوجانبه و مبارزه با شیوع کرونا تلفنی گفت‌وگو کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین همان روز با همتای کوبایی خود درباره آخرین تحولات روابط دوجانبه، تحریم‌های آمریکا و همکاری‌های علمی و پزشکی ۲ کشور به ویژه در زمینه مبارزه با کرونا تلفنی به رایزنی پرداخت.

*تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌‌ تسلیحاتی علیه ایران

در هفته‌ای که گذشت باز هم «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران شد. وزیر خارجه آمریکا دوباره روز شنبه ششم اردیبهشت ماه خواستار تمدید این تحریم‌ها شد.

پامپئو در بیانیه‌ای با تکرار اتهام‌زنی به ایران گفت: «کشور پیشتاز جهان در حمایت از تروریسم و ضد-یهود نباید اجازه خرید و فروش سلاح‌های متعارف را داشته باشد».

در همین خصوص نیز، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که وزیر خارجه آمریکا در حال تدوین یک استدلال حقوقی مبنی بر این است که واشنگتن همچنان یکی از مشارکت کنندگان برجام است تا بتواند با افزایش فشارها در شورای امنیت تحریم‌های تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

از سوی دیگر «واشنگتن‌ فری بیکن» در گزارشی به تلاش‌های جدید دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای «اجرا و گسترش» کارزار فشار حداکثری بر ایران در پی پرتاب نخستین ماهواره نظامی ایران به فضا اشاره کرد و یکی از مقام‌های ارشد دولت ترامپ به واشنگتن فری بیکن گفت که کاخ سفید به افزایش فشارهای اقتصادی به ایران تا زمانی ادامه می‌دهد که این کشور به میز «مذاکرات جامع» بازگردد.

این تلاش‌های پامپئو واکنش محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران را به همراه داشت و در همین خصوص ظریف روز دوشنبه هشتم اردیبهشت ماه در توئیتی با اشاره به شکست تحقیرآمیز آمریکا در اعمال فشار حداکثری به ایران از واشنگتن خواست که به خیالپردازی خاتمه دهد. ظریف یک روز بعد (سه‌شنبه نهم اردیبهشت ماه) در گفت‌وگوی تلفنی با لاوروف همتای روس خود در این زمینه به رایزنی پرداخت و ۲ وزیر خارجه طرح متوهمانه آمریکا در خصوص برجام را مردود و غیرعملی ارزیابی کردند.

 

 

البته در این خصوص سفیر سابق فرانسه در آمریکا اعلام کرد که واشنگتن به دلیل خروج از برجام نمی‌تواند به مکانیسم ماشه متوسل شود. 

وزیر خارجه آمریکا همچنین روز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه عنوان کرد که واشنگتن بعد از پایان تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران به جمهوری اسلامی اجازه خرید سلاح نخواهد داد و همچنین گفت: «آمریکا یکی از شرکا در برجام است و در متن هم وجود دارد و چیز عجیب و غریب و جادویی نیست» که در همین خصوص مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: آمریکا هیچ ادله حقوقی برای شراکت در برجام را ندارد.

 

 

از سوی دیگر یک مقام سابق دولت آمریکا در واکنش به تلاش‌های دولت فعلی این کشور برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران گفت که این تلاش‌ها آمریکا را منزوی می‌کند.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرد که موضوع تحریم تسلیحاتی ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت حل شده و بعد از انقضا در اکتبر ۲۰۲۰ دیگر تمدید نخواهد شد.(اینجا بخوانید)

اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیامی در توئیتر نوشت که آمریکا در حالی مدعی داشتن حقوقی در قطعنامه ۲۲۳۱ علیه ایران دارد که هیچ اشاره‌ای به تعهدات خود در این قطعنامه برای حفظ برجام نمی‌کند.

یکی از دیپلمات‌های شورای امنیت نیز پیش‌بینی کرد قطعنامه پیشنهادی واشنگتن برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل در همان بدو ورود به شورای امنیت متوقف خواهد شد.

وزارت خارجه فرانسه هم در واکنش به تلاش‌های اخیر آمریکا برای جلوگیری از رفع تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران اعلام کرد که پاریس به مفاد برجام و قطعنامه شورای امنیت پایبند خواهد بود.

یک دیپلمات اروپایی نیز در این زمینه به سی‌ان‌ان گفت: شما سه کشور اروپایی امضاکننده برجام را نخواهید دید که پیشنهاد آمریکا را تایید کنند، چرا که پایان تحریم تسلیحاتی بخشی مشروع از توافق است.

البته در این خصوص مایک پامپئو روز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ادعا کرد کشورهای اروپایی با موضع آمریکا در خصوص ضرورت تحریم تسلیحاتی ایران موافق هستند و «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز پنجشنبه گفت که آمریکا به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل متحد می‌تواند خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شود.(اینجا بخوانید)

 

 

در هفته‌ای که گذشت، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان هم خواستار یک توافق هسته‌ای جدید و گسترده‌تر با ایران شده بود که موضوعات منطقه‌ای را نیز شامل شود.

* یمن

پس از آنکه نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن شامگاه ششم اردیبهشت در اقدامی که علیه دولت هادی و متحد سعودی است، اعلام خودمختاری کردند و همزمان با بیانیه رئیس این شورا - مقیم در امارات- تحرکات نظامی خود را در عدن از سر گرفتند، واکنش‌هایی را به همراه داشت و در همین خصوص عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران چهارشنبه دهم اردیبهشت ماه بر حمایت ایران از یمن متحد با حفظ تمامیت سرزمینی آن کشور تاکید کرد و تنها راه ثبات و استقرار یمن را وحدت بین گروه‌های یمنی و انجام گفتگوهای فراگیر سیاسی برای تشکیل دولت متحد و فراگیر خواند.(اینجا بخوانید)

ظریف و گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز روز یکشنبه هفتم اردیبهشت ماه در سومین گفتگوی تلفنی ظرف ۲ هفته اخیر بر لزوم باز شدن و امنیت مرزها و بنادر یمن برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم این کشور تاکید کردند.

 

 

از سوی دیگر علی‌اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر خارجه ایران و معاون وزیر خارجه روسیه نیز چهارشنبه دهم اردیبهشت ماه در گفتگویی تلفنی ضمن تاکید بر حفظ تمامیت سرزمینی یمن، تنها راه حل و فصل بحران این کشور را راهکار سیاسی خواندند.

علاوه بر این، سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به ادامه فروش سلاح از سوی انگلیس به عربستان و اینکه دولت انگلیس دستانش را به خون مردم بیگناه یمن آغشته کرده، گفت: این کشور باید در سمت درست تاریخ قرار گیرد.

 

 

*رایزنی‌های تلفنی هفته گذشته ظریف

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در هفته گذشته همچنین با همتایان عراقی، عمانی و اماراتی خود تلفنی گفت‌وگو کرد.وزرای خارجه ایران و عراق یکشنبه هفتم اردیبهشت در گفتگویی تلفنی در خصوص روابط دوجانبه و آخرین تحولات سیاسی در عراق، منطقه و مبارزه با کرونا بحث و تبادل نظر کردند.وزرای خارجه ایران و عمان و همچنین وزرای خارجه ایران و امارات عربی متحده هم همان روز یکشنبه هفتم اردیبهشت ماه در گفتگویی تلفنی درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه و شیوع کرونا به رایزنی پرداختند.

 

 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران یک روز بعد (دوشنبه هشتم اردیبهشت) نیز با همتای اوکراینی خود تلفنی گفت‌وگو کرد. ۲ وزیر در این گفت‌وگو درباره مناسبات دوجانبه، کرونا و پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی به رایزنی پرداختند.

*ادعای جدید هوک/تمدید معافیت عراق

«برایان هوک» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز یکشنبه هفتم اردیبهشت ماه در مصاحبه با یک روزنامه صهیونیستی ساز و کار فشار حداکثری کاخ سفید علیه ایران را ستود. هوک در مصاحبه با روزنامه «جروزالم پست» که محوریت آن نحوه تهدیدهای ایران علیه تل آیو و تغییر آن با توجه به شیوع ویروس کرونا در سطح منطقه بود، مدعی شد که ایران ناامید شده و در حال از دست دادن نفوذ خود در منطقه است.

هوک در این گفت‌وگو ادامه  ساز و کار فشار حداکثری بر ایران را ستود و مدعی شد که این فشار بر عملکرد حزب الله وحماس تاثیر گذشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم در هفته گذشته در جمع خبرنگاران تصریح کرد که ایران نباید تسلیم اقدامات تحریک‌آمیز و لفاظی‌های خشونت‌بار و تهاجمی آمریکا شود.

اعضای گروه بریکس در بیانیه‌ای مشترک خواستار لغو تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده آمریکا علیه کشورهایی خاص از جمله ونزوئلا و ایران در شرایط فعلی شیوع کرونا شدند.

از دیگر تحولات هفته گذشته اقدام آمریکا در تمدید معافیت تحریمی عراق برای خرید برق از ایران برای ۳۰ روز دیگر بود.

به گزارش فارس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ضمن پذیرش غیرمستقیم نقش این رژیم در حملات اخیر به سوریه، از تشدید اقدامات نظامی علیه ایران خبر داد.

در هفته‌ای که گذشت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از شرایط نگهداری ۱۵۰۰ مهاجر در بازداشتگاه‌های آمریکا عمیقا ابراز نگرانی و اعلام کرد: رژیم آمریکا باید پاسخگوی برخورد ضعیف خود با این مهاجران باشد.

 

 

*ادعای آمریکا درباره مناسبات تهران و کاراکاس

از دیگر تحولات هفته گذشته ادعاهای بی اساس وزارت خارجه آمریکا درباره شرکت هواپیمایی ماهان بود. این وزارتخانه ضمن ایراد اتهامات بی اساس از کشورها خواست حریم هوایی خود را به روی پروازهای این شرکت ببندند.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران هم ادعای مسئول امور ونزوئلا در دولت آمریکا را رد و در راستای زمینه سازی برای اعمال فشار بیشتر از سوی آمریکا بر دولت مادورو و ایجاد اخلال و دخالت در روابط تجاری ایران و ونزوئلا خواند.(بیشتر بخوانید)

 

 

*مردود خواندن ادعاهای بی اساس آمریکا درباره آزادی مذهب در ایران

پس از انتشار گزارش سالانه آزادی مذهب در جهان از سوی آمریکا و ایراد اتهامات واهی به جمهوری اسلامی ایران، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه این ادعاهای بی اساس و به ویژه وضعیت یهودیان در ایران را غیر صحیح و مردود خواند.(جزییات بیشتر)

*محکومیت تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین در هفته‌ای که گذشت تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی در گسترش شهرک سازی و الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ را به شدت محکوم کرد.

*اقدام دولت آلمان در قبال حزب‌الله و واکنش ایران

اقدام دولت آمریکا در تروریستی اعلام کردن حزب‌الله لبنان نه تنها با واکنش منفی بسیاری مواجه شد، واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه ایران را نیز به همراه داشت و موسوی اقدام دولت آلمان علیه حزب الله لبنان را در راستای اهداف رژیم صهیونیستی و آمریکا خواند و آن را به شدت محکوم کرد.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز به این اقدام واکنش نشان داد و در توئیتی نوشت: «از شگفتی جدید هم رونمایی شد. فروشندگان سلاح کشتار جمعی شیمیایی به صدام، مدافع حقوق بشر شده و از ترس دوست کودک‌کش خود، ⁧‫حزب الله‬⁩ قهرمان را تروریست می‌نامند.⁧‫داعش‬⁩ به اروپا نرسید چون پشت دیوار ⁧‫مقاومت‬⁩ گیر افتاد. چه خوب که نقاب از چهره حامیان اصلی تروریسم برافتاد.»

گفتنی است در هفته‌ای که گذشت وزارت امور خارجه ایران تصمیم خزانه‌داری آمریکا در مسدودسازی دسترسی به دامنه اینترنتی رسانه‌های ایرانی را محکوم کرد.

 

 

وزارت خزانه داری آمریکا نیز روز جمعه تحریم‌های جدیدی را علیه یک فرد و یک شرکت مرتبط با ایران اعمال کرد.(بیشتر بخوانید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول