اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

قوانین مصوب فرهنگی در مجلس خاک می‌خورند/ دانشگاه باید بستری برای بیان صریح مبانی فکری باشد

منتخب مردم اصفهان در مجلس یازدهم گفت: محیط دانشگاه باید محیط گفت‌وگو و تضارب آراء بوده و بستری باشد تا دانشجویان و اساتید آزادانه و صریح، مبانی فکری را بدون شانتاژ و التهاب مطرح کنند.

قوانین مصوب فرهنگی در مجلس خاک می‌خورند/ دانشگاه باید بستری برای بیان صریح مبانی فکری باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان امیرحسین بانکی‌پورفرد شامگاه چهارشنبه، در ارتباط زنده اینستاگرامی با نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه اصفهان، پیرامون انقلاب فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: پس از انقلاب محیط دانشگاه به پاتوق منافقین و گروه‌های مختلفی تبدیل شده بود که فضای دانشگاه را از فضای علمی خارج کرده و عرصه تاخت و تاز سیاسی و سنگر مبارزه مسلحانه بدل کرده بودند که باوجود گروه‌های مختلف تندرو، امنیت اساتید و دانشجویان در خطر بود.

منتخب مردم اصفهان در  یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تحول در ریشه‌های عمیق فکری فرهنگی با یک تعطیلات و تغییرات ظاهری امکان‌پذیر نبود، به عبارتی مشکلات عقیدتی و فکری دانشگاه با تعطیلی آن قابل اصلاح نبود، اما چیزی که باعث تعطیلی دانشگاه شد، امنیت دانشجویان و اساتید بود چراکه شرایط سلامت به‌گونه‌ای بود که امکان تشکیل کلاس‌های دانشگاه وجود نداشت.

وی در ادامه صحبت‌های خود درخصوص لزوم تعطیلی دانشگاه‌ها در اول انقلاب افزود: بروز مشکلات امنیتی و تاخت و تازهای سیاسی در دانشگاه‌ها مصادف با جنگ تحمیلی شد، دانشجویان به جبهه رفته بودند و در واقع دانشگاه سیر علمی خود را از دست داده بود که منجر به تعطیلی دوساله دانشگاه‌ها شد.

بازسازی دانشگاه باید همانند تعمیر کشتی باشد

بانکی‌پور خاطرنشان کرد: البته در آن زمان برخی معتقد به افزایش زمان تعطیلی دانشگاه‌ها بودند، اما حضرت امام(ره) معتقد بودند که بازسازی دانشگاه‌ها باید همچون تعمیر کشتی، در طول مسیر باشد، بنابراین با تعطیلی بیشتر دانشگاه‌ها مخالف بودند.

منتخب مردم اصفهان در  یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که «پس از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی، چه تغییری در نهاد علم حاصل شده؟» ابراز کرد: با رجوع به شاخصه‌ها و مراکز علمی متوجه خواهیم شد که سیر تحویلی علم پس از انقلاب در مقایسه با پیش از انقلاب، قابل مقایسه نیست، امروز دانشگاه‌های ما در سطح بالا، دارای خروجی‌های بسیار عالی و مطرح در سطح جهانی هستند.

وی تأکید کرد: حتی در سطح رشد علمی، ساختاری، تنوع رشته‌های علمی، تعداد دانشجویان و...، به‌ خصوص در سطح عالی اصلاً قابل مقایسه نیست، اما به لحاظ جنبه‌های علمی و فرهنگی، به آنچه که هدف بوده و به نقطه متعالی ارزشی نرسیده ایم البته این به این معنا نیست که به لحاظ سیر معرفتی و فرهنگی، رشدی نداشته ایم، مثلاً در خصوص وضعیت نماز معتقدیم به شکل مطلوب نیست اما طی یک بررسی در سال گذشته، درصد بالای حضور دانشجویان، اساتید و کارمندان دانشگاه در نمازهای جماعت دانشگاه‌ها، به دور از ‌تصور ما و با استقبال با قابل توجهی بود.

از چشم‌انداز فرهنگی عقب هستیم

بانکی‌پور اذعان داشت: ما از چشم‌انداز فرهنگی عقب هستیم و از همین رو در عرصه فرهنگ نیازمند انسان‌های خلاقی هستیم تا مبانی ارزشی را با شکوفایی علمی و فرهنگی همراه کنند، البته تعداد این افراد که مبهوت فرهنگ غرب نباشند و بتوانند این دو را در یک مسیر صحیح قرار دهند، بسیار اندک است.

این استاد دانشگاه همچنین عنوان کرد: ما در بحث تولید در حوزه‌های مختلف از جمله تولید علم نسبت به ۲۰ یا ۳۰ سال پیش، تحول داشته ایم، اما خوب است که در مسیر رشد، نقد هم داشته باشیم، بنابراین باید در عین حالی که پیشرفت داریم، نسبت به آن قانع نبوده و دقت کنیم که کمیت بر کیفیت غلبه نکند.

وی در ادامه بیان داشت: افرادی دارای جسارت که از خواسته‌های مادی چشم‌پوشی می‌کنند، تحول ایجاد کرده و می‌پذیرند که در این مسیر تحول با انتقادات جدی مواجه هستند و نباید عقب بکشند، کم هستند، به گونه ای که هر زمان در جامعه به خصوص در دانشگاه‌های ما صحبت از نزدیکی علم به مبانی دینی شود، فرهنگ حاکم بر این است که مقاومت جدی از این موضوع وجود دارد و این مقاومت مشکلات فراوانی را برای افرادی که چنین نظریه ای دارند و می‌خواهند آن را به منصه ظهور برسانند ایجاد می‌شود.

دانشگاه باید شور و حرارت دانشجویی به خود بگیرد

بانکی‌پور با انتقاد از سیستم دانشگاه‌های کشور ادامه داد: به جوانانی احتیاج داریم که با روحیه و ظاهر انقلابی و با کار علمی و جهاد مقاومت کار کنند، اما ۹۰ درصد دانشجویان وقتی وارد سیستم دانشگاه و علمی کشور می‌شوند، پس از سال‌ها متسحیل می‌شوند و تعداد بسیار اندکی هستند که همین شور و حرارت دانشجویی امروز را در آینده هم حفظ کنند.

منتخب مردم اصفهان در  یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی یادآور شد: محیط دانشگاه باید محیط گفت‌وگو و تضارب آراء بوده و بستری باشد تا آزادانه و صریح، مبانی فکری را بدون شانتاژ و التهاب مطرح کنند، تأکید رهبر معظم انقلاب برای کرسی آزاداندیشی هم به همین منظور است، چرا که این موضوع سبب شکوفایی علم و دانش و حتی دین خواهد شد، به‌گونه‌ای که می‌بینیم کسانی که می‌خواهند شبهه در دین وارد کنند، با کنایه، مغلطه و به دور از فضایی روشن، موضوع خود را مطرح می‌کنند.

وی تصریح کرد: نباید دچار افراط و تفریط شویم، اگرچه انتقادات متعددی به نهادهای فرهنگی وجود دارد، اما یکی از افتخارات کشور این است که مسائل فرهنگی و مقوله فرهنگ در سطح عالی، تحت عنوان شورا رقم می‌خورد و به این حد فرهنگ در کشور اهمیت دارد که مسؤولان سه قوه و نخبگان حضور دارند، پس باید به سندهای خوبی که در این شورا تهیه شده، مانند سند مهندسی فرهنگی نگاه کرد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی انتظارات رهبری و مردم را برآورده نکرده است

بانکی‌پور با بیان اینکه مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی، قابل نقد است، چراکه نتوانسته انتظارات رهبری و مردم را برآورده کنند، تأکید کرد: بخش نظارتی این شورا بسیار ضعیف است، بُعد نظارت شورا بُعد جدی است  به‌گونه‌ای می‌بینیم درصد بسیار کمی از موارد تصویب شده در فضای مربوطه به وادی عمل رسیده‌اند و این نشان ضعف نظارتی است.

استاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: یکی دیگر از نقدهای وارد بر این مجموعه این است که اعضا شورا، اولویت ۴ یا ۵ آن‌ها شورای فرهنگی است، همچنین به مدیریت دبیرخانه و اعضا آن‌هم نقدهای قابل‌طرحی وجود دارد، از همین رو با توجه به نیازهای جدید، باید این سیستم به‌ روز رسانی شود به‌ گونه‌ای می‌بینیم یک یا دو سال گذشته، شورای عالی انقلاب فرهنگی خروجی قابل‌توجهی نداشته است.

وی ابراز کرد: به دانشجویان تذکر می‌دهم که گوش رهبری شنوا است و اگر طرح‌ها عالی باشند، یقینا ایشان استقبال و پیگیر خواهند بود، پیشنهاد من است که جایگاه شورا باید جدی گرفته شود، چراکه زمینه‌های خوبی برای تحول دارد، هرکجا مدیر لایق و جهادی با تفکر خلاق باشد، می‌تواند در ساختارها تحول ایجاد کند، اما اگر ساختارها جز اولویت‌های اصلی باشند.

قوانین تصویب شده‌ای که در مجلس شورای اسلامی خاک می‌خورند

بانکی‌پور با اشاره به حضور احتمالی خود در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: طی سال‌های اخیر لوایح و قانون‌های متعدی در مجلس شورای اسلامی معلق مانده است که به هر دلیلی همچون عدم تعیین آیین‌نامه و یا ضعف در مدیریت و برخوردهای سلیقه‌ای و ... به مرحله اجرا نرسیده‌اند که یکی از لوایح و طرح‌هایی که به دلیل ضعف مدیریت به نتیجه نرسیده است لایحه نفی خشونت علیه زنان است که در دولت جلو آن گرفته شد؛ یا در خصوص خانواده قانونی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است که ده سال از آن گذشته و نه در دولت فعلی و نه در دولت سابق آیین‌نامه‌ای برای آن تعیین نشده است، از همین رو  تلاش ما در مجلس آینده موضوعاتی همچون موضوع مذکور و یا بحث جمعیت و تعالی خانواده  و... که کارهای کارشناسی  بسیار خوبی بر روی آن‌ها  صورت گرفته به مرحله اجرا برسد و از حالت سردرگمی و معلق خارج شود.

منتخب مردم اصفهان در  یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنابراین با توجه به آنچه گفته شد نیازی نیست که وارد قانون‌گذاری‌های جدید در عرصه فرهنگ شویم، بلکه باید کارهای نیمه‌تمام را به اتمام برسانیم و البته باید بحث نظارت در این حوزه هم تقویت شود که این امر با حمایت سرسختانه و ارتباط با وزیر و مدیرکل و حضور آن‌ها  آن به مجلس صورت می‌گیرد.

وی در پایان با بیان برنامه خود به‌ عنوان منتخب مردم اصفهان در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه فرهنگی گفت: دبیرخانه مشترکی از منتخبان مجلس شورای اسلامی در اصفهان ایجادشده و یکی از کمیسیون‌هایی که در آن به‌ طور تخصصی فعال خواهد بود، فرهنگی است که از جوانان، صاحب‌نظران و نخبگان فرهنگی این استان خواسته می‌شود نقطه نظرات پیرامون مسائل فرهنگی خود را به این دبیرخانه ارسال کنند تا از همین امروز مسائل فرهنگی شهر  و حتی کشور در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول