اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

مدیریت جدید فرهنگ اصفهان، نفس‌گیر یا نفس‌ساز

مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: اگرچه هنر اصفهان به نام‌آوران آن شناخته می‌شود ولی در نسل نوخاسته جوان و نوجوان آن، رگه‌هایی از بلوغ و ابتکار دیده می‌شود که اگر در مدار لطف قرار گیرد، جهش و شتاب آبرومندانه‌ای به هنر ایران اسلامی خواهد بخشید.

مدیریت جدید فرهنگ اصفهان، نفس‌گیر یا نفس‌ساز

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، تاریخ و جغرافیای جهان، اصفهان را به شهر فرهنگ و هنر و مردمانش را به هنرمند و هنردوست می‌شناسد، اما قطعاً این هنر و هنرمندی نیاز به توجه، حمایت و پرورش دارد که از وظایف ذاتی حکومت است و چه‌بسا هنرمندانی که هنر خود را از کنج خانه و حتی از خیال خود بیرون نیاوردند و عَرضه نداشتند.

خبر انتصاب هر مدیر تازه‌ای می‌تواند هم امیدآفرین باشد و هم بیم‌آور و معرفی مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان سؤال‌ها و مطالبه‌های بسیاری را در ذهن‌های هنرمندان و هنردوستان نصف‌جهان به وجود می‌آورد، چراکه این دیار، ظرفیتی بسیار بالاتر از آنی دارد که تاکنون به آن پرداخته شده است.

افت‌وخیزهای ارشاد اصفهان

حجت‌الاسلام محمد قطبی، مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان پیرامون فرهنگ و هنر اصفهان و لازمه‌ها و بایسته‌های پرداختن به آن اظهار داشت: ارشاد اصفهان در طول حیات خود، خَرامان خَرامان به‌ پیش رفته، در بعضی از عرصه‌ها شکُفته و در برخی ورطه‌ها لنگیده است، گاه مسیر هموار را پیدا کرده و اسب زین را در آن تاخته و گاه چنان زمین‌گیر شده که حتی خَرک لنگ به منزل نرسانده است.

مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: به این‌همه طُرفه و عُلقه، باید وضعیت فرهنگ و هنر اصفهان را افزود که در میدان هنرمندی و هنروری در تارُک ایران درخشیده و تباری پرمایه به‌ هم زده است، ولی در میدان اثبات خود به کشور و پایتخت‌نشینان، دچار لانه چند دروازه شده و هر کس سربه‌زیر به راه خود رفته است.

هنر نسل نوخواسته اصفهان و شتاب آبرومندانه هنر ایران اسلامی

وی تصریح کرد: ادبیات، موسیقی، تئاتر، نگارگری، تجسّم، هنرهای کاربردی و مستظرفه، همه و همه با ریشه‌های محکم و ستونی استوار، اصفهان را به سرزمینِ عرش و فرش، سرزمین ترنج و نارنج، سرزمین طاقچه و باغچه، سرزمین خیال و مثال تبدیل کرده است و اگرچه هنر اصفهان به نام‌آوران آن شناخته می‌شود ولی در نسل نوخاسته جوان و نوجوان آن، رگه‌هایی از بلوغ و ابتکار دیده می‌شود که اگر در مدار لطف قرار گیرد، جهش و شتاب آبرومندانه‌ای به هنر ایران اسلامی خواهد بخشید.

قطبی با اشاره به میراث هنری اصفهان برای نسل امروز تأکید کرد: نسل نوی که درک هنریِ سنتی را از اساتید خود آموخته و سبک هنریِ نوین را به اقتضای زمان، خَلق خواهد کرد، نسلی که می‌تواند پیوند سنت و مدرن را در آثار خودش عیان کرده و سیمای نوین به سنّت کُهن ببخشد، در عرصه‌های موسیقی، نمایش و تجسّم این میدان گشوده‌تر و شرایط مهیاتر است چرا که صنایع خلاق و فناوری‌های نرم و هویت‌ساز در این میدان‌ها نفوذ و رسوخ بیشتری دارد.

میراث ناملموس و معنوی اصفهان و دیپلماسیِ هنری

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: میراث ناملموس و معنوی اصفهان، دریایی است که می‌تواند در قالب و فرم فناوری‌های نوین به جهان پیشکش شود و دیپلماسیِ هنری را بر پایه سنت‌های دیرین و روش‌های نوین رقم بزند، در ایامی که بنده توفیق تشرّف به آن اداره را داشتم گام‌های کوچکی برای حمایت و تقویت فناوری‌های نرم و هویت‌ساز برداشته شد و تعامل شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در تأسیس مرکز رشد فرهنگ، هنر و رسانه حاصل شد، اینک امّا به نظر می‌رسد وضعیت فعلی حکایت از سرعت منطقی ندارد و بنابراین نیازمند شتاب و تأکید بیشتری است تا این مهم به نتیجه برسد.

وی اذعان کرد: زیست‌بومِ شرکت‌های خلاق، اینک بهترین میدان برای تاختنِ نسل نو و هسته‌های فناور فرهنگی است که با شتاب معقول و حمایت معمول می‌تواند آینده فرهنگ را در این دیارِ پربار به سامان کند، آنچه از مدیرکل جدید اصفهان انتظار می‌رود، حمایت مشفقانه و ایجاد زمینه‌های ظهور و بروز خلاقیت‌های نسل نوخاسته جوان و نوجوان است که بسان باروتِ باران خورده، بوی متصاعد دارد ولی زمینهٔ انفجار ندارد، باید به او میدان داد و معرکه را به او سپرد تا دُرّ و گُهرهای خود را بیرون بریزد و آسمان اصفهان را پر ستاره کند.

فناوری و نوآوری، تنها راه بقای هنر اصفهان

قطبی در ادامه ابراز داشت: فرهنگ و هنر خلاق و دانش‌بنیان است که می‌تواند در آینده امتداد یافته و گذشته را برای آیندگان به ارمغان بیاورد، تنها و تنها راه استمرار و بقای این‌همه هنر و مهارت برای آینده، پوشاندن لباسِ فناوری و نوآوری به آن است.

مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان یادآور شد: الگوهای رایجِ هسته‌های فناور، شتاب‌دهنده، مرکز رشد و نوآوری، کارخانه نوآوری، صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر، فن بازار و زیست‌بوم شرکت‌های خلاق در کشور با حمایت بی‌بدیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال گسترش است ولی اصفهان به نسبت جمعیت و پیشتازی خود، از همه ظرفیت‌هایش بهره نبرده و این میدان را برای نسل نوخاسته جوان و نوجوان، به‌ویژه در عرصه‌های هنر، فرهنگ و رسانه فراهم نساخته است.

وی در پایان گفت: در سال جهش تولید، چشم به‌راه تازه شدن فرهنگ و هنر اصفهان هستیم تا با شتاب و عُمق بیشتر، اصفهان را دوباره صدرنشین تمدن ایرانی اسلامی کند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ر۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول