اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

سایه «کرونا» بر سر «یخچال میرفتاح»

مرمت یخچال تاریخی «میرفتاح» که بر اثر بارش‌های سیل‌آسای سال گذشته فرو ریخت این بار به خاطر شیوع کرونا به تعویق افتاده است، اما طبق وعده مسوولان به زودی کار مرمت این بنای تاریخی شروع خواهد شد.

سایه «کرونا» بر سر «یخچال میرفتاح»

خبرگزاری فارس ـ همدان، شهرستان ملایر را با ثبت دو اثر جهانی انگور و منبت به عنوان شهر جهانی انگور و شهر جهانی مبل و منبت می‌شناسند.

ملایر با بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی، تفریحی و دست‌ساز از شهرستان‌های دیدنی کشور است، از این آثار حدود ۲۰۰ اثر ثبت ملی است که یکی از مهمترین آثار تاریخی ملایر یخدان (یخچال) میرفتاح  است یادگاری از دوران قاجار و در دو کیلومتری جاده ملایر به بروجرد.

این یخچال فرم گنبدی پلکانی دارد، همان‌طور که از نام آن برداشت می‌شود سازنده آن شخصی به نام میرفتاح بوده است، در ساخت یخچال میرفتاح از مصالح خشت، سنگ نتراشیده و آجر استفاده کرده‌اند. برای در امان ماندن یخچال از گرمای هوا از دو ردیف خشت برای عایق‌بندی بنا استفاده شده و سطح خارجی یخچال میرفتاح را با خاک رس سفیدی پوشانده بودند تا بنا جذب گرمای کمتری داشته باشد.

برای ورود به یخچال یک درب برای ریختن یخ به درون بنا و دربی برای ورود وجود داشته است. یخچال میرفتاح ارتفاعی حدود 12 متر از سطح تا گنبد و چهار متر ارتفاع از سطح تا منبع ذخیره یخ دارد.

در جریان بارش‌های سیل‌آسای فروردین سال گذشته «یخچال میرفتاح» تنها بنای خشتی استان و تنها یخچال در غرب کشور زیر فشار بارش‌ها تاب نیاورد و فرو ریخت. بارش‌های سال گذشته به تعدادی از بناهای تاریخی همدان خسارت‌هایی وارد کرده بود، اما صدمه‌ای که به یخچال میرفتاح وارد شد بسیار جدی بود.

از سال گذشته تاکنون هنوز این بنای تاریخی مرمت نشده است البته مسوولان قول مساعد تامین اعتبار را برای مرمت آن داده‌اند، با این اوصاف مردم ملایر منتظرند هر چه سریعتر یخدان میرفتاح دوباره بازسازی و مرمت شود.

۱۲۵ میلیون تومان برای بازسازی یخچال میرفتاح اختصاص یافت

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر در این زمینه در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه سال گذشته بر اثر باران‌های سیل آسا یخچال میرفتاح فرو ریخت و  آسیب جدی دید اظهار کرد: مسوولان میراث فرهنگی استان طی بازدیدهایی که از این اثر داشتند قول  تامین اعتبار را برای بازسازی آن دادند.

ابراهیم جلیلی با بیان اینکه از ستاد مدیریت بحران ۱۲۵ میلیون تومان برای بازسازی اثر اختصاص یافت که برای حصارکشی، خرید آجر و آهک هزینه شد گفت: امسال نیز از ردیف متوازن توسط فرماندار ۳۰۰ میلیون تومان برای این امر اختصاص پیدا کرد .

وی با اشاره به اینکه ۲۲۰ میلیون تومان آن تخصیص داده شده و با پیمانکاری معتبر قرارداد بسته شده است گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط موجود و وضعیت شیوع کرونا مشکلاتی برای شروع کار وجود دارد اما به زودی کار مرمت این بنای تاریخی شروع می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر افزود: از مسئولان ملی و استانی می‌خواهیم که اعتباراتی را در این زمینه هر چه زودتر اختصاص دهند، اگر اعتبارات به دست ما برسد امسال شاهد مرمت و تکمیل این اثر تاریخی خواهیم بود.

انتهای پیام/89013/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول