اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

کرونا کوچ بهاره دام را به تعویق انداخت/ دردسرهای کرونا برای عشایر

این روزها درحالی‌که عشایر باید آهنگ کوچ بهاره کنند کرونا نگرانی‌هایی در میان عشایر مازندران به وجود آورد که شیوع ویروس کرونا موجب شد کوچ بهاره با تاخیر انجام شود تا موجب شیوع بیماری نشود.

کرونا کوچ بهاره دام را به تعویق انداخت/ دردسرهای کرونا برای عشایر

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، این روزها درحالی‌که عشایر باید آهنگ کوچ بهاره کنند کرونا نگرانی‌هایی در میان عشایر استان مازندران به وجود آورد.

شیوع ویروس کرونا موجب شد کوچ بهاره با تاخیر انجام شود تا موجب شیوع بیماری نشود.

رئیس اداره امور عشایر مازندران در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: درحال حاضر عشایر در مناطق پایین‌دست استان هستند و هنوز به مرتع کوچ نکردند.

سیدصمد کاظمی با اشاره به اینکه کوچ بهاره اردیبهشت ماه به تعویق افتاد، افزود: پیشنهاد ما این است پیشنهاد شد کوچ بهاره 15 خرداد انجام شود.

 

وی با بیان اینکه همه دام‌ها قبل از ورود به مرتع باید واکسینه شوند، گفت: حتما عشایر به دلیل سلامتی خود به توصیه‌ها توجه کنند.

رئیس اداره امور عشایر مازندران اضافه کرد: معمولا زمان کوچ عشایر به ییلاق‌های مازندران خرداد ماه هر سال است که باتوجه به شرایطی که داریم و شیوع ویروس کرونا احتمال دارد کوچ عشایر با تاخیر انجام شود.

 

کاظمی با اعلام اینکه زمان کوچ فرصتی است که برخی از مراتع که در مناطق سردسیر استان سرسبز شوند، افزود:  طی این مدت 5 هزار خانوار عشایر مازندران کوچ کرده و جابه‌جا می‌شوند و زمان بازگشت آن از ییلاق‌ها به سمت قشلاق مهر ماه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هنوز گزارشی از کرونا در عشایر مازندران نداشتیم، گفت: لازم است دامداران مازندران از کوچ بهاره در اردیبهشت ماه پرهیز کنند.

رئیس اداره امور عشایر مازندران یادآور شد: تاکنون 5 هزار و ۹۲۰ خانوار عشایر در استان شناسایی شدند که معیشت اصلی عشایر دامداری است.

 

مدیرکل دامپزشکی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: واکسیناسیون دام‌های سبک علیه بیماری‌های شاربن ، آبله ، تب برفکی و PPR کاملاً رایگان  است.

سیدحسین رضوانی با بیان اینکه دامداران هیچ هزینه‌ای برای این واکسن‌ها پرداخت نمی‌کنند، افزود: در دام سنگین به‌دلیل وارداتی بودن نوع واکسن تب برفکی ، باید هزینه دوز واکسن مصرفی که بسته به نوع واکسن حداکثر به ازاء هر راس گاو از 3هزار تا 7400 تومان متغیر است، توسط دامدار پرداخت و بقیه هزینه‌ها از جمله ایاب و ذهاب و هزینه تزریق به عهده دامپزشکی خواهد بود.

 

وی اضافه کرد: کارشناسان اداره مراقبت از بیماری‌های دامی دامپزشکی مازندران با برنامه‌ریزی و اعزام به روستاها و دامداری‌های صنعتی ، با واکسیناسیون،  دام‌ها را علیه بیماری‌های شایع ایمن می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با تاکید بر هزینه ناچیز واکسن تب برفکی در دام سنگین در قبال ایمن سازی گاو در مقابله با بیماری تب برفکی با توجه به سلامت و ارزش ریالی دام ، از دامداران درخواست کرد تا نهایت همکاری را با اکیپ های عملیاتی دامپزشکی داشته باشند.

این مسؤول با اشاره به نزدیک شدن کوچ دام به مناطق بالادست و تغییر ناگهانی شرایط آب و هوائی و جیره غذائی از دامداران خواست تا نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود بر علیه بیماری آنتروتوکسمی که از نوع واکسن‌های بهادار بوده و با نظارت و برنامه‌ریزی دامپزشکی توسط مراکز مایه کوبی انجام می‌شود، اقدام کنند.

 

رضوانی خاطرنشان کرد: با توجه به بحران کرونائی برای حفظ سلامت دامداران و رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی به ادارات دامپزشکی مراجعه نکنند و دامپزشکی با برنامه‌ریزی دام‌ها را تحت پوشش واکسیناسیون قرار می دهد و امورات و پیگیری‌های لازم را از طریق تلفنی پیگیری کنند.

این مسؤول افزود: امسال با توجه به شرایط بهداشتی موجود ، طی هماهنگی بعمل آمده در کمیته عشایری استان و سایر ارگان‌های ذیربط کوچ دام‌ها برای مدتی کوتاه به تعویق خواهد افتاد که فرصت مناسب‌تری برای پوشش حداکثری دام‌ها در برنامه واکسیناسیون خواهد بود.

 وی در پایان از دامداران خواست تا به منظور جلوگیری از انتشار بیماری کرونا که اصل بر سلامت آنها است،برخی از بیماری‌های دامی و برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در زمان کوچ دام‌ها علاوه بر گرفتن مجوزهای لازم ، از خودروهای مخصوص حمل تا مکانی که امکان دارد استفاده کنند و از حرکت دام‌ها در مسیر شهرها و روستاها جداً پرهیز کنند.

انتهای پیام/86034/ع/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول