به گزارش گروه اقتصاد بینالملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، به گفته 5 منبع آگاه کشتیرانی، تاجران نفتی کشتیهای گران قیمت آمریکا را که معمولا برای حمل و نقل داخلی استفاده میشوند، برای ذخیره سازی بنزین یا انتقال سوخت در روی دریا کرایه میکنند.
این نشان دهنده درماندگی صنعت انرژی برای پیدا کردن مکان برای ذخیره مواد نفتی پس از کاهش 30 درصدی تقاضا در سطح جهان است.
میلیاردها نفر در جهان به علت شیوع کرونا تحت قوانین محدودیت زا زندگی میکنند، این امر تقاضا برای بنزین و دیگر سوختها را ویران و یک اشباعی از عرضه ایجاد کرده است. مخازن ذخیره سازی در خشکی و نفتکش های ذخیره سازی شناور بر روی آب به سرعت در حال پر شدن هستند و گزینه های کمی برای تاجران باقی گذاشتهاند.
چندین دریانورد گفتند شروع به رزرو کشتی های «جونز اکت» برای حمل و نقل خارجی یا ذخیره سازی محصولات پالایش شده هستند. بر اساس قانون جونز اکت، کشتی هایی که در میان بنادر داخلی آمریکا حرکت می کنند، باید مالک و ناخدا و خدمه آمریکایی داشته باشند و این کشتی ها معمولا گران تر از کشتی های دیگر هستند.
یک منبع کشتیرانی گفت: «استفاده از نفتکش های جونز اکت برای سفرهای بین المللی بسیار غیرمعمول است.»
آن محدودیتها، در دسترس نبودن آنها، معمولا این نفتکش ها را گران تر از کشتی های خارجی که به کشورهای دیگر سفر میکنند، می کرد.
به گفته منابع آگاه، نرخ نفتکش های خارجی متوسط و بزرگ که آمریکا را ترک می کنند به حدود 60 هزار دلار صعود کرده و حتی به رکورد 100 هزار دلار در روز نیز رسیده است درحالی که نرخ نفتکش های متوسط جونز اکت حدود 55 هزار تا 70 هزار دلار در روز است.
ذخایر بنزین آمریکا رکورد زده است و پالایشگاه های امریکا با حدود 2 سوم ظرفیت خود فعالیت میکنند. بر اساس آمار موسسه کپلر، هفته گذشته تقریبا 85 درصد ذخیره سازی در سطح خشکی پر شده است.
به گفته یک مشاور بازار کشتیرانی، برخی از نفتکش های جونز اکت که قرار بود کنار گذاشته شوند احتمالا برای ذخیره سازی استفاده شوند.
نفتکش های بزرگ می توانند 345 هزار تا 615 هزار بشکه بنزین یا 310 هزار بشکه تا 550 هزار بشکه نفت شیرین سبک حمل کنند.
انتهای پیام/ب