اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط  /  سفر

گردشگری غذایی در گلستان/ افطار و سحر با تجربه غذاهای جدید

استان گلستان استان فراوانی هاست و نه تنها جاذبه های دیدنی زیادی دارد بلکه خوردنی هم بیشمار دارد و ذائقه غذایی خاص این منطقه، برای گردشگران جالب است.

گردشگری غذایی در گلستان/ افطار و سحر با تجربه غذاهای جدید

گروه تفریح و نشاط؛ سعیده اسدیان: خیلی اشتباه است اگر فکر کنیم که تمام جذابیت سفر به بازدید از جاذبه‌ های تاریخی وفرهنگی محدود می‌ شود، درست است که باید در طول سفر از جاده لذت برد و از معاشرت با مردم محلی و تماشای فرهنگ و آداب و رسوم آن ها و خرید سوغاتی و یادگاری غافل نشد اما امتحان کردن غذاهای محلی به تنهایی می تواند هدف یک سفر باشد. این روزها که در خانه مانده‌ایم و ماه مبارک رمضان هم از راه رسیده است می‌توانید خانواده خود را در هر سحر و افطار به یک غذای جدید و یک تجربه تازه دعوت کنید. تجربه غذاهای محلی و بومی شهرها و استان های مختلف کشور عزیزمان ایران. 

استان گلستان استان فراوانی هاست و نه تنها جاذبه های دیدنی زیادی دارد بلکه خوردنی هم بیشمار دارد و ذائقه غذایی خاص این منطقه، برای گردشگران جالب است.

اهالی گلستان اهل رنگ، بو، مزه، ادویه و طعم خوش هستند و «هلی آش» جزو آش های محبوب آنهاست که خودشان به آن آش آلو هم می گویند، نخود و لوبیا ماده اصلی این غذاست و کدو و پیاز داغ  و گوجه سبز یا همان«هلی» در کنار این دو برای پخت آش استفاده می شود.

«خورش ساک» هم یکی دیگر از غذاهای مقوی و البته سنگین است که اهالی به بهانه های مختلف دور هم جمع می شوند و به عنوان نذری این غذا را می پزند و در جشن و عزا آن را سرو می کنند.

نخود، لوبیا، گوشت، آرد، اسفناج، روغن، سیر و پیاز و بعد خورشتی که حاضرید انگشتانتان را هم با آن بخورید.

نان مهم نزد اهالی گلستان «بوروک» است که پخت آن شبیه پیراشکی است و با بیشتر غذاها خورده می شود. بورک گوشت، بورک روغنی، بورک ایشلمه و بورک اجه از جمله بورک هایی هستند که معمولاً در رستوران های گلستان به چشم می خورند و به دلیل اینکه در تهیه آن از آرد، روغن، گوشت و سیب زمینی استفاده شده، می توان آن را غذایی کامل معرفی کرد.

«باسترمه» هم یکی از پلوهای خوشمزه است که با ماهی ترجیحاً ازون برون تهیه می شود و مهم ترین و مناسب ترین غذای مهمانی های خانوادگی در گلستان است.

اما سوگولی تمام این غذاها و البته معروفترین آنها «چکدرمه» است، غذای محلی استان گلستان با ظاهری شبیه استانبولی که در حالت سنتی، درون یک دیگ مخصوص به نام «قازان» طبخ می شود که در نهایت با دوغ و سبزی میل می کنند.

«آسانا» که همچون معنای اسمش دختر زیبایی است و در یکی از رستوران های گلستان غذاهای محلی شهر خودش را به گردشگران ارائه می دهد، در مورد مواد تشکیل دهنده و طرز تهیه این غذای خوشمزه که پیشنهاد ثبت آن در فهرست آثار ملی هم داده شده، به خبرنگار فارس می گوید:

ما در این غذا از برنج، گوشت گوسفندی، روغن کنجد و پیاز و گوجه فرنگی استفاده می کنیم، برای تهیه هم ابتدا گوشت را تکه های تقریبا درشت برش می زنیم و در روغن سرخ می کنیم، بعد مقداری پیاز رنده شده را در آن تفت می دهیم و وقتی طلایی شد گوجه را به آن اضافه می کنیم، در نهایت پس از یک دقیقه آب را می ریزیم و در دیگ را می بندیم تا گوشت ها با حرارت بالا، آبپز شوند.

بعد که گوشت تقریباً پخت، برنجی که از قبل شسته بودیم اضافه می کنیم و به حالت دمی و با شعله کم طبخ می کنیم، طی پخت هم یکی دو بار برنج راهم می زنیم تا عمل پخت در همه محتویات دیگ به یک اندازه صورت گیرد.

این دختر ترکمن در ادامه به معرفی چند غذای دیگر شهر خود می پردازد و می گوید: «لاهماجون» مخفف کلمه لحم عجین و به معنای گوشت و خمیر یکی دیگر از غذاهای خوشمزه استان گلستان است که از یک خمیر گرد و نازک تهیه می شود و روی آن گوشت چرخ کرده و سبزیجات خرد شده مثل پیاز و گوجه فرنگی می ریزند.

«قایش محلی» هم یکی دیگر از غذاهای سنتی ترکمن است و از گوشت چرخ کرده با چاشنی مخصوص و ماست کاملاً سنتی، نعناع و سس گوجه فرنگی درست می شود.

البته نباید در این بین از «مانتی ها» غافل شد، نوعی  پیش غذا که «مانتی جوش» از نمونه های قدیمی آن است و در بین اقوام ترکمنی در تمام فصول پخت می شود و در تهیه آن از گوشت چرخ کرده تازه با چاشنی ماست محلی استفاده می شود.

با توجه به اینکه امروزه گردشگری غذا به یکی از جاذبه های گردشگری مورد توجه تبدیل شده، اگر بعد از کرونا مسافر گلستان شدید، در کنار گشت و گذار و بازدید از جاذبه های تاریخی این استان، گوش تان را مهمان ساز و موسیقی محلی و کامتان را مهمان چشیدن غذاهای محلی این استان کنید.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول