اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

لیبی| پیشروی نیروهای دولت وفاق ملی به سمت شهر «ترهونه» از هفت محور

نیروهای دولت وفاق ملی لیبی به ریاست «فائز السراج» در حال پیشروی به سمت شهر استراتژیک «ترهونه» به عنوان مقر اصلی نیروهای تحت امر «خلیفه حفتر» در غرب این کشور هستند.

لیبی| پیشروی نیروهای دولت وفاق ملی به سمت شهر «ترهونه» از هفت محور

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نیروهای دولت وفاق ملی لیبی پس از آزادسازی چند شهر از جمله دو شهر استراتژیک صبراته و صرمان، پیشروی به سمت ترهونه را آغاز کرده و به دروازه‌های این شهر که ۹۰ کیلومتری جنوب شرقی طرابلس، پایتختی لیبی قرار دارد، رسیده‌اند.

خبرگزاری آناتولی در خبری فوری از آغاز عملیات نظامی نیروهای دولت وفاق ملی در شهر ترهونه و برخی محورهای طرابلس خبر داد.

طرح نیروهای دولت وفاق ملی بر پیشروی به ترهونه از هفت محور و محاصره شهر از چهار طرف شمال، جنوب، شرق و غرب و باز گذاشتن یک راه فرار در جنوب برای شبه‌نظامیان حفتر متکی است تا شهر را تخلیه کنند.

طبق گزارش شبکه الجزیره، عملیات نیروهای دولت وفاق ملی موسوم به «طوفان صلح» از هفت محور در شهر ترهونه اجرا می‌شود که عبارتند از:

۱-محور الزطارنه (شمال ترهونه)؛ این محور در شرق طرابلس در نزدیکی شهر القره بوللی (۵۰ کیلومتری شرق طرابلس) واقع شده است که یکی از محورهای اصلی به شمار می‌رود که از چند ماه پیش شاهد درگیری است.

۲-محور القره بوللی(شمال ترهونه)؛ به محور ساحلی نیز معروف است و گردان‌های شهر مصراته در آن حضور دارند و محور اصلی برای حمله نیروهای دولت وفاق ملی به ترهونه محسوب می‌شود، روز شنبه(دیروز) نیروهای دولت وفاق ملی پیروزی‌هایی در این محور کسب کرده و موفق شدند شبه‌نظامیان تیپ نهم وابسته به حفتر را از جنوب القره بوللی بیرون کنند.

۳-محور مسلاته(شرق ترهونه)  به محور وادی تارغلات نیز معروف است و گردان‌هایی دو شهر زلتین و الخمس(شرق طرابلس) در آن مستقر هستند و به سمت منطقه الخضراء دروازه شرقی شهر ترهونه در حال پیشروی هستند.

۴-محور غریان (جنوب غربی ترهونه)؛ از شهر غریان (۱۰۰ کیلومتری جنوب طرابلس) به سمت منطقه فم ملغه امتداد یافته و دروازه غربی شهر ترهونه است و نیروهای دولت وفاق ملی تا کنون بر دروازه الویف واقع در میان ترهونه و شهرک العربان سیطره یافته‌اند.

۵-محور طویشه (غرب ترهونه) از محورهای اصلی جنوب طرابلس است که در غرب فرودگاه قدیمی طرابلس واقع شده است و نیروهای السراج در تلاش هستند تا از این محور به سمت شهرک سوق السبت پیشروی کرده و خط امداد بین شهرک السبیعه و حی قصر بن غشیر در اطراف فرودگاه را مسدود کنند.

۶-محور المشروع (جنوب طرابلس) که یکی از خطرناک‌ترین محورهاست و نیروهای السراج سعی دارند از حمله به ترهونه استفاده کرده و شبه‌نظامیان الکانیات(ترهونه) را به عقب‌نشینی از این محور و بازگشت به دفاع از شهر خود وادار کنند.

۷-محور صلاح‌الدین (جنوب طرابلس)، این محور موازی با محور المشروع در جنوب طرابلس است که نیروهای دولت وفاق ملی پیشرفت‌هایی در آن محقق کرده‌‌اند و این شهر از نقاط ثقل اصلی حفتر در جنوب طرابلس محسوب می‌شود.

از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱ ، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند. 

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول