اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مقام یمنی: آتش‌بس دولت سعودی، فریبکارانه است

منشی شورای عالی سیاسی یمن گفت که دولت صنعاء بر خلاف ریاض، خواستار آتش‌بس دائمی و پایان محاصره است و آتش‌بس ادعایی دو هفته‌ای صرفا برای فریب جهان، تدارک دیده شده است.

مقام یمنی: آتش‌بس دولت سعودی، فریبکارانه است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دکتر «یاسر الحوری» منشی شورای عالی سیاسی یمن (مستقر در صنعاء) در مصاحبه‌ای گفت که دولت ریاض با سوءاستفاده از درخواست سازمان ملل برای آتش‌بس، تلاش می‌کند همزمان با کاهش بار سنگین جنگ، خود را برای حملات وسیع آتی بازیابی کند.

او به وبگاه مرآة الجزیره گفت که اعلام یک آتش‌بس جزئی و ظاهری در شکل و مضمون با ادعای دولت سعودی مبنی بر لزوم پایان جنگ یمن و حل و فصل سیاسی آن در تناقض است و آتش‌بس ادعایی فعلی صرفا برای فریب افکار عمومی است و با اعلام آتش‌بس دو هفته‌ای مشخص می‌شود که ریاض به دنبال پایان تجاوزگری نیست؛ در حالیکه یمن به یک آتش‌بس فراگیر و رفع محاصره نیاز دارد.

الحوری تأکید کرد که صنعاء برای یک توافق فراگیر و دائمی شروطی دارد که بارزترن آن از این قرار است: «باید یک نقشه راه برای رسیدن به صلح و آغاز روند سیاسی پس از پایان حملات و محاصره ترسیم شود. در حالی که دشمن سعودی هیچ چشم‌اندازی برای پایان جنگ و خروج از آن ندارد.»

به گفته وی آتش‌بس موقتی و دو هفته‌ای که ریاض اعلام کرده، غیر واقعی و نمایشی است؛ به طوری که فقط در روز اول اعلام آتش‌بس، جنگنده‌های سعودی دهها بار مناطق مختلف یمن را بمباران کردند.

او تأکید کرد که در واقع تصمیم پایان حملات و آتش‌بس دائمی نه از سوی ریاض، بلکه از جانب دولت آمریکا گرفته می‌شود و دولت سعودی در این باره اختیار چندانی ندارد.

این مقام یمنی درباره نقش «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل در یمن نیز گفت که سازنده بودن فعالیت‌های وی به این بستگی دارد که به طور واقعی نظرات و دیدگاههای طرف‌های یمنی را به سازمان ملل منتقل کند؛ او در این باره افزود: «آخرین سخنرانی گریفیتس در شورای امنیت غافلگیر کننده بود. او در این سخنرانی از آتش‌بس اعلامی از سوی ریاض استقبال و نسبت به آن ابراز خوشبینی کرد؛ در حالیکه این آتش‌بس از سوی صنعاء رد شده است. این آتش‌بس موقت را دولت سعودی به طور یکجانبه اعلام و خود نیز بارها آن را نقض کرده است.»

شرایط میادین نبرد

«یاسر الحوری» در خصوص شرایط میدانی و درگیری‌ها در یمن نیز گفت که عملیات نظامی در استان «مأرب» و «الجوف» به خصوص با پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی، کاملا بر خلاف منافع ائتلاف سعودی در سطح سیاسی و نظامی پیش رفت. استان «مأرب» از لحاظ منابع نفت و گاز برای دولت سعودی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تأکید کرد: «تمامی آرزوهای دولت سعودی به ناکامی بدل شده که حاصل مقاومت شش ساله مردم یمن است. ضعف ائتلاف سعودی در کنار قدرت‌یابی یمن کاملا آشکار شده و حملاتی که ائتلاف انجام می‌دهد صرفا برای این است که کماکان خود را قدرتمند وانمود کند.»

منشی شورای عالی سیاسی یمن در پایان گفت که نقش ارتش و کمیته‌های مردمی یمن کاملا در مقام دفاع از خود تعریف می‌شود. او احتمال پاسخ نظامی «استراتژیک»  از سوی نیروهای یمنی که عمق کشورهای ائتلاف را هدف قرار دهد، رد نکرد و گفت: «تمامی گزینه‌ها در چارچوب راهبردهای نظامی مناسب در راستای دفاع از یمن، محتمل است.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول