اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

خسارت ۵۵۰ میلیارد ریالی سیل به بخش کشاورزی داورزن

مدیر جهاد کشاورزی داورزن از خسارت ۵۵۰ میلیارد ریالی بارش‌های اخیر به بخش کشاورزی این شهرستان خبر داد.

خسارت ۵۵۰ میلیارد ریالی سیل به بخش کشاورزی داورزن

علی‌اصغر امانیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در داورزن اظهار کرد: برآورد اولیه خسارت حاصل از سیل، تگرگ و سرما در هفته جاری در بخش کشاورزی داورزن بالغ بر ۵۵۰ میلیارد ریال بوده که به‌طور حتم به‌دلیل عدم امکان دسترسی بیشتر در مزارع این شهرستان و واحدهای تولیدی و روستاهای آسیب‌دیده خسارت احتمالی بیش از این است.

مدیر جهاد کشاورزی داورزن افزود: برآورد اولیه خسارات در زیربخش زراعی ۱۵۰ میلیارد ریال، باغی ۲۸۰ میلیارد ریال، زیربخش دام و طیور ۳۸.۵ میلیارد ریال، آبزیان ۵ میلیارد، طیور ۶.۳ میلیارد ریال، دام ۶ میلیارد، تأسیسات و ساختمانی واحدهای دامداری ۲۱ میلیارد ریال) و ساختار فنی و زیربنایی کشاورزی نیز ۸۰ میلیارد ریال بوده که از این خسارت ۳۵ میلیارد ریال منابع آبی، ۶ میلیارد ریال استخر، یک میلیارد ریال چاه و ۲۲ میلیارد ریال قنوات و ۱۶ میلیارد ریال نیز به خطوط انتقال آب دائم از لوله خسارت رسیده است.

وی خسارات ناشی از سیل و تگرگ در سه روستای بهانگر، آبرود و نهالدان را ۱۳۲ میلیارد ریال عنوان و بیان کرد: در کارشناسی‌های اولیه با توجه به امکان دسترسی در روستاها به دلیل حجم بالای گل و لای روستای بهانگر ۴۲ میلیارد ریال، روستای آبرود ۱۲ میلیارد ریال ناشی از سیل و روستای نهالدان ۷۵ میلیارد ریال ناشی از بارش تگرگ آسیب دیده‌اند.

امانیان اضافه کرد: با بسیج تمامی نیروی کارشناسی برای برآورد خسارات هرگونه کمک و خدمتی که در این راستا از مجموعه جهاد کشاورزی برآید هرگز دریغ نمی‌کنیم، از آنجایی که خسارات وارد شده تقریبا همه حوزه کشاورزی اعم از زراعی، باغی، دامداری‌ها و شیلات را در بر می‌گیرد. 

مدیر جهاد کشاورزی داورزن  افزود: باید بررسی‌های دقیق‌تر با مساعد شدن شرایط محیطی و جوی برای برآورد دقیق خسارات انجام پذیرد، متأسفانه در برخی روستاهای آسیب‌دیده از سیل و سرما و تگرگ، خسارت صددرصدی چندین مرغداری، دامداری و مزرعه را داشته‌ایم و خسارات وارد شده به زیرساخت منابع آبی، قنوات و شبکه‌های آبیاری تحت فشار آمار و ارقامی است که طی روزهای آینده به صورت دقیق‌تری ثبت و اعلام می‌شود.

وی گفت: بارش‌های سیل‌آسا، تگرگ و کاهش ناگهانی و محسوس دما سبب بروز خسارتی بالغ بر ۶ میلیارد ریال به حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان شد.

امانیان افزود: از بین رفتن مراتع، درختان گز، طاق و ارتودکس در مراتع و اراضی ملی، ویران شدن هر آنچه که در مسیل رودخانه‌های فصلی داورزن قرار داشته، این برآورد خسارت اولیه را نتیجه داده است که به طور حتم، با فراهم شدن شرایط برای بررسی‌های دقیق‌تر و کارشناسی، خسارات وارده بیش از برآورد اولیه است.

تلفات ۲۰ هزار ماهی در داورزن

رئیس شبکه دامپزشکی داورزن نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: ۲۰ هزار قطعه ماهی قزل‌آلا بر اثر قطع برق ناشی از سیل و کمبود اکسیژن در روستای صدخرو این شهرستان از بین رفتند. 

علیرضا داورزنی ادامه داد: ۲۵ تن ماهی تلف شده بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان خسارت وارد کرد که این تلفات توسط شبکه دامپزشکی داورزن معدوم شدند.

وی بیان کرد: پس از لایروبی یکی از مرغداری‌های روستای سیل زده بهانگر، ۱۳ هزار قطعه جوجه مرغ گوشتی تلف شده در سیل در این واحد مرغداری با کمک نیروهای بسیج و مردم معدوم شدند. 

رئیس شبکه دامپزشکی داورزن با اشاره به گزارش‌های مردمی و آمار مأخوذه، متذکر شد: بالغ بر یک هزار و ۵۰۰  قطعه مرغ، خروس، اردک، بوقلمون و حیوانات اهلی دیگر که به‌روش سنتی در منازل نگهداری می‌شدند بر اثر سیل چند روز گذشته از بین رفته‌اند.

خسارت ۳۳.۵ میلیارد تومانی ناشی از بارندگی در مه‌ولات 

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: سیل و تگرگ  ۳۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بخش کشاورزی و دامپروری این شهرستان خسارت وارد کرد.

رمضانعلی قاسمی اظهار کرد: بارش‌های اخیر که عمدتا به‌صورت سیل و تگرگ رخ داد، سبب جاری شدن روان آب‌ها، تخریب زیرساخت و آسیب جدی به بخش کشاورزی و دامپروری شده است.

وی تصریح کرد: در بخش دامپروری یک جایگاه دام تخریب و ۶۰ رأس گوسفند در روستای عبدل‌آباد مه‌ولات تلف شده که ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال حجم خسارت وارد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات ادامه داد: در بخش کشاورزی به ۱۵۰ هکتار مزارع گندم و جو در شادمهر، آلی و عبدل آباد به ارزش ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال خسارت وارد شده است.

قاسمی افزود: ۶۸۰ هکتار از باغات پسته، زردآلو، انار و مزارع زیره و زعفران شادمهر، آلی، عبدل آباد و شمس آباد نیز با ارزش ۳۰۹ میلیارد و ۴۳۲ میلیون ریال خسارت وارد شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰ رشته قنات روستاهای عبدل‌آباد، خوشدره، چنار، قلعه جوق و سلطان‌آباد و ۳ کیلومتر کانال آبرسانی به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال در بارندگی اخیر تخریب شده است.

انتهای پیام/ ۷۰۰۳۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول