اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مقام دولت سابق آمریکا: تلاش آمریکا برای استفاده از مکانیسم ماشه، «بازی قدرت» است

ناظر اجرای برجام در دولت باراک اوباما می‌گوید آنچه واشنگتن با تلاش برای استفاده از مکانیسم ماشه در سازمان ملل به آن دست می‌زند، بازی قدرت است.

مقام دولت سابق آمریکا: تلاش آمریکا برای استفاده از مکانیسم ماشه، «بازی قدرت» است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که آمریکا در تلاش است با استناد به بندی در برجام و احتمالا استفاده از «مکانیسم ماشه» جلوی لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران را در ماه اکتبر بگیرد، یکی از مقامات دولت سابق آمریکا می‌گوید چنین اقدامی از سوی واشنگتن به‌منزله «بازی قدرت» است.

«جرت بلانک» که در دولت «باراک اوباما» مسوولیت نظارت بر اجرای برجام را برعهده داشته، به وبگاه المانیتور در این خصوص گفت: «دادگاه عالی ملل متحد وجود ندارد که شما بتوانید به آن مراجعه کنید و جواب این سوال را بیابید. بازگشت خودکار تحریم‌ها یک ابداع بود. یک دستورالعمل جدید بود که برای حل مشکلی خاص در مذاکرات برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خلق شد. من واقعا نمی‌دانم که اگر ایالات متحده بخواهد از آن استفاده کند چه اتفاقی رخ خواهد داد؟»

وی انجام چنین حرکتی از جانب واشنگتن را بازی قدرت خواند و اظهار داشت: «در کل، وقتی ایالات متحده دست به یک بازی قدرت در سازمان ملل می‌زند، آنچه را می‌خواهد به‌دست می‌آورد. اما در این مورد نمی‌توان روی آن حساب کرد، نظر به جزئیات خاصی که این پرونده دارد و اینکه ایالات متحده به‌شکل بدی خود را در سه سال گذشته منزوی ساخته است.»

مکانیسم ماشه به مکانیسم بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام اطلاق شده که در نهایت می‌تواند به ابطال قطعنامه ۲۲۳۱ و بازگشت قطعنامه‌های ضدایرانی پیشین علیه ایران شود. مهم‌ترین قطعنامه‌های مزبور، قطعنامه ۱۹۲۹ بود.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱، تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران از ماه اکتبر لغو خواهد شد و واشنگتن تلاش می‌کند مانع از لغو این تحریم‌ها گردد.

آمریکا حدود دو سال پیش از برجام خارج شده و دیگر از اعضای این توافق به‌حساب نمی‌آید اما اصرار دارد که همچنان می‌تواند مدعی نقض برجام توسط ایران شود!

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول