اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

کرونا استفاده از کتابخوان الکترونیک را ۴ برابر کرد/ منفعت سوره مهر از فروش اینترنتی

مدیر سوره مهر الکترونیک گفت: کرونا مثل یک کاتالیزور و سرعت‌دهنده به فرآیند رشد کتاب‌های الکترونیک و صوتی عمل کرد؛ از این نظر که تغییر عادت مخاطب را از کتاب فیزیکی به صوتی جهش چند برابری بخشید.

کرونا استفاده از کتابخوان الکترونیک را ۴ برابر کرد/ منفعت سوره مهر از فروش اینترنتی

امین نادری، مدیر سوره مهر الکترونیک در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره استفاده از کتاب‌های الکترونیک و صوتی در روزهای کرونا، همچنین تاثیرات کرونا بر تغییر در رفتار مخاطبان و استقبال از آثار الکترونیک این انتشارات توضیحاتی داد.

* عرضه بخشی از کتاب‌های صوتی به صورت رایگان

وی با بیان اینکه واحد کودک و نوجوان انتشارات سوره مهر با عنوان «مهرک» در سال ۹۸ اعلام استقلال رسمی کرد، ابراز داشت: سایت مهرک را برای جامعه هدف کودکان و نوجوانان طراحی کردیم. سایت، دارای کتاب‌های سوره مهر است. حتی بخش‌هایی از کتاب‌ها رایگان در آن قابل دریافت هستند. کتاب‌های تعاملی و اپلیکیشن‌ها هم در سایت معرفی شده‌اند و تدبیری اتخاذ شده تا بخش‌هایی از کتاب‌های صوتی هم رایگان ارایه می‌شود تا علاقه‌مندان بتوانند از محتوای کتاب‌ها استفاده کنند.

* تولید ۱۳۵ کتاب صوتی در سال ۹۸

نادری در بخش دیگری از سخنانش درباره کتاب‌های الکترونیک خاطرنشان کرد: در پایان سال ۹۷ به یکصدمین کتاب صوتی سوره مهر رسیدیم و در سال ۹۸، روند را حفظ کردیم؛ تا اینکه در اسفند ۹۸ به ۱۳۵ کتاب صوتی رسیدیم. بسیاری از آثار شاخص ادبیات پایداری و دفاع مقدس جزو تولیدات ما در سال ۹۸ بود. علاوه بر آن آثار کودک و نوجوان با فضاسازی مناسب این گروه سنی را در برنامه‌ها داشتیم.

* ثبت رکورد ۲۰۰۰ عنوان کتاب‌الکترونیک/ تمام آثار سوره مهر الکترونیکی عرضه شد

مدیر سوره مهر الکترونیک با تاکید بر این مطلب که رکورد ۲۰۰۰ عنوان کتاب الکترونیکی را ثبت کردیم و امروز می‌توانیم مدعی شویم که عمده کتاب‌های انتشارات سوره مهر را به صورت الکترونیکی عرضه کرده‌ایم، تصریح کرد: البته در زمینه عرضه این نوع آثار انحصاری ایجاد نکردیم و آثار ما در بسترهای مختلف نرم‌افزاری در طاقچه، کتاب‌راه و فراکتاب و سایر اپلیکیشن‌هایی که بازار کتاب الکترونیک را در ایران فعال کرده‌اند، قابل دریافت هستند.

* در حوزه کتاب‌های الکترونیک و صوتی متوسط ۱۵ تا ۲۵درصد افزایش فروش را نسبت به سال ۹۷ شاهد بودیم

نادری ضمن اشاره به یک اتفاق خاص و مهم در سال ۹۸ عنوان داشت: این اتفاق خاص، فروش اینترنتی کتاب «ارتداد» بود. جشن امضای اینترنتی این کتاب را برگزار کردیم و یک چاپ از این کتاب به صورت اینترنتی به فروش رفت که این یک اتفاق بی‌نظیر در صنعت نشر و برای سوره مهر محسوب می‌شد. استقبال جدی و خوبی از این کتاب شد و فروش ما را در سایت نیز ارتقا بخشید. در زمینه کتاب‌های الکترونیک و صوتی متوسط ۱۵ تا ۲۵ درصد افزایش فروش را نسبت به سال ۹۷ شاهد بودیم، اما یک ماه آخر سال ۹۸ که مصادف با شیوع ویروس کرونا بود، اعداد و ارقام متفاوت شد.

* ویروس کرونا تغییر عادت مخاطب را از کتاب فیزیکی به صوتی جهش چند برابری بخشید

وی به شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و با بیان اینکه آمدن کرونا از همه لحاظ برای اقتصاد کشور بد بود، گفت: شیوع کرونا اما از سویی فرصت‌هایی را ایجاد کرد؛ از جمله در زمینه کتاب‌های الکترونیک و صوتی، در این ایام کرونا مثل یک کاتالیزور و سرعت دهنده به فرآیند رشد کتاب‌های الکترونیک و صوتی عمل کرد. از این نظر که تغییر عادت مخاطب را از کتاب فیزیکی به صوتی  جهش چند برابری بخشید. تقریبا تعداد نصب اپلیکیشن کتابخوان سوره مهر در یک ماهه ۱۵ اسفند ۹۸ تا ۱۵ فروردین ۹۹ حدود ۴ برابر شد؛ همچنین فروش کتاب روی کتابخوان‌ها سه تا سه و نیم برابر افزایش یافت، فروش کتاب‌های صوتی سوره مهر سه برابر شد و مراجعه فراوانی به سایت داشتیم.

* کمپین «در خانه بمانیم و سفر کنیم» منجر به فروش اینترنتی بیش از ۲۸۰۰ سفارش شد

وی با اشاره به راه‌اندازی کمپین «در خانه بمانیم و سفر کنیم» که ویژه ایام مقابله با کرونا طراحی شده بود، گفت: این کمپین منجر به فروش اینترنتی بیش از ۲۸۰۰ سفارش شد که تعداد قابل توجهی از آن حجم خرید اینترنتی است و درآمد مناسبی را برای شرکت به همراه داشت. برگزاری این کمپین هم منجر به فروش اینترنتی کتاب‌های چاپی و هم باعث افزایش نصب کتابخوان‌ها شد، در نتیجه شاهد افزایش تعداد بالایی از دانلود کتاب‌های الکترونیک و صوتی بودیم.

* در سال ۹۸ تقریبا متوسط در هر ماه دو کتاب صوتی جدید به بازار عرضه کردیم

مدیر نشر الکترونیک سوره مهر توضیح داد: در سال ۹۸ تقریبا متوسط در هر ماه دو کتاب صوتی جدید را به بازار عرضه کردیم و بیش از ۱۰ کتاب الکترونیک همزمان با رونمایی کتاب چاپی عرضه شد (کتاب‌های شاخص عرصه دفاع مقدس جزو این دسته بودند). این موضوع امکانی را ایجاد می‌کرد که مخاطبان همزمان با نسخه چاپی نسخه الکترونیک را می‌توانستند دریافت کنند.

* ۵ عنوان کتاب صوتی که به زبان انگلیسی برای اولین بار تولید شد

نادری به «گوینده شو» هم اشاره کرد و با توضیح اینکه این برنامه را در جهت کشف و پرورش استعداد گویندگی کتاب‌های صوتی با همکاری دانشگاه صدا و سیما برگزار کردیم، تاکید کرد: علاوه بر اینکه نسخه صوتی «آخرین نشان مردی» را رونمایی کردیم، ۵ عنوان کتاب صوتی که به زبان انگلیسی برای اولین بار تولید شده بود نیز عرضه شد؛ چرا که اپلیکیشن ما قابلیت پرداخت ارزی را هم داراست. در ادامه این حرکت، اولین سریال صوتی سوره مهر را در سال ۹۸ عرضه کردیم.

وی با تاکید بر اینکه طی سال گذشته کتابخوان سوره مهر ارتقا یافت و ما ابتدا نسخه الکترونیک ۱۰ عنوان کتاب را عرضه کردیم و سپس کتاب را چاپ کردیم، بیان کرد: در زمینه کتاب‌های موسیقی و آموزش موسیقی برای کودکان اپلیکیشن‌هایی داشتیم که به زودی اطلاعات آن اعلام می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول