اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گروه اروپایی حامی صلح: حملات اخیر انگلیس در عراق باعث خونریزی‌های بیشتر می‌شود

یک گروه حامی صلح مستقر در بریتانیا دولت این کشور را به دلیل حملات اخیر آن در عراق در بحبوحه همه‌گیری کرونا و در میانه ادعاهای لندن درباره حمایت از آتش‌بس جهانی مورد انتقاد شدید قرار داد.

گروه اروپایی حامی صلح: حملات اخیر انگلیس در عراق باعث خونریزی‌های بیشتر می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بعد از آنکه مشخص شد انگلیس چندین حمله هوایی در عراق در نبود نخست‌وزیر این کشور انجام داده، گروه اروپایی «اتحادیه متعهدان به صلح» (PPU) وزارت دفاع لندن را به تلاش برای استفاده از فرصت شیوع کرونا به عنوان پوششی برای در امان ماندن از نظارت متهم کرد.  

«سیمون هیل» مدیر کارزارهای این اتحادیه توضیح داد که چرا افشاگری جدید درباره این حمله، به او و شبکه ضدنظامی‌گیری‌اش مربوط می‌شود.

حملات هوایی انگلیس که ۲۵ آوریل (چهار روز پیش) در پایگاه اینترنتی وزارت دفاع این کشور اعلام شد، درست یک هفته بعد از آن انجام شد که «دومینیک راب»، وزیر خارجه انگلیس گفت که دولت وی از درخواست‌ها برای آتش‌بس جهانی در میانه همه‌گیری کووید-۱۹ حمایت می‌کند.

هیل در مصاحبه با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» درباره این حملات و ادعاهای دولت انگلیس گفت: چیز زیادی درباره این حملات نمی‌دانیم. وزارت دفاع انگلیس می‌گوید که این حملات در غرب «طوز خورماتو» در شمال شرق عراق در دهم آوریل انجام شد. به گفته آنها، ۳ هواپیمای نیروی هوایی سلطنتی انگلیس ساختمانهای داعش را بمباران کردند. اما آنها درباره تعداد تلفات چیزی نگفتند. ادعا می‌کنند که قبل حمله بررسی انجام شد و هیچ غیرنظامی در آنجا نبوده است. اما وزارت دفاع انگلیس سابقه انکار تلفات غیرنظامیان را دارد.

او در ادامه در انتقاد از اقدام دولت انگلیس گفت: اول این که بنابر تمام شواهد، بمباران نمی‌تواند برای عراق صلح و پیشرفت بیاورد. در دو دهه گذشته گروه‌های مختلف مسلح در عراق تا دولتهای آمریکا و انگلیس خشونت خود را با این ادعا که خشونت دیگران را متوقف می‌کنند، توجیه کرده‌اند. در حالی که هر دوری از خشونت دور دیگری را موجب می‌شود. عراق نمونه زنده شکست جنگ در حل مشکلات است.

وی افزود: دوم این که ما تقریباً نمی‌دانیم چه کسانی بمباران شدند. خیلی سخت است که باور کنیم فقط داعشی‌ها در این حملات کشته شدند. مانیتورهای گروه «ایروار» تخمین میزند که حدود ۱۱ هزار تا ۱۸ هزار غیرنظامی در حملات تحت هدایت آمریکا در عراق و سوریه تنها در سال ۲۰۱۷ جان باختند. گروه «اقدام علیه خشونت مسلحانه» هم مرگ ۸ هزار و ۵۱ غیرنظامی را در سوریه در همان سال تایید کرده است.

این فعال صلح در ادامه گفت: سوم این که مسئله مسئولیت‌پذیری وجود دارد. صرف نظر از درستی و نادرستی بمباران، مردم عراق و انگلیس حق دارند که درباره جزئیات بدانند. در انگلیس ما تنها چیزی که درباره حمله می‌دانیم همان اطلاعات مبهم و کوتاهی است که وزارت دفاع در وب‌سایت خود آنهم بیش از دو هفته بعد از حمله قرار داد. آنها حتی این اطلاعیه را آخر هفته روی سایت قرار دادند، یعنی زمانی که خبرنگاران کمتری کار می‌کنند. به نظر می‌آید حداقل کارها را کردند که تنها به پنهانکاری متهم نشوند.

هیل در پاسخ به سوالی درباره اهمیت انجام این حمله در زمان حضور جانسون در بیمارستان گفت: اگر برنامه کلی حمله تایید شده باشد، بر اساس قوانین نیروهای مسلح انگلیس برای انجام چنین حملاتی نیاز به اجازه وزیر نیست. گرچه بعید است که اگر خود جانسون هم حضور داشت، رفتارش با راب متفاوت می‌بود. نکته مهم این است که درست چند روز قبل از این حمله، راب درباره حمایت دولت انگلیس از آتش‌بس جهانی سخن می‌گفت.

او درباره پایه حقوقی این حملات در خاک کشوری دیگر آنهم با این وجود که پارلمان عراق لایحه خروج نیروهای خارجی از این کشور را پس از حمله آمریکا که به شهادت «سردار حاج قاسم سلیمانی» منتهی شد، تصویب کرده، گفت: پایه حقوقی خشونت آمریکا و انگلیس در عراق همیشه محل مناقشه بوده است. رای در پارلمان عراق به وضوح نشان داد عراقی‌های زیادی که به شدت مخالف داعش هستند، حضور نیروهای خارجی را هم نمی‌پذیرند. همین مسئله این ادعای انگلیس را که در راستای حفظ منافع مردم عراق عمل می‌کند، زیر سوال می‌برد.

وی در پایان بر موضع ضد جنگ این گروه تاکید کرد و گفت: گرچه ما سازمانی مستقر در بریتانیا هستیم، در اتحاد با مردم سراسر دنیا در برابر جنگ مقاومت می‌کنیم. ما خواستار پاسخگویی دولت انگلیس درباره این هستیم که چرا بمباران انجام شد، چه زمانی انجام شد، چه کسانی کشته شدند و چه کسی درباره این عملیات خبر داشت آنهم در زمانی که دولت انگلیس ادعا می‌کرد حامی آتش‌بس جهانی است.

دولت انگلیس روز یکشنبه اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور با استفاده از بمب‌ افکن‌های تایفون در ۱۰ آوریل (۲۲ فروردین) حمله موفقی را علیه داعش در منطقه طوز خورماتو در جنوب کرکوک واقع در شمال عراق انجام داد. در بیانیه دولت انگلیس آمده بود که این نخستین حمله هوایی علیه داعش از سپتامبر گذشته در قالب حملات ائتلاف بین‌المللی علیه این گروه بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول