اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

سیاره‌ای که فلزات داغ شناور دارد

محققان برای نخستین بار سیاره‌ای با حرارت بالا کشف کرده‌اند که گرمای شدید آن باعث شناور ماندن فلزاتی مذاب در جو این سیاره شده است.

سیاره‌ای که فلزات داغ شناور دارد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از  ییل نیوز، گروهی از محققان بین المللی به سرپرستی دانشگاه ییل، سیاره‌ای در فاصله ۴۵۶ میلیون سال نوری از زمین را یافته‌اند که جو آن به علت گرمای سوزان این سیاره حاوی فلزات مذاب و تبخیر شده است.

براساس تحقیقات صورت گرفته، هوا در این سیاره بسیار گرم است و حاوی فلزات تبخیر شده است؛ از جمله فلزات تبخیر شده شناسایی شده در جو این سیاره می‌توان به آهن، منیزیم و کروم اشاره کرد.

سیاره  کشف شده «MASCARA-2 b» نام دارد و در صورت فلکی Cygnus قرار دارد؛ دما در جو MASCARA-2 b به  بیش از  ۱۷۲۷ درجه سانتیگراد می‌رسد.

اخترشناسان به شدت علاقه مند به کشف و پژوهش درباره سیاره‌هایی با حرارت بالا هستند زیرا وجود آنها تا ۲۵ سال پیش ناشناخته بوده و آنها ممکن است اطلاعات جدیدی درباره شکل گیری سیستم‌های سیاره ای ارائه دهند.

دبرا فیشر، اخترشناس ییل، استاد نجوم یوجین هیگینز گفت: سیاره‌های با دمای حرارت بالا بهترین آزمایشگاه‌ها را برای ایجاد تکنیک‌های تجزیه و تحلیل فراهم می‌کنند که روزی برای جستجوی عناصر زیستی در جهان‌هایی که دارای سکنه بالقوه هستند قابل استفاده است.

فیشر از طیف سنج «EXPRES» که در ییل ساخته شده است برای کشف این سیاره کمک گرفته است؛ مأموریت اصلی EXPRES یافتن سیارات شبیه زمین بر اساس تأثیر گرانشی اندک بر ستاره آنها است. 

 اخترشناس ییل در پایان یادآور شد: کشف فلزات تبخیر شده در جو MASCARA-2 b یکی از نخستین نتایج علمی هیجان انگیز است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول