اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

مسجد؛ کانون محوری تربیت نیروی انسانی در گام دوم انقلاب

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان مسجد را کانون محوری تربیت نیروی انسانی در گام دوم انقلاب دانست و گفت: باید بر اساس ابلاغ گام دوم انقلاب مساجد را به این سطح برسانیم که کانون محوری باشد و لازمه آن توجه ویژه به چرخه تمدن سازی اسلامی است که رهبر انقلاب مورد تاکید قرار دادند.

مسجد؛ کانون محوری تربیت نیروی انسانی در گام دوم انقلاب

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام مجتبی مهدوی ارفع ظهر امروز در نشست خبری با موضوع تبیین سیاست‌ها و راهبردهای مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان که در مسجد امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: براساس نگاه رهبر انقلاب و حضرت امام(ره) جایگاه مسجد بر اساس مبانی انقلاب نقش محوری در فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی است.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان ضمن اشاره به بیانات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در خصوص مسجد، تاکید کرد: مقام معظم رهبری مسجد را هسته مقاومت دانستند و راهبرد و سیاست کلی ما بر همین مبنا است.

وی مسجد را کانون محوری تربیت نیروی انسانی در گام دوم انقلاب دانست و تصریح کرد: باید براساس ابلاغ گام دوم انقلاب مساجد را به این سطح برسانیم که کانون محوری باشد و لازمه آن توجه ویژه به چرخه تمدن‌سازی اسلامی است که رهبر انقلاب مورد تاکید قرار دادند.

مهدوی ارفع با یادآوری اینکه رهبرم معظم انقلاب گفتند دنبال جامعه‌سازی و تمدن‌سازی باشیم، خاطرنشان کرد: حرکت مسجد باید به سمت تربیت نیروی انسانی تمدن‌ساز باشد.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان ادامه داد: اگر دقت دقیق‌تر و عمیق‌تر داشته باشیم موضوع تمدن‌سازی و زنجیره تمدن‌ساز مطالبه امام و رهبری است و در فرمایش مقام معظم رهبری مسجد هسته مقاومت خوانده شده، بنابراین، باید ببینیم این مقاومت را چگونه معنا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما باید در مقابل تمدن غرب مقاومت داشته باشیم، گفت: باید با همین نگاه به جهاد کبیر پرداخته و تمدن‌سازی را در مقابل تمدن غرب نهادینه کرده و به عنوان اصل اساسی در دستور کار قرار دهیم.

مهدوی ارفع بر ارتقای کارکردهای مسجد تاکید کرد و متذکر شد: نباید کارکرد مسجد فقط عبادی باشد، باید ورود به عرصه‌های مختلف داشته باشد و محل تربیت نیروهای انسانی در مقابل هجمه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و دیگر عرصه‌ها باشد.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان میزان شهدای مسجدی دفاع مقدس را ۹۷ درصد افراد حاضر در دفاع مقدس ذکر و بیان کرد: هسته مقاومت به این معنا است، جایی که باید نیروی انسانی را تقویت کند و در این نگاه طبق فرمایش امام(ره) امور به وسیله مساجد اداره می‌شود.

وی افزود: باید در مقابل تمدن غرب مقاومت شکل بگیرد، اما این مقاومت در چه عرصه‌ها و با چه نگاه و برنامه‌ای باید باشد؟ حتما باید تمدن‌سازی به عنوان اصل در مساجد قرار گیرد و همه مسائلی که داریم در سطح تراز تمدنی قرار بگیرند که مجموعه مسجد ما تمدن‌ساز باشد.

مهدوی ارفع با اشاره به شبکه مسائل موجود در مسجد، گفت: امام جماعت، پایگاه بسیج، کانون فرهنگی، نمازگزاران، هیأت امنا، هیأت و جلسه قرآن همه ظرفیت‌های مسجدی فعال هستند و برای اینکه مسجد را تراز انقلاب کنیم باید سطح افراد و ارکانی که حضور دارند ارتقا یابد تا در برآیند به مسجد ترازی که بتواند نیروی انسانی تربیت کند، برسیم.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان با تاکید بر اینکه اگر هر کدام از ارکان و افراد سطح لازم برای تحقق این اهداف را نداشته باشند نمی‌توانیم به سطح و تراز تمدن‌سازی توسط مساجد برسیم، متذکر شد: لازمه این مسئله دوره‌ها و برنامه‌های تقویت شبکه مساجد است که با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود می‌توانند کمک کنند اهداف دنبال شده و کار را جلو ببریم.

وی از تشکیل هفت هیأت اندیشه‌ورز برای رسیدن به این اهداف خبر داد و گفت: علمی تربیتی، سیاسی بصیرتی، بانوان انقلابی مساجد، اقتصاد مقاومتی و منابع پایدار، هنرـ رسانه و فضای مجازی، جهادـ ایثار و شهادت و خدمت‌رسانی اجتماعی که اکنون با عنوان قرارگاه مواسات است، هیأت‌های اندیشه‌ورز شکل گرفته هستند.

مهدوی ارفع از ایجاد ۶ قرارگاه مبتنی بر ۶ هیأت اندیشه‌ورز خبر داد و اظهار کرد: فقط قرارگاه بانوان انقلابی مسجاد نداریم.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان سطح‌بندی مساجد را در سه سطح عمومی، تخصصی و عالی ذکر و تصریح کرد: مساجدی که در هر عرصه فعالیت داشتند متناسب با ارکان مسجد و عرصه‌هایی که تعریف کردیم مجموعه فعالیت‌ها باید در تراز باشند.

وی ادامه داد: اگر نیاز به توانمندسازی باشد در چهار عرصه تلاش می‌کنیم توانمندسازی انجام شود و مجموعه فعالیت‌ها را در چهار مدل و قالب انجام می‌دهیم، یکی متمرکز در خود مرکز رسیدگی به امور مساجد، دیگری در مناطقی که ایجاد کردیم، سوم مسجدمحور و چهارم شامل فعالیت‌های مجازی است.

مهدوی‌ارفع مساجد مشهد را یک هزار و ۳۰۰ مسجد برشمرد و با اشاره به فعال بودن ۹۶۰ مسجد در این شهر گفت: تاکنون ۱۶۰ مسجد را به عنوان محوری شناسایی کردیم که از جهت امکانات و ظرفیت‌ها می‌توانند خدمت‌رسانی گسترده‌تری داشته باشند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان ادامه داد: می‌خواهیم در هر ۱۰ مسجد با توجه به محلات یک موضوع محوری داشته باشیم از جمله موضوعات اقتصادی، فرزند، سبک زندگی، رسانه و فضای مجازی که ما خوراک فکری بقیه مساجد را نیز با محوریت این مساجد آماده کنیم.

وی ضمن استقبال از طرح‌ها و ایده‌های مردمی در خصوص مساجد بیان کرد: طرح ایجاد قرارگاه فرهنگی اجتماعی در مساجد است را دنبال می‌کنیم که از ظرفیت محلی در عرصه مختلف استفاده کنیم، همچنین، در کنار هیأت امنا قرارگاه فرهنگی اجتماعی داشته باشیم و هیأت‌امنا بخش سخت افزاری و پشتیبانی کار را بر عهده بگیرند و تلاش می‌کنیم با محوریت امام جماعت مسجد ظرفیت محلی متولی نرم افزاری باشد.

مهدوی ارفع با اشاره به قرارگاه مساوات، تاکید کرد: در این امر شاید مهم‌ترین عنصر اصلی در قرارگاه شناسایی و اولویت‌بندی خانواده‌ها است و امور مساجد به همین دلیل دبیر قرارگاه مواسات در خراسان رضوی شد.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان مخاطبان این قرارگاه را افراد آبرومند متضرر از وضعیت اقتصادی کرونا دانست و تصریح کرد: این افراد نمی‌توانند به نهاد عمومی و حمایتی مراجعه کنند، زیرا در یک مقطع زمانی زندگی‌شان دچار مشکل شده است.

وی ادامه داد: ظرفیت‌هایی که در مساجد وجود دارد محلی و بسیار گسترده است، به عنوان مثال، پایگاه بسیج و بچه‌های محله، مرکز نیکوکاری موجود در مساجد، هیأت امنا، نمازگزاران از جمله ظرفیت‌هایی هستند که با افراد ارتباط دارند و اگر در همسایگان و آشنایان خانواده‌ای را سراغ دارند معرفی می‌کنند تا شناسایی با دقت بیشتری انجام شود.

مهدوی ارفع با تاکید بر اینکه معتقدیم مسجد مقر عملیات روحانیت انقلابی است، یادآور شد: اگر مطالبه‌ای که مقام معظم رهبری دارند هدایت فکری، دینی، معنوی، سیاسی و ارائه خدمت اجتماعی باشد باید با این رویکرد فعالیت کنیم.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان با اشاره به اینکه به دلیل بیماری کرونا بخشی از فعالیت‌های مساجد مانند نماز و عبادت تعطیل شده است، متذکر شد: مسجد باید محلی باشد برای ارائه خدمت اجتماعی و کارکردهای دیگر مساجد نشان داده شوند تا مردم پناهگاه خودشان را مسجد و امام مسجد بدانند و در عرصه‌های مختلف مراجعه و امین آن‌ها مسجد باشد.

وی کرونا را زمینه‌ای برای فعالیت عرصه‌های دیگر مسجد عنوان و بیان کرد: بستر و زمینه‌اش را فراهم کنیم تا نیروهایی که باید تقویت شوند و تغییر نگرشی بین مسجدیان و مردم نسبت به مسجد داشته باشیم.

مهدوی ارفع نهادهای حاکمیتی در قرارگاه مواسات را ۱۴ نهاد غیر از تشکل‌های مردمی ذکر و خاطرنشان کرد: چهار کمیته اطلاع‌رسانی و رسانه، شناسایی و اولویت‌بندی افراد، تامین و توزیع در قرارگاه مشغول فعالیت هستند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان مجموعه مساجد فعال در شناسایی و مراجعه را ۲۲۰ مسجد محوری برشمرد و گفت: ۱۱۰ مسجد در حاشیه شهر و ۱۱۰ مسجد در مرکز شهر فعالیت ویژه دارند.

وی دو اصل خدمات بدون منت و توقع و رعایت عزت نفس مردم را در خدمت‌رسانی قرارگاه مواسات مهم برشمرد.

مهدوی ارفع خدمت‌رسانی به معنای عام خودش را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: انفاق و قرض که از ظرفیت‌های مردمی برای آن استفاده می‌شود و خدمت‌های فرهنگی و اجتماعی موجود به عنوان مثال برای افرادی که به جهت مسائل کرونا مشکلاتی غیرمادی مانند روحی، فکری، اعتقادی و فرهنگی دارند و با شبهاتی مواجه می‌شوند و رسیدگی به آسیب‌های ناشی از قرنطینه همگی در خدمت‌رسانی تعریف می‌شوند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان خدمت‌رسانی معیشتی را ادامه‌دار دانست و گفت: تا زمانی که محدودیت، قرنطینه، عدم رونق بازار و رفتن مردم سرکار باشد کمک معیشتی ادامه دارد و مردم باید قرارگاه را در همه عرصه‌ها پناهگاه بدانند و محوریت مسجد به عنوان یک اصل مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول