اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

ارتباط‌های زنده شبکه‌های اجتماعی ظهور رسانه بدون محدودیت است

کارشناس حوزه رسانه گفت: برگزاری ارتباط‌های زنده متعدد میان کاربران این شبکه اجتماعی در ایام قرنطینه خانگی، نه تنها تهدیدی برای سیاستگذاران کشورِ‌ِّ در حال توسعه‌ای مانند ایران نیست، بلکه می‌تواند مژده ظهور یک ظرفیت رسانه‌ای جدید و بدون محدودیت باشد.

ارتباط‌های زنده شبکه‌های اجتماعی ظهور رسانه بدون محدودیت است

علیرضا پورجعفری کارشناس حوزه رسانه، در گفت و گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس با اشاره به رسانه های نوین، اظهار داشت: ظهور رسانه‌های نوین در بستر فضای وب، فرصت و چالش‌های جدی و جدیدی را برای جوامع به وجود آورده است که تحلیل هر کدام از این‌ها در قاب خود می‌تواند موجب تحولات زیادی را در ارتباطات انسانی و میان فردی در جوامع نشان دهد.

وی افزود: تا پیش از وقوع بحران‌ها و مسائل جدید در نظم نوین جهانی، نقش مهم و اثرگذار رسانه‌های نوین مورد توجه کاربران این رسانه‌ها و حتی سیاستگذاران در حاکمیت ها نبود؛ بنابراین به رسانه‌های نوین صرفاً نگاهی از جنس پیشرفت تکنولوژی وجود داشت، اما با وقوع بحران‌ها است که این دیدگاه برهم می‌خورد چراکه به واسطه اقبال به رسانه‌های نوین، مناسبات و ارتباطات میان فردی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

این کارشناس حوزه رسانه تصریح کرد: علاوه بر این رسانه‌های نوین، محدودیت‌های حاکم بر رسانه‌های رسمی و سنتی را نیز ندارند و این موضوع خود چالشی جدی برای رسانه‌های رسمی یا سنتی محسوب می‌شود چراکه رسانه‌های نوین گسترده‌تر از سایر رسانه‌های سنتی می‌توانند با منطق شبکه در میان مخاطبان فعالیت کنند.

وی یادآور شد: با توجه به اعمال قرنطینه خانگی که به موجب شیوع ویروس کرونا از 12 ماه فوریه برای کلیه مردم جهان و کشور ما به وجود آمده، اقبال به سمت استفاده از فضای وب و به دنبال آن رسانه‌های نوین از جمله اینستاگرام رو به افزایش بوده که این مساله حاکی از شکل‌گیری نوعی نظام عرضه و تقاضا، در فضای رسانه‌ای نوین است.

پورجعفری اظهار داشت: در علم اقتصاد نظام عرضه و تقاضا به آن معنی است که برای تعادل بازارها، باید عرضه یک کالا با تقاضای همان کالا نسبتی مساوی داشته باشد در غیر اینصورت عدم تساوی هر کدام از این دو متغیر نظم بازار را برهم زده و موجب شکل‌گیری مشکلات جدی اقتصادی خواهد شد.

وی ادامه داد: همین منطق در رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های نوین به شکل دیگری حاکم است؛ در نظام رسانه‌های نوین عموماً در مواقع خاص، تقاضا برای استفاده از کالاهای رسانه‌ای افزایش می‌یابد و به همین دلیل باید به طرف عرضه دقت بیشتری داشت؛ چراکه وقتی حجم تقاضای بالایی برای دریافت کالای رسانه‌ای اعم از کلیپ، سرگرمی، خبر، تصویر و غیره وجود دارد، اینجا طرف عرضه‌کننده است که با دستی باز می‌تواند انتخاب کند که کدام کالای رسانه‌ای را با چه چارچوب و ساختاری به تقاضا کننده یا همان مخاطب عرضه کند.

این کارشناس حوزه رسانه تصریح کرد: در دوران قرنطینه خانگی کاربران اینستاگرام شب‌ها با استفاده از امکان live یعنی برقراری ارتباط زنده میان دو کاربر، بحث‌ها و گعده‌های مجازی را برگزار می‌کنند که البته با توجه به شهرت کاربران برگزار کننده میزان کَمّی مخاطبان متفاوت است. به بیان دیگر، در دوران قرنطینه خانگی، اینستاگرام برای مخاطبان بی شمار خود به عنوان نوعی تلویزیون عمل می‌کند که هر لحظه می‌توانند با انتخاب هر ارتباط زنده برای دیدن، کانال‌های آن را عوض کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط نوع مواجهه حاکمیت‌ها به عنوان تصمیم گیرندگان در این عرصه، تعیین‌کننده خواهد بود. باید توجه داشت که برگزاری ارتباط‌های زنده متعدد میان کاربران این شبکه اجتماعی در ایام قرنطینه خانگی، نه تنها تهدیدی برای سیاستگذاران کشورِ‌ِّ در حال توسعه‌ای مانند ایران نیست، بلکه می‌تواند مژده ظهور یک ظرفیت رسانه‌ای جدید و بدون محدودیت باشد و با مخاطبی ارتباط برقرار کرد که شاید سالیانی می‌شود با رسانه رسمی کشور بیگانه است.

پورجعفری اظهار داشت: به همین منظور با داشتن نگاه فرصت‌محور به رسانه‌های نوین و استفاده از عنصر جذابیت و دسترسی آسان کاربران به این شبکه‌ها، باید امید داشت که فضای کلیشه‌ای که سال‌های سال است در رسانه ملی وجود دارد، در فضای مجازی این بار جای خود را به تضارب آرا و بحث و جدل میان اندیشه‌های مختلف دهد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بنا باشد با نگاهی تلفیقی میان رسانه و حوزه اندیشه به مسأله فراگیری استفاده کاربران از رسانه‌های نوین نگریسته شود، نباید از استقبال کاربران از ارتباط‌های زنده‌ای مانند تتلو تعجب کرد و یا حتی هراس داشت. در واقع باید کمی تأمل کرد و به جای پاک کردن صورت مسأله، به این فکر افتاد که چرا کلیه فعالان فرهنگی و رسانه‌ای، نتوانسته‌اند شخصیت‌هایی را بسازند که ارتباط زنده میان آن‌ها، حداقل به اندازه ارتباط زنده تتلو با فرد دیگری جذب مخاطب کند؟

این کارشناس حوزه رسانه در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در این شرایط باید از فرصت‌هایی که رسانه‌های نوین در اختیار سیاستگذاران حوزه‌های مختلف به ویژه در ایران قرار می‌دهند نهایت استفاده و بهره را برد. این استفاده بردن به معنای فیلترینگ یا حذف صورت مساله نیست بلکه در این موقعیت باید نظام عرضه از طرف فعالان و سیاستگذاران نظام تقویت شود تا بتوانند توجه طیف بیشتری از مخاطبان را به خود جلب کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول