اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سه وزارتخانه سهم فراکسیون‌های کُرد در کابینه جدید عراق

رئیس فراکسیون حزب دموکرات کردستان در پارلمان عراق گفت که توافق شده است وزارتخانه‌های دارایی، مسکن و دادگستری به احزاب کُرد داده شود.

سه وزارتخانه سهم فراکسیون‌های کُرد در کابینه جدید عراق

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ویان صبری» رئیس فراکسیون حزب دموکرات کردستان در پارلمان عراق خبر داد که قرار است مصطفی الکاظمی مأمور تشکیل کابینه عراق، برنامه کابینه خود را به پارلمان ارائه کند.

صبری به شبکه خبری «رووداو» گفت که پس از ارائه برنامه دولت الکاظمی، پنجشنبه (۱۱ اردیبهشت) جلسه رأی اعتماد به کابینه وی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه هنوز فراکسیون‌های شیعه تصمیم نهایی را درباره اعضای کابینه اتخاذ نکرده‌اند و توافقات با هر نشستی تغییر می‌کند، ادعا کرد، به ائتلاف الفتح، سه وزارتخانه، به «سائرون» سه وزارتخانه و به هر یک از فراکسیون‌های «الحکمه»، «النصر»، «دولة القانون» و «الفضیله» یک وزارتخانه داده شده است.

این مسئول کُرد ادامه داد: «درخواست کردیم که به کُردها چهار وزارتخانه داده شود، ولی پس از مذاکره، بر سر سه وزارتخانه توافق شد که دارایی، مسکن و دادگستری است».

صبری با بیان اینکه به خاطر مشکلات اقتصادی و اجتماعی و شیوع ویروس کرونا، الکاظمی تصمیم گرفته وزارتخانه‌ها به همان صورت قبل، باقی بماند، تصریح کرد: «اولویت ما، برنامه دولت، تحقق توازن و تعیین نمایندگان کُرد در دولت با موافقت منطقه کردستان است».

وی در پایان ضمن اعلام حمایت مجدد فراکسیونهای کُرد از الکاظمی، گفت: «برنامه دولت وی باید این مسئله را مورد توجه قرار دهد تا اختلافات موجود بین اربیل و بغداد حل شود». 

این در حالی است که نخست وزیر مکلف به تشکیل کابینه عراق همچنان در تلاش است تا ترکیب کابینه خود را نهایی کند، اما برخی به طور تلویحی از احتمال عدم رأی اعتماد به او و کابینه‌اش به دلیل عدم رضایت از ترکیب این کابینه، سخن به میان می‌آورند.

طبق قانون اساسی کشور عراق، الکاظمی سی روز مهلت دارد تا بتواند کابینه خود را تشکیل دهد. پیش از وی، عدنان الزرفی مأمور تشکیل کابینه بود که موفق به انجام مأموریت خود نشد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول