اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی روزانه ۸۰۰ میلیون تومان به درآمدهای شهری مشهد خسارت زد

نایب رئیس شورای شهر مشهد حفظ جان مردم و سلامت جامعه را اولویت اصلی مدیریت شهری و شورای شهر دانست و گفت: در عمل به همین اولویت، مدیریت شهری مشهد ۸۰۰ میلیون تومان درآمد روزانه خود را با تعطیلی ناوگان قطارشهری و اتوبوسرانی از دست داد.

تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی روزانه ۸۰۰ میلیون تومان به درآمدهای شهری مشهد خسارت زد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حمیدرضا موحدی زاده در هشتاد و نهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد که صبح امروز برگزار شد، با بیان اینکه شیوع بیماری مرگبار کرونا، شرایط سخت و نفس‌گیری بر ما تحمیل کرده، اظهار کرد: باید در خصوص موضوع بحران کرونا، ملی اندیشید اما منطقه‌ای و محلی عمل کرد.

نایب رئیس شورای شهر مشهد که امروز در غیاب محمدرضا حیدری، ریاست این جلسه علنی را بر عهده داشت، ادامه داد: همه ارگان‌ها برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا تلاش کرده‌اند اما منطقی نیست که عده‌ای در برخی تصمیم‌گیری‌ها فقط دولت را مقصر بدانند؛ در این شرایط نباید دولت را تضعیف کرد.

وی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران با وجود تداوم شدیدترین تحریم‌ها و همچنین تعطیلی مشاغل به خاطر بحران شیوع بیماری کرونا و کاهش بهای نفت، با کاهش درآمد مواجه است و در چنین شرایطی کشور را اداره می‌کند بنابراین در نقدهایی که داریم نباید از مسیر انصاف خارج شویم.

موحدی‌زاده با بیان اینکه دولت هم لازم است سنجیده‌تر عمل کند، به موضوع وام یک میلیون تومانی به سرپرستان خانوارها اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه در موضوع وام یک میلیون تومانی باید کمی حساب شده‌تر عمل می‌شد زیرا در هر شرایطی باید کرامت مردم حفظ شود و آن تدبیرهای درست را باید به هنگام اتخاذ کرد. 

نایب رئیس شورای شهر مشهد به اتفاقات تلخ سال ۹۸ مانند گران‌شدن نرخ بنزین و سقوط هواپیما اشاره و اظهار کرد: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از این حوادث به نفع خود استفاده کردند. باید از تجارب سال گذشته استفاده کرد و با همدلی و دوستی، اعتماد عمومی را بین دولت، نظام و مردم افزایش داد.

وی با تاکید بر اهمیت تقویت قدرت دفاعی کشور، اذعان کرد: در عین حال این قوی شدن نباید به تحریک دشمنان بینجامد، چرا که تحریک دشمن نیز کار سنجیده‌ای نیست به طوری که می‌بایست در نشان دادن قدرت نظامی خود سنجیده عمل کنیم.

موحدی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‍‍‌های خود، به اقدامات مدیریت شهری مشهد در فرایند پیشگیری از شیوع بیماری کرونا هم اشاره کرد و گفت: در جریان بحران بیماری همه‌گیر کرونا، شورای شهر و شهرداری مشهد اهتمام زیادی داشتند تا در کنار مبارزه با این ویروس منحوس نظافت، ترافیک، نگهداری و امنیت شهر دچار آسیب نشود.

نایب رئیس شورای شهر مشهد افزود: در خصوص رسیدگی به اقشار محروم و آسیب‌پذیر نیز اقدامات خوبی با همدلی مردم و سازمان‌های مختلف در حال انجام است، شهردار مشهد طرح ۳۰۰ هزار بسته معیشتی برای اقشار نیازمند را ارائه داد، ارگان‌های دیگر مانند آستان قدس، بهزیستی و کمیته امداد هم پای کار آمدند و شهرداری سهم خود را برای تهیه ۵۰ هزار بسته از این تعداد تقبل کرد.

وی افزود: ایجاد بانک اطلاعاتی شناسایی اقشار آسیب‌پذیر هم توسط شهرداری مشهد و شورای اجتماعی محلات در حال انجام است.

موحدی زاده، حفظ جان مردم و سلامت جامعه را اولویت اصلی مدیریت شهری و شورای شهر دانست و بیان کرد: در عمل به همین اولویت، مدیریت شهری مشهد ۸۰۰ میلیون تومان درآمد روزانه خود را با تعطیلی ناوگان قطارشهری و اتوبوسرانی از دست داد.

نایب رئیس شورای شهر مشهد ادامه داد: البته برای حل مشکل برخی اقشار جامعه، از امروز ناوگان اتوبوسرانی به صورت محدود با رعایت موازین فاصله‌گذاری اجتماعی فعال شده‌ اما مدیران مربوطه باید نظارت کافی را بر این ناوگان برای رعایت فاصله‌گذاری داشته ‌باشند.

وی گفت: با توجه به سیر نزولی روند ابتلا به بیماری کرونا، در روزهای اخیر سیاست‌های سختگیرانه تا حدودی تغییر کرده و اصناف مختلف فعال شده‌اند اما تا زمانی که حتی یک مورد بیمار کرونا وجود دارد خطر رفع نشده و باید تا قطع زنجیره انتقال ویروس عامل این بیماری تمام موازین بهداشتی به دقت رعایت شوند.

موحدی‌زاده همچنین به موضوع به کارگیری ظرفیت زنان در مدیریت شهری اشاره و بیان کرد: سهم زنان در مدیریت شهرداری مشهد باید بیشتر از وضعیت موجود باشد که البته اقداماتی صورت گرفته و انتظار می‌رود شهردار در این خصوص اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

هشتاد و نهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد فقط یک مصوبه داشت!

لایحه تعلیق مصوبه افزایش بهای خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی در سال جاری تنها دستور کار این جلسه شورا بود که توسط اعضا بررسی و مصوب شد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل ‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با اشاره به نامه فرمانداری در این مورد، اظهار کرد: مصوبه افزایش بهای خدمات حمل و نقل عمومی، سال گذشته در فرمانداری به تایید رسید و قرار بود از ابتدای امسال عملیاتی شود.

مجتبی بهاروند گفت: کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با  مصوبه افزایش قیمت حمل‌نقل عمومی مخالف بود اما آنچه که در شورا تصویب شد در چهارچوب نامه وزارت کشور بود.

وی افزود: باتوجه به اینکه شورا طبق ضابطه این افزایش بها را اعمال کرده بود، قطعا اگر شرایط کرونا پیش نمی‌آمد، فرمانداری مخالفتی نداشت، اکنون نیز باتوجه به شرایط خاص فعلی، شورا موافق چنین طرحی است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل ‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد افزود: با توجه شرایط پیش آمده برای معیشت شهروندان در اثر شیوع ویروس کرونا، لایحه تعلیق این مصوبه از سوی شهردار مشهد تهیه و برای تصویب به شورا ارائه شد.

بهاروند ادامه داد: بر این اساس، مصوبه افزایش بهای خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد تا ۱۵ خرداد ماه به تعویق افتاد و تا این تاریخ افزایش قیمتی نخواهیم داشت و ادامه مدت زمان تعلیق افزایش بها پس از این تاریخ نیز در شورای شهر بررسی و در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طبق مصوبه افزایش بهای خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی در سال ۹۹، مقرر شده بود به دلیل افزایش هزینه‌های سازمان‌های اتوبوسرانی و قطارشهری، بلیت قطارشهری مشهد با دو هزار ریال افزایش از هشت هزار ریال به ۱۰ هزار ریال و بلیت اتوبوس از ۶ هزار و ۵۰۰ ریال به هفت هزار و ۵۰۰ ریال افزایش یابد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد نیز در تایید صحبت‌های بهاروند، گفت: با توجه به افزایش بهای تمام شده ارائه خدمات اتوبوسرانی و قطارشهری به شهروندان در سال جاری ناگزیر به افزایش قیمت بودیم.

بتول گندمی متذکر شد: از این رو مقرر شد به بهای خدمات اتوبوسرانی هزار ریال و به بهای خدمات مترو دو هزار ریال افزوده شود اما با توجه به شرایط فعلی و وضعیت تاثیرگذاری کرونا بر درآمد شهروندان این مصوبه با تاخیر اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: از محل این افزایش بها ۵۶۰ میلیارد ریال برای دو سازمان اتوبوسرانی و قطارشهری درآمد ایجاد می‌شد که حدود ۱۲۰ میلیارد ریال از این میزان مربوط به شرکت بهره‌برداری قطارشهری و مابقی مربوط به سازمان اتوبوسرانی بود بنابراین با دو ماه تعویق این مصوبه سازمان اتوبوسرانی دچار افت شدید درآمدی می‌شود.

تشکر از دادستان به خاطر دفاع از اقدامات مدیریت شهری در پروژه ارتفاعات جنوبی

شهردار مشهد هم در صحن علنی هشتاد و نهمین جلسه شورای شهر برای پاسخ به طرح سوال هفته گذشته رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای شهر در خصوص پیوست زیست محیطی انجام پروژه‌های عمرانی در مشهد حاضر شد.

محمدرضا کلایی صحبت خود را با تسلیت فوت امیر راعی فرد؛ خبرنگار مشهدی و آرزوی سلامتی برای شهناز رمارم و احمد نوروزی؛ دو عضو شورای شهر که به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، آغاز کرد.

وی در پاسخ به سوال هفته گذشته «محمد حاجیان شهری» در خصوص پیوست زیست محیطی پروژه‌های عمرانی گفت: همواره در پروژه‌های عمرانی مشهد پیوست و مطالعات زیست محیطی مورد تاکید مدیریت شهری بوده است.

شهردار مشهد اظهار کرد: هدف این است که اگر قرارداد پروژه‌ای بسته می‌شود ذیل آن مطالعات زیست محیطی لحاظ شود، همچنین قرار است هر پروژه‌ای که قبلا قراردادش بسته شده این پیوست به آن اضافه شود.

کلایی با بیان اینکه عموم پروژه‌های ما پیوست زیست محیطی دارد، خاطرنشان کرد: برخی پروژه‌ها که تمام شده و نیاز به پیوست زیست محیطی دارد نیز قرار است این پیوست برایش تهیه شود تا اگر آثار منفی زیست محیطی دارد با این مطالعات کاهش پیدا کند.

وی افزود: یازدهم اسفند گزارش کار در این حوزه به رئیس شورا ارائه شده، در آنجا اعلام کردیم آماده پاسخگویی در جلسه مشترک هستیم.

شهردار مشهد با بیان اینکه، شورا و شهرداری در این دوره می‌توانند افتخار کنند که یک مدیریت شهری طرف‌دار محیط زیست پاک است، افزود: در هیچ دوره‌ ای از مدیریت شهری به اندازه این دوره اقدامات علنی قابل مشاهده نیست. 

کلایی ادامه داد: چند سال است پروژه کشف‌رود داد فعالان محیط زیست را به صدا درآورده، ما ریسک کردیم و وارد این پروژه شدیم.

وی با بیان اینکه در ارتفاعات جنوب تعداد میلیونی درخت کاشته شده است، یادآور شد: طی این مدت در مشهد، خطوط دوچرخه را احیا کردیم، در سال ۹۹ حمل و نقل پاک را شعار خود قرار دادیم به دنبال اتوبوس و تاکسی برقی هستیم.

شهردار مشهد در بخش دیگری از توضیحات خود، به پروژه جداسازی آب شرب از آب خام اشاره کرد و گفت: این یک پروژه چند صد میلیارد تومانی است که اگر می‌خواست روند طبیعی خود را طی کند ۷ الی ۸ سال طول می‌کشید و ما در سال گذشته بخشی از نتایج عملیاتی آن را دیدیم.

کلایی به مصاحبه دادستان با یکی از رسانه‌ها هم اشاره و از وی به خاطر دفاع از اقدامات مدیریت شهری در پروژه ارتفاعات جنوبی، تشکر کرد.

پاسخ شهردار، اعضای شورای شهر را قانع نکرد

توضیحات شهردار مشهد اما مورد قبول حاجیان شهری واقع نشد و این موضوع منجر به بالاگرفتن بحث میان اعضای شورای شهر شد.

مخالفان و منتقدان توضیحات شهردار، درخواست مطرح کردن نظرشان را داشتند که با مخالفت رئیس جلسه مبنی بر تعارض با آیین نامه داخلی شورا روبه رو شد و آنها نیز با ترک محل، جلسه را از رسمیت انداختند.

محمدرضا موحدی زاده با توجه به ماده ۳۷ آیین نامه داخلی در چنین شرایطی ۱۵ دقیقه تنفس اعلام کرد، تا شاید اعضا با برگشت به صحن علنی، به جلسه رسمیت دهند اما با پایان یافتن این زمان نیز، اعضا برنگشتند و ختم جلسه اعلام شد.

گفتنی است؛ بررسی لایحه دریافت بهای خدمات از اتباع خارجی و اصلاح اساسنامه و تغییر نام شرکت ترافیک هوشمند الیت، تسهیلات تکمیلی نوسازی تاکسی‌های شهری، واگذاری بخشی از واحدهای تجاری پروژه آسمان و تمدید زمان اقاله قرارداد پروژه سامانیه، نامگذاری سه معبر فرعی به نام استادان فقید دانشگاه، دو دستگاه پل و دو سالن چندمنظوره و ورزشی مباحثی بود که امروز قرار بود در این جلسه علنی بررسی شود اما به خاطر حاشیه‌های پیش آمده به جلسه بعد موکول شد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول