اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

بسته‌های حمایتی دولت کامل اجرایی نشده‌اند

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: بسته‌های حمایتی دولت نه‌تنها کافی نبوده بلکه در اجرا هم مشکل داشته و همان بسته‌های ناکافی هم کامل اجرا نشده‌است.

بسته‌های حمایتی دولت کامل اجرایی نشده‌اند

اخبار شرکت‌ها-  مسعود گلشیرازی صبح امروز در نشست خبری مجازی که با محوریت اقتصاد پساکرونا و مهم‌ترین اقدامات اتاق بازرگانی در این خصوص برگزار شد، اظهار داشت: موضوع کرونا عملا پاردایم جهان حاضر را رقم زد، بنابراین می‌طلبد که کلیه اهالی حوزه کسب و کار و  اجتماعی با درک صحیح از پیامدهای کرونا و با بسیج کردن کلیه ظرفیت خود در سطوح حاکمیت، بنگاه‌های اقتصادی و خانوار و اجتماع از این دوران گذر کنند و بتوانند در کنار یکدیگر با اقدامات فشرده این پارادایم را به سرانجام برسانند. 

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان عنوان کرد: بروز این پدیده نه تنها در جهان دگرگونی ایجاد خواهد کرد، بلکه در کشور ما هم برآوردهایی که توسط دفتر مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان در اولین گزارش خود انجام شد، حکایت از این داشت که سه سناریو خوش‌بینانه، واقع بینانه و بدبینانه به دنبال خواهیم داشت که بین ۹ تا ۱۶ درصد GDP ملی را از دست خواهیم داد. 

وی ادامه داد: این مسأله برای اقتصادی مانند اقتصاد اصفهان که سهم خدمات برای آن بیشتر است، فزون‌تر از مقیاس کشوری است، به نحوی که GDP ما در اقتصاد اصفهان در بهترین کیفیت بین ۱۲ تا ۲۰ درصد را در سه سناریو مطرح شده از دست می‌دهد. 

گلشیرازی افزود: این مسأله به این معنا است که سفره‌های مردم کوچک‌تر خواهد شد و در ادامه قدرت خرید کاهش پیدا می‌کند و درنتیجه عملکرد بنگاه‌ها با سختی‌هایی روبه‌رو خواهد شد؛ بنابراین می‌طلبد که همه در سطوح حاکمیت، فعالین اقتصادی و خانوارها با هوشمندی و تطبیق‌پذیری سریع بحران پیش آمده را در سال جهش تولید به فرصت تبدیل کنند. 

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه بیان کرد: به همین جهت اتاق اصفهان هم بر اساس رسالت خود فعالیت خودش را سامان داد، حوزه اول فعالیت‌ها این بود که تعریف مسأله داشته باشیم و بررسی کنیم که اثرات این پارادایم و دگرگونی که در حال رخ دادن است بر کسب‌وکار و اقتصاد ملی ما چه خواهد بود. 

وی تصریح کرد: حوزه دوم این بود که تعریف کنیم چه اتفاقاتی باید در عصر بیداری اقتصادی که می‌باید مبتنی بر هوشمندی و تطبیق‌پذیری سریع و بسیج کردن امکانات باشد، باید در سطح دولت انجام شود. 

اقدامات ناکافی دولت اجرایی هم نشده است

گلشیرازی اذعان داشت: دولت اقداماتی را تحت عنوان بسته‌های حمایتی ارائه کرد که ما این اقدامات را ناکافی می‌دانیم و اتاق بازرگانی در حال تهیه گزارشی در این مورد است. 

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: بسته‌های حمایتی دولت نه‌تنها کافی نبوده بلکه در اجرا هم مشکل داشته و همان بسته‌های ناکافی هم کامل اجرا نشده‌است، هرچند بنگاه‌ها خودشان باید به داد خودشان برسند و لازم است که جامعه کارگری با صاحبان بنگاه‌ها برادری پیشه کنند، ولی دولت هم باید نقش خود را انجام دهد.

وی عنوان کرد: در گام دوم بنگاه‌های ما باید در خود تحول ایجاد کنند و بدانند کرونای صنعتی اتفاق افتاده و دنیا را تغییر داده و قطعا به دوران قبل از کرونا برنخواهیم گشت و بدانند چه اتفاقی را در این دوره ۹ تا ۱۵ ماهه به دنبال خواهد داشت، به همین جهت فعالین اقتصادی باید با ایجاد ستادهای بحران در سازمان‌های خود و همچنین نهادهای اجتماعی مانند اتاق‌ها، تشکل‌ها و انجمن‌ها با تشکیل ستاد بحران در ساز و کار خود به رسالت خود عمل کنند. 

گلشیرازی افزود: در گام سوم باید اتفاقات در سطح جامعه و اجتماع سامان‌دهی شود همانند همین همدلی و همراهی که امروز به وفور شاهد آن هستیم. 

در این یک سال باید به اندازه ده سال کار کنیم

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: اگر در سالی که هستیم به اندازه ده سال کار نکنیم جبران کردن آن امری سنگین خواهد بود، کرونا فرصتی را ایجاد می‌کند که اگر هوشمندانه در سطوح مختلف حرکت کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که نه تنها این بحران را پشت سر خواهیم گذاشت بلکه از فرصت پیش آمده برای سامان دادن به وضعیت اقتصادی خود استفاده خواهیم کرد. 

وی بیان داشت: در گزارشات داشتیم به این نکته رسیدیم که به دلیل شرایط به وجود آمده در پی شیوع بیماری کرونا، هر اصفهانی قریب به چهار میلیون تومان از دست داده است. 

گلشیرازی گفت: باید شعار در خانه بمانیم به در کنار اقتصاد بمانیم تبدیل شود تا تغییرات ایجاد شود و همچنین باید تاب‌آوری در چهار حوزه فروش، منابع انسانی، زنجیره تأمین و مالی در اقتصاد ایجاد شود، اگر توسط دولت و بنگاه‌ها اقدام لازم صورت نگیرد روزهای دشواری را درپی خواهیم داشت. 

رئیس اتاق بازرگانی اظهار کرد: شاخص‌های محیط کسب و کار در سه فصلی که گزارشاتش منتشر شد، حکایت از آن داشت که از شیب منفی خارج شده‌ایم و وضعیت ما نسبت به سال گذشته بهبود یافته است، شاخص‌های محیط کسب‌وکار تدبیری است که باید به‌صورت مداوم خود را با آن بسنجیم؛ شرایطی که در اقتصاد ما پیش آمده این شاخص‌ها را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد؛ لذا کلیه دستگاه‌ها باید با درک صحیح و کامل از شرایط پیش آمده در کنار هم قرار گیرند تا این دوران بحران سپری شود. 

وی ادامه داد: ما باید چهار بحران اعم از بحران زنجیره نیروی انسانی که پیش‌بینی می‌شود تا خرداد با آن درگیر هستیم، بحران در حوزه فروش که در خرداد و تیر ماه شاهد آن خواهیم بود، بحران در حوزه زنجیره تأمین که در مهر و آبان بروز خواهد کرد و بحران مالی و ورشکستگی که در دی و بهمن ماه اوج خواهد داشت، پیش‌بینی کنیم.

گلشیرازی افزود: در همین راستا اتاق بازرگانی بسته‌ای را ارائه کرد که طبق آن لزوم حمایت از بنگاه‌ها در تأمین مالی آن‌ها به‌صورت مستقیم توسط دولت مورد توجه قرار گرفت، یعنی دولت باید از محل معافیت‌های مالیاتی و معافیت سهم بیمه تأمین اجتماعی به بنگاه‌ها کمک می‌کرد که مشغول کار باشند. 

دولت به جای پرداخت وجه، بسته‌های حمایتی به بیکاران ارائه کند

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: امروز شاهد آن هستیم که در اصفهان نزدیک به ۶۰ هزار نفر و در کشور نزدیک به سه میلیون نفر برای بیمه بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند، بهتر بود که دولت‌مردان ما با پیش‌بینی این موضوع به جای این‌که این مقدار را به‌صورت وجه پرداخت کنند، به‌صورت بسته‌های حمایتی از بنگاه‌ها تأمین می‌کردند، به نظر می‌رسد که دولت در این حوزه کم‌کاری کرده است. 

وی خاطرنشان کرد: بسته ۵۵ هزار میلیارد تومانی دولت جهت حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده هنوز عملیاتی نشده و بانک‌ها برای عملیاتی کردن این بسته، فعالیت خود در اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به بنگاه‌های اقتصادی را کند و یا متوقف کرده اند.

گلشیرازی گفت: اگر بسته پیشنهادی اتاق بازرگانی اصفهان به‌طور جامع عمل می‌شد و مورد توجه قرار می‌گرفت شاید بسیاری از مشکلات اقتصادی رخ نمی‌داد.

۹ تا ۱۵ ماه دیگر درگیر مسائل کرونا خواهیم بود

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان اظهار داشت: ما در این زمان تازه وارد دوران پساکرونا شده‌ایم که ۹ تا ۱۵ ماه به طول خواهد انجامید که اگر مدیریت صحیح داشته باشیم، بزرگترین فرصت رشد سازمان‌ها را به دنبال خواهیم داشت ولی اگر مدیریت صحیح نداشته باشیم بحران بزرگی را در آینده خواهیم داشت.

وی افزود: در حوزه تجارت الکترونیک، از ده محوری که اتاق در قالب اتاق نسل دو تعریف کرد، یکی از آن‌ها شتاب‌دهنده تجارت الکترونیک بود که بعد از شتاب‌دهنده صادراتی باید کار خود را شروع می‌کرد تا بتواند بحث توانمندسازی فعالین حوزه را مورد توجه قرار دهد و لازم است با سرعت بیشتری پیگیری شود. 

گلشیرازی بیان کرد: ما باید تلنگر بیداری را به بنگاه‌ها بزنیم که چگونه باید طبق تغییراتی که در دنیای امروز در حال اتفاق است عمل کنند، اتاق بازرگانی کارگروه‌هایی را تشکیل داد که نقش اصلی خود را برای هوشیارسازی بنگاه‌های اقتصادی ایفا کند. 

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان عنوان کرد: امروز در اتاق اصفهان یک بسته ده دوره‌ای را برای بنگاه‌ها تعریف کرده‌ایم تا تغیراتی را در نحوه رهبری، مدیریت، حوزه بازاریابی و منابع انسانی ایجاد کنند، بنگاه‌ها باید بدانند کرونا تمام نشده و تمام ابعاد کسب‌وکار را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

فضایی شدن ایران، تقویت اقتصاد را به دنبال خواهد داشت 

وی بیان کرد: فضایی شدن ایران در این روزها را تبریک می‌گوییم و این پدیده را نه تنها یک پدیده علمی دانسته بلکه معتقدیم اتفاق مهمی برای تقویت اقتصاد خواهد بود.

گلشیرازی خاطرنشان کرد: امروز کرونا ما را مجبور می‌کند در یک ساله پیشه‌رو به‌صورت منسجم از ظرفیت‌های درون سازمانی و ملی استفاده کنیم تا کمترین آسیب را ببینیم و باید در این یک سال به اندازه ده سال بر همت، تلاش و برادری اضافه کنیم تا تحول و تغییر را رقم بزنیم و چهار بحران پشت سر بگذاریم.

بیشترین آسیب را در بخش گردشگری داشتیم

همچنین در ادامه این نشست ، محمدرضا رجالی عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد:  ما بیشترین آسیب را در بخش گردشگری داشتیم، جلسات متعددی را ترتیب دادیم که در بخش اول پیگیری برند اصفهان را داشتیم، در این زمینه شرکت در حال تأسیسی را داریم و تفاهم‌نامه‌هایی را با صداوسیما برای تبلیغ این شرکت داشتیم، امیدواریم با پایان یافتن این شرایط با موج گردشگران روبه‌رو شویم. 

وی بیان کرد: درحال حاضر نوع گردشگری به‌صورت گردشگری نیابتی است بنابراین ما در حال ایجاد بسترهایی هستیم تا بخشی از فعالیت‌های گردشگری به‌صورت تورهای آنلاین ارائه شود،امیدواریم با پایان یافتن بیماری کرونا جزو اولین کشورها و شهرها برای سفر و گردش باشیم. 

رجالی عنوان کرد: هشت کارگروه مانند کارگروهی برای کمک به مدیریت بحران و سبک مدیریتی مورد نیاز که بتواند زیرساخت‌ها را برای امنیت سلامت کارکنان ایجاد کند، کارگروه زنجیره تأمین، کارگروه نوآوری در تولید خدمات، کارگروه تجارت بین‌الملل، کارگروه اجتماعی بهبود تعامل دوسویه با مشتریان، کارگروه اقتصادی بحران و کارگروه مدیریت ریسک از نظر اسناد مالی و اعتباری را تشکیل دادیم.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: همچنین آموزش و توسعه سازمان‌ها را داشتیم که الگوهای بین‌المللی، بومی‌سازی و ترجمه شد؛ اکنون در شرایطی هستیم که دولت‌های دنیا مانند کشور اسپانیا که از بدهکارترین کشورهای جهان است، بیش از ۳۰ درصد از GDP خود را برای حل این بحران اختصاص دادند، وقتی که این ضریب را در کشور خودمان می‌بینم متوجه می‌شویم که این عدد بسیار پایین است و اگر برخی از کشورهای درگیر از ۱۸ تا ۳۰ درصد GDP را در اختیار این مسأله قرار دادند، در کشور ما این عدد زیر ۵ درصد است.

وی افزود: پیشنهاداتی در حال آماده شدن است و نقاط ضعف و قوت حاکمیت در این خصوص اعلام خواهد شد؛ باید همانطور که شورایی برای جنبه بهداشت و سلامت این شرایط ایجاد شده است، شورایی برای بررسی جنبه‌های اقتصادی ماجرا تشکیل شود تا به‌صورت دائم فعالیت کنند و کمیته‌های مختلف مانند کمیته تأمین امنیت غذایی و تقویت زیرساخت‌های بهداشت و درمان را تشکیل دهند.

ایران در مسئله کرونا از دیگر کشورها بهتر عمل کرد

رجالی تصریح کرد: همان‌طور که دیدیم در این جنگ جهانی کرونا، کشوری که قوی‌ترین ارتش‌های دنیا را داشت نتوانست به خوبی عمل کند و این زیرساخت‌های بهداشت و درمان بود که تعیین‌کننده بود و کشور ایران نیز در این زمینه بهتر از کشورهای دیگر عمل کرد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد: اشتغال هم از مهم‌ترین مسائل است که باید کمیته‌ای به‌صورت شبانه‌روز آن را رصد کند و تصمیم‌گیری‌های سریع انجام دهد؛ همچنین به کمیته حمایت مالی دولتی یا مردمی نیاز داریم؛ یکی دیگر از کمیته‌های موردنیاز، کمیته‌ای برای تکمیل زنجیره‌های تأمین نیاز است، همان‌طور که دیدیم حلقه‌های تأمین ماسک در اصفهان به سرعت تشکیل شد.

لزوم بازنگری در بودجه ۹۹

وی عنوان کرد: بازنگری در بودجه سال ٩٩ باتوجه به تغییرات قیمت نفت، با تمرکز ویژه برحفظ امنیت غذایی و بهداشتی و تاکید بر حفظ و توسعه اشتغال ضرورت فوری دارد.

رجالی بیان داشت: کمیته امنیت غذایی در کمسیون کشاورزی اتاق اصفهان تشکیل شده و درصدد تغییر سیاست‌ها از تولید غذای ارزان به تولید غذای پایدار است، در این راستا تمرکز خود را بر سه محور بهبود پایداری و تاب‌آوری این صنعت، تقویت رقابت‌پذیری و افزایش اثربخشی تولیدات، قرار دادیم.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان گفت: کارگروه‌های تخصصی احیا مرغ لاین و بذر گلخانه‌ای را جهت رفع وابستگی و تحقق امنیت غذایی و طرح هوشمندسازی اطلاعات بهره‌برداران حوزه کشاورزی جهت برنامه‌ریزی جامع کنترل عرضه و تقاضای کالاهای کشاورزی به‌صورت شفاف و معامله در بورس کالا را در دستور کار داریم تا بتوانیم کل زنجیره را مدیریت کنیم. 

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ج۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول