اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

کرونا؛ ویروسی که درس بزرگ همدلی داد

کرونا درس‌های بزرگی را به ما آموخت و چیزهایی را یادآور شد که شاید در روزها و سال‌های پیش از کرونا فراموشمان شده بود.

کرونا؛ ویروسی که درس بزرگ همدلی داد

خبرگزاری فارس لرستان_ مژگان شمس؛ بیش از دو ماه از ورود مهمانی ناخوانده به کشورمان می‌گذرد، ویروسی کوچک و ذره‌بینی اما بسیار مخرب که علاوه بر اپیدمی و تهدید سلامت مردم، اثرات بسیار گسترده دیگری را در بخش‌های درمانی و بهداشتی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی بر جای گذاشته و پس از همه‌گیری اینک جهان را درنوردیده است.

با ورود ویروس منحوس کرونا به کشورمان زندگی‌ها از روال عادی خود خارج شد، کسب و کارها خوابید و علاوه بر بیماری و مرگ و میر عده‌ای از هموطنانمان، حسابی روی اقتصاد و معیشت مردم تاثیر گذاشت.

اما کار به همینجا ختم نشد، به‌طوریکه ورود کرونا به کشورمان نه تنها موجب خانه‌نشینی مردم شد که فضاهای آموزشی، فرهنگی، ورزشی، علمی و تجاری را به تعطیلی کشاند.

این ویروس ذره‌بینی اما مخرب بازار فروش عید را از صنوف و بازاریان گرفت و با قرنطینه خانگی مردم، شلوغ‌ترین روزهای سال را به خلوتی کشاند.

از طرفی با همه‌گیری کرونا و تعطیلی بسیاری از صنوف و مشاغل برخی‌ها برای تامین معاش و هزینه‌های روزمره خانواده‌ها و پرداخت اجاره‌بهای منازل و واحدهای تجاری با مشکل مواجه شدند.

تا اینجای ماجرا به برخی از مشکلات متأثر از روزهای کرونایی اشاره شد، اما در ادامه می‌خواهیم به برخی از درس‌های کرونا و آنچه به ما آموخت اشاره کنیم.

چرا که این ویروس پرماجرا با وجود همه مصائب و زیان‌هایش موجب احیاء و تقویت سنت‌های پسندیده انسانی در بین مردم شد.

به عبارت بهتر کرونا درس‌های بزرگی را به ما آموخت و چیزهایی را یادآور شد که شاید در روزها و سال‌های پیش از کرونا فراموشمان شده بود.

بخشش کرایه مغازه‌ها و منازل از سوی بسیاری از صاحبان املاک به مستاجران آن‌ها از نخستین جرقه‌های وحدت و همدلی در بین مردم بود.

و اینگونه بخشش کرایه‌ها از سوی صاحبان املاک و واحدهای تجاری مرهمی شد بر زخم کسانی که کرونا فرصت کاسبی‌ و کسب روزی حلال را از آن‌ها گرفته بود.

از سویی جوانان انقلابی با ایجاد گروه‌های جهادی و استفاده از همه امکانات حتی ابزارهای دم‌دستی کار گندزدایی و ضد عفونی خودروها، خیابان‌ها، معابر، واحدهای تجاری و خانه‌های مردم را عهده‌دار شده و گمنام و بی‌ادعا همچنان به ادای تکلیف می‌پردازند.

عده‌ای دیگر با تبدیل مساجد به کانون‌های مبارزه با بیماری اقدام به تهیه بسته‌های غذایی و بهداشتی برای خانوارهای کم‌بضاعت تقسیم آن‌ها در بین نیازمندان می‌کنند.

بسیاری در گروه‌های دوستانه و خانوادگی با راه‌اندازی کارگاه‌‌ها ساعت‌ها پشت چرخ‌های خیاطی نشسته و با تولید ماسک برای کادر درمانی و شهروندان دیگر می‌کوشند سهمی در این میدان مبارزه داشته باشند.

صنعتگران و تولیدکنندگان با تغییر خط تولید خود و اختصاص آن به تولید ماسک، ژل‌های ضدعفونی، الکل، لباس‌های محافظتی و مانند اینها با همه توان پای کار آمده و سهم بسزایی در تجلی وحدت ملی داشته و دارند.

گروه‌هایی از طلاب و نیروهای انقلابی نیز با حضور در بیمارستان‌ها وظیفه کمک به کادر درمانی در مراقبت از بیماران و درمان آن‌ها را عهده‌دار شده‌اند.

همچنین کرونا با خانه‌نشینی مردم به کانون‌های خانوادگی گرما بخشید و زمانی را برای گذران اوقات با اعضای خانواده فراهم آورد، تا مبادا هیاهوی روزمره زندگی ما را از بزرگترین دارایی‌هایمان غافل کند.

خانه‌نشینی‌ در روزهای کرونایی البته فرصت گرانبهایی را برای اُنس بیشتر با قرآن کریم و ارتباط با خداوند متعال مهیا کرد، تا عبادت در ماه‌های مبارک رجب و شعبان دل‌ها را مهیای استقبال از ماه میهمانی خدا کند.

اینک و در حالی که یک بار دیگر فرصت بندگی در ماه مبارک رمضان نصیبمان شده است، خیلی‌ها با دست‌گیری از ایتام، نیازمندان و کسانی کرونا فرصت کسب روزی‌ را از آن‌ها گرفته است، به یاری هم‌نوعان خود شتافته‌اند.

و بالاتر از همه اینها باید به نقش کادر درمانی به عنوان پیشقراولان میدان مبارزه با کرونا اشاره کرد، همانها که به قلب خطر زده و حاضر شدند به بهای جانشان رسالت خطیر درمان بیماران را بر عهده بگیرند.

آری؛ ملت ایران که سند افتخار پیروزی در میدان هشت ساله دفاع مقدس را در کارنامه خود دارد، این بار در میدان مبارزه‌ای دیگر با تجلی وحدت، وفاق، ایثار، هم‌دلی و نوع‌دوستی به جنگ با کرونا رفته و در این میدان نیز به دستاوردهای بزرگی رسیده است.

کرونا با همه مشکلات و بدی‌هایش شایده آمده تا موجب اتحاد بیشتر مردم شده و بار دیگر یادشان بیاورد در روزهای سختی وحدت و یک‌دلی می‌تواند رمز موفقیت انسان‌ها و عبور از گردنه‌های دشوار زندگی باشد.

نگارنده: مژگان شمس

انتهای پیام/


 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول