اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولاتی بود از سفر یک روزه ظریف به دمشق و متعاقب آن برگزاری نشست سه جانبه وزرای خارجه روند آستانه و همچنین اقدامات تحریک آمیز نیروهای آمریکایی در خلیج فارس که منجر به احضار سفیر سوئیس به وزارت خارجه شد.

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولاتی بود از سفر یک روزه وزیر خارجه ایران به دمشق و پس از آن برگزاری نشست سه‌جانبه وزرای خارجه روند آستانه به صورت تله کنفرانس، سفر نماینده ویژه وزیر خارجه ایران به کابل و رایزنی‌ها با مقامات افغانستان، اقدامات تحریک آمیز نیروهای آمریکایی در خلیج فارس که پای سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا را به وزارت خارجه ایران کشاند، تا پرتاب ماهواره نور و واکنش‌ها به آن.

*سفر یک روزه ظریف به دمشق

در هفته‌ای که گذشت محمدجواد ظریف یک سال پس از سفر قبلی‌اش به دمشق راهی این شهر شد تا با مقامات سوریه دیدار و درباره مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه و وضعیت میدانی و سیاسی سوریه به رایزنی بپردازد.

 

 

او دوشنبه اول اردیبهشت ماه در دمشق ضمن دیدار با بشار الاسد رئیس جمهور سوریه با ولید المعلم وزیر خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد.رئیس‌جمهور سوریه در دیدار وزیر خارجه ایران با اشاره به نقش بی‌بدیل شهید سپهبد سلیمانی در مبارزه با تروریسم در این کشور، از همراهی ایران با ملت سوریه در این مبارزه قدردانی کرد.(اینجا بخوانید)

وزرای خارجه ایران و سوریه نیز آخرین تحولات سوریه، روند مبارزه با تروریسم و مسائل منطقه را مورد بحث و گفتگو قرار دادند.

 

 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پایان این سفر در توئیتی با انتشار تصاویری از دیدارهایش با مقامات سوریه به تشریح تلاش‌های ایران در راستای برقراری صلح در منطقه و مقابله با تروریسم پرداخت و نوشت: تلاش‌های ما (ایران) در راستای برقراری صلح در منطقه و مقابله با تروریسم: امروز با بشار اسد رئیس جمهور و ولید المعلم وزیر خارجه سوریه پیش از برگزاری کنفرانس ویدیویی وزرای خارجه روند آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) ملاقات کردم. 

البته این سفر واکنش آمریکایی‌ها را به دنبال داشت و علاوه بر «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نماینده دولت آمریکا در امور سوریه نیز به این دیدار واکنش نشان داد.

«مورگان اورتگاس» در این باره عنوان کرد: از سال ۲۰۱۲ ایران بیش از ۱۰ میلیارد دلار از سرمایه مردم ایران را در اختیار اسد قرار داده است و کسی نمی‌داند که ظریف در این سفر چه مقدار پول نقد را به او تحویل می‌دهد.

وی همچنین مدعی شد که تنها دستاورد ایران برای سوریه خشونت و بی ثباتی بوده و گفته که اگر ایران واقعا نگران سلامتی و امنیت مردم سوریه است، اقدام به خروج سپاه، حزب الله و دیگر نیروهای مورد حمایتش از سوریه کند.

*نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه

 

 

متعاقب سفر ظریف به دمشق و در پی رایزنی‌های قبلی گیر پدرسون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، روز چهارشنبه سوم اردیبهشت ماه نیز نشست سه جانبه وزرای خارجه روند آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) به صورت تله کنفرانس برگزار شد و در پایان بیانیه‌ای از سوی سه وزیر صادر شد. وزرای خارجه ایران، روسیه و‌ ترکیه در این نشست با تاکید بر احترام به استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه و حل و فصل سیاسی این بحران و جداسازی تروریست‌ها از معارضان، بر تداوم مبارزه با تروریسم توافق کردند. (اینجا بخوانید)

* پامپئو: تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کنید

روز شنبه ۳۰ فروردین ماه نیز «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند و گفت: «قبل از آنکه خاورمیانه وارد مسابقه تسلیحاتی جدیدی شود، شورای امنیت تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند.»

این اظهارات واکنش مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل را به همراه داشت و در توئیتی عنوان کرد که آمریکا به دنبال تداوم تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران است.

 

 

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز دوشنبه اول اردیبهشت ماه در نشست خبری با خبرنگاران درباره تلاش مقامات آمریکایی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران علیرغم اینکه مهر ماه پایان می‌یابد و اینکه آیا طرف آمریکایی این امکان را دارد که مجددا تحریم‌های تسلیحاتی را علیه ایران تمدید کند؟ پاسخ داد: خیر و اظهار داشت: این هم از عجایب روزگار و طنز جالب روزگار است که دولت قانون شکنی که از برجام خارج و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را که رای داده بود نقض کرده همچنان پیگیر مفاد و موضوعات آن است و همچنان به نقض خود ادامه می‌دهد و دیگران را وادار می‌کند قطعنامه مشروع شورای امنیت را نقض کنند.

 

 

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها می‌خواهند اذهان عمومی دنیا را از تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران منحرف کنند و ممکن است برخی اقدامات و جنگ افروزی‌ها و تنش زا بودن اقدامات خود در منطقه را با این گونه اتهامات و مسائلی که به آنها مربوط نیست، دنبال کنند. دلیلی ندارد شورای امنیت به نقض مقررات قطعنامه ۲۲۳۱ تن دهد و این درخواست آمریکا اقدام گزاف و خلافی است. آمریکایی‌ها خیلی نباید نگران وضعیت ما در این زمینه باشند.(اینجا بخوانید)

*ظریف خطاب به ترامپ: از دخالت در امور سایر کشورها به ویژه ایران دست بردارید

از سوی دیگر، اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در بامداد یکشنبه دوم اردیبهشت ماه مبنی بر اینکه: «تصاویری از تعداد زیادی کیسه‌های [اجساد] را در تلویزیون نشان می‌دهند... اگر آنها (ایران) به دستگاه تنفسی  نیاز داشته باشند، که دارند، مایلم برایشان ونتیلاتور بفرستم... [ایران] از طاعون پر شده است.» واکنش «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران را به همراه داشت و ظریف در توئیتی در این زمینه نوشت: «تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که از دخالت در امور سایر کشورها دست بردارید. به ویژه کشور من. و باور کنید با هیچ سیاستمدار آمریکایی مشاوره نمی‌کنیم.»

ظریف همچنین در پاسخ به سخنان کذب رئیس جمهور آمریکا گفت، ایران در چند ماه آینده ونتیلاتور (دستگاه تنفسی) صادر خواهد کرد.

*رایزنی‌ها در کابل

از دیگر رخدادهای هفته گذشته، سفر «محمدابراهیم طاهریان‌فرد» دستیار و نماینده ویژه وزیر امور خارجه ایران در امور افغانستان به همراه هیأتی به کابل و دیدار و گفتگو با مقامات افغان بود.

 

 

دیدار و گفتگو با «محمداشرف غنی»، «عبدالله عبدالله»، «محمدحنیف اتمر»، «حمدالله محب»، «حامد کرزی»، «عبدالرب رسول سیاف» رهبر تنظیم دعوت اسلامی و «صلاح‌ الدین» رهبر جمعیت اسلامی افغانستان و رایزنی درباره تحولات سیاسی این کشور، روند صلح و پاره‌ای از موضوعات مورد علاقه طرفین از جمله موارد مورد گفتگو در این دیدارها بود. طاهریان‌فرد همچنین در ملاقات با خانم «اینگرید هایدن» معاون نماینده سازمان ملل در افغانستان (یوناما)، پیرامون مسائل جاری این کشور، روند صلح و نقش سازمان ملل در موضوعات یاد‌ شده مذاکره و بر ضرورت تقویت نقش آفرینی این سازمان در امور مربوط به افغانستان تاکید کرد.

*باز هم لفاظی‌های ترامپ که پای سفیر سوئیس را به وزارت خارجه ایران کشاند

به گزارش فارس، در هفته‌ای که گذشت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا همچون گذشته باز هم به لفاظی علیه ایران پرداخت و در پیامی توئیتری عنوان کرد به نیروی دریایی این کشور دستور داده‌ام قایق‌های ایرانی که قصد مزاحمت برای کشتی‌های آمریکا را دارند، هدف قرار دهند.

البته یک مقام وزارت دفاع آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک‌تایمز ادعای مطرح ‌شده توسط رئیس‌جمهور کشورش مبنی بر دستور او جهت شلیک به قایق‌های ایران را رد کرد.

این لفاظی ترامپ، واکنش ایران را به همراه داشت و در همین خصوص «علیرضا میریوسفی» سخنگوی دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در این باره طی اظهاراتی تصریح کرد که جمهوری اسلامی تسلیم تهدیدات نمی شود و از هیچ تلاشی برای دفاع از قلمرو خود مضایقه نمی‌کند.

علاوه بر این، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز در توئیتی عنوان کرد: ارتش آمریکا گرفتار بیش از پنج هزار ابتلا به کووید-۱۹ است. دونالد ترامپ باید به نیازهای آنها توجه داشته باشد، نه اینکه مشغول انجام تهدیداتی باشد که تروریست‌های صدامی برای آن هورا می‌کشند.به علاوه، نیروهای آمریکایی هیچ کاری با هفت هزار مایل دورتر از کشور خود ندارند که سبب شوند نیروهای دریایی ما از ساحل خودمان در خلیج فارس سراغ آنها بروند.

 

 

البته وزارت خارجه ایران به اظهار موضع در این زمینه بسنده نکرد و در واکنش به اقدامات تحریک آمیز نیروهای آمریکایی در خلیج فارس، سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا را به این وزارتخانه احضار و اعلام کرد که ایران در مقابل هرگونه تهدید و اقدام غیرقانونی و متعرضانه پاسخ و واکنش مناسب نشان خواهد داد.(جزییات بیشتر) 

از سوی دیگر، یک نماینده کنگره آمریکا یک روز بعد از توئیت تهدیدآمیز رئیس‌جمهور کشورش علیه ایران گفت که واشنگتن دنبال جنگ با ایران نیست.

*انتقال ۱۰۱ محکوم ایرانی از گرجستان به کشور

از دیگر تحولات هفته گذشته، انتقال ۱۰۱ محکوم ایرانی از گرجستان به کشور بود. در پی تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده از سوی وزارت خارجه و سفارت ایران در تفلیس، ۱۰۱ زندانی ایرانی در زندان‌های گرجستان بعدازظهر چهارشنبه سوم اردیبهشت ماه به ایران منتقل شدند تا ادامه دوران محکومیت خود را در داخل کشور سپری کنند. (بیشتر بخوانید)

 

 

*رایزنی‌های تلفنی عراقچی 

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران که اخیرا با همتای آذربایجانی خود تلفنی گفتگو کرده بود. در هفته‌ گذشته نیز رایزنی‌هایی تلفنی داشت. عراقچی روز چهارشنبه سوم اردیبهشت ماه با دیپلمات‌های نروژی و هلندی تلفنی گفتگو کرد. عراقچی در گفتگوی تلفنی دبیرکل سیاسی وزارت خارجه نروژ بر ضرورت برخورد جامعه جهانی با تحریم‌های آمریکا علیه ایران در شرایط کنونی تاکید کرد.(بیشتر بخوانید)

 

 

معاون وزیر خارجه ایران همچنین در گفتگوی تلفنی با دیپلمات هلندی تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه ایران را نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خواند.(اینجا بخوانید)

*ماس: دومین تراکنش مالی به زودی انجام می‌شود

به گزارش فارس، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان هم روز سه‌شنبه دوم اردیبهشت ماه و ۲۰ روز پس از اولین تراکنش مالی با ایران تحت سامانه مالی اینستکس، در کنفرانس خبری وعده داد که به زودی دومین تراکنش مالی با ایران تحت اینستکس انجام خواهد شد.

 

 

از سوی دیگر، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی اظهاراتی گفت آمریکا درخواست این اتحادیه برای موافقت با اعطای وام از سوی صندوق بین‌المللی پول به ایران را رد کرده است.(بیشتر بخوانید)

علاوه بر این، یک دیپلمات ارشد روسیه نیز از تداوم همکاری و رایزنی‌ها با طرف‌های حاضر در برجام خبر داد.

*پرتاب ماهواره نور و واکنش‌ها به آن

پس از آنکه ماهواره نور به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح چهارشنبه ۳ اردیبهشت ماه از ماهواره بر ۳ مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت، واکنش‌هایی را به همراه داشت.

به گزارش فارس، مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در واکنش به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نظامی نور گفت که ایران باید بابت این اقدام پاسخگو شود. او این اقدام ایران را نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برشمرد.

 

 

در همین خصوص، «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که واشنگتن موضوع پرتاب ماهواره نظامی نور توسط ایران را به شورای امنیت ارجاع خواهد داد.(اینجا بخوانید)

جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در واکنش به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هم شامگاه چهارشنبه (به وقت واشنگتن) در واکنش به پرتاب نخستین ماهواره نظامی ایران به فضا گفت که واشنگتن ایران را از نزدیک زیر نظر دارد و افزود: «ما بیشتر از خود ایرانی‌ها درباره آنها می‌دانیم.»

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز در اقدامی هماهنگ با آمریکا به پرتاب موفق ماهواره نظامی ایران واکنش نشان داد و خواستار تحریم‌های بیشتر علیه تهران شد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این مواضع، نیز روز پنجشنبه استناد آمریکا به قطعنامه ۲۲۳۱ را بی‌جا و خلاف واقعیات خواند و تصریح کرد هیچ قطعنامه‌ای ایران را از پرتاب ماهواره به فضا منع نمی‌کند.(بیشتر بخوانید)

ظریف هم جمعه گفت که ایالات متحده بر خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از سال ۲۰۱۷ مشغول زورگویی به همه بوده است. اروپابه جای تبعیت از قطعنامه ۲۲۳۱ از آمریکا اطاعت کرده است. هیچکدام از آنها نمی‌توانند بر پایه تفسیر اشتباه و بی مبنا از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ایران را موعظه کنند. ایران نه سلاح هسته‌ای دارد و نه موشکی که برای حمل چنین سلاح‌های دهشتناکی طراحی شده باشد. حدس بزنید چه کسانی دارند؟

 

 

وزارت خارجه آلمان نیز با انتشار بیانیه‌ای از پرتاب موفقیت‌آمیز نخستین ماهواره نظامی ایران به فضا ابراز نگرانی کرد. در همین خصوص نیز موسوی با رد موضع آلمان در قبال پرتاب این ماهواره ایرانی اظهار داشت: وزارت امور خارجه آلمان در حالی در خصوص پرتاب ماهواره ساخته شده با تلاش مهندسان ایرانی ابراز نگرانی می‌کند که وزیر دفاع این کشور تصمیم خود برای خرید جنگنده با قابلیت حمل بمب هسته ای را رسانه‌ای کرده است. اینگونه سیاست‌های یک بام و دو هوا امنیت منطقه و اروپا و جهان را تهدید می‌کند. (بیشتر بخوانید)

 

 

از سوی دیگر فرانسه و انگلیس نیز به پرتاب ماهواره واکنش نشان دادند. فرانسه روز پنجشنبه چهارم اردیبهشت ماه در واکنش به پرتاب این ماهواره، درباره برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرد. وزارت خارجه انگلیس (+) هم با ابزار نگرانی از پرتاب ماهواره توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، مدعی شد سازمان ملل از ایران خواسته چنین فعالیت‌های موشکی انجام ندهد.

این مواضع واکنش سخنگوی وزارت خارجه ایران را به همراه داشت و موسوی مواضع فرانسه و انگلیس درباره پرتاب ماهواره نور را غیرقابل قبول و برنامه فضایی ایران را دارای اهداف دفاعی خواند و تفسیر یکجانبه آنها از قطعنامه ۲۲۳۱ را قویا رد کرد.(اینجا بخوانید)

این در حالی است که واکنش روس‌ها متفاوت بود. رئیس کمیته روابط خارجی دومای روسیه در واکنش به اتهام‌زنی‌های واشنگتن به ایران تصریح کرد که پرتاب ماهواره نظامی ایران به فضا نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نبوده است.

 

 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم گفت که پرتاب ماهواره نظامی ایران هیچ تناقضی با تصمیمات سازمان ملل در رابطه با برنامه هسته‌ای این کشور ندارد.

«کریس مورفی» سناتور آمریکایی با اشاره به اقدام اخیر ایران در پرتاب نخستین ماهواره نظامی خود به فضا گفت از هر طریق، ایران امروز در خاورمیانه قدرتمندتر و آمریکا ضعیف‌تر شده است.(جزییات بیشتر)

* پامپئو: کشورها از ایران فاصله بگیرند

وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای به تکرار ادعاها علیه ایران پرداخته و از کشورهای دنیا خواست از ایران فاصله بگیرند.(اینجا بخوانید)

از سوی دیگر، وزارت خارجه آمریکا با انتشار گزارشی، ایران، چین و روسیه را به پیشبرد کمپین گسترش اطلاعات جعلی درباره منشأ «کووید-۱۹» و نسبت دادن آن به آمریکا متهم کرد.(جزییات بیشتر)

*توصیه موسوی به آمریکایی‌ها 

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در روز جهانی کتاب به مقامات آمریکایی توصیه کرد که کتاب بخوانند و گفت:اگر رهبران آمریکا کتاب‌های غیرداستانی درباره امور جهانی می‌خواندند، از تهدید توخالی علیه ملت بزرگ ایران دست می‌کشیدند.

 

 

سخنگوی وزارت خارجه ایران در توئیتی دیگر آرزوی وزیر خارجه آمریکا برای زمین را در حالی که کشورش از توافقنامه پاریس خارج شده و کمک مالی به سازمان جهانی بهداشت را در شرایط کنونی لغو کرده، شرم‌آور و ریاکارانه خواند.

*ارسال سومین محموله کمک‌های دولت قطر

از دیگر تحولات هفته گذشته، ارسال محموله کمک‌های دولت قطر برای مقابله با کرونا در ایران بود و بدین منظور یک فروند هواپیما حامل سومین محموله کمک‌های دولت قطر شامل تجهیزات پزشکی و بهداشتی روز جمعه پنجم اردیبهشت ماه وارد تهران شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول