اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

لارگانی: ورود اقتصاددانان به میدان جهش تولید را محقق می کند/استفاده از ظرفیت نخبگان و دانشمندان بیرون از بدنه دولت به منظور جهش تولید

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه باید از ظرفیت وجودی نخبگان و دانشگاهیان برای جهش تولید استفاده کرد، گفت: ورود اقتصاددانان به میدان و استفاده از نظراتشان جهش تولید را محقق می کند.

لارگانی: ورود اقتصاددانان به میدان جهش تولید را محقق می کند/استفاده از ظرفیت نخبگان و دانشمندان بیرون از بدنه دولت  به منظور جهش تولید

 به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس،فاطمه آشوبی؛ تولید ستون نظام اقتصادی پایا و پویا است. اگر اقتصاد روی تولید بنا شود این اقتصاد پایدار،پویا و زاینده می‌شود و نتیجه آن مقاوم شدن و قوی شدن اقتصاد است که در راستای قوی شدن ما نیز قرار می‌گیرد. 

منظور از تولید تبدیل منابع و امکانات به کالا و خدمات است. پس بنابراین فعالیت‌هایی در طی یک فرایندهایی در جامعه انجام می‌شود تا منابع و امکانات به کالا و خدمات تبدیل شود.

هر جامعه‌‌ای ۴ نوع تولید دارد، یک تولید ادبی یا ادبیات دارد مانند شعر و داستان، یک تولید اثر هنری دارد آثار هنری که انواع مختلف آن از صنایع هنری گرفته تا هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی بخشی از تولید هستند. در یک جامعه دو نوع تولید وجود دارد تولید علم و تولید صنعتی.

چهار نوع تولید متعامل، در کنار هم و با رشد موزون می‌تواند باعث پیشرفت یک جامعه شود. پیشرفت حقیقی با تولید ادبیات، تولید هنری و تولید صنعتی و علم در کنار هم به وجود می آید.البته صنعتی به معنای عمومی است فقط صنایع ماشین سازی نیست بلکه نساجی،کشاورزی و دارویی و... را تولید صنعتی در نظر می گیرند. بنابراین به معنای کلی وقتی کلمه تولید را در نظر می‌گیریم تولید باید مد نظرمان باشد.

هدف کلی از جهش تولید هم در صحبت‌های مقام معظم رهبری کاملاً روشن و واضح است به نحوی که هدف کلی بهبود یا  تغییر محسوس در اشکال کار،مشاغل و زندگی مردم است. بنابراین ما باید برای جهش تولید یک برنامه مدون داشته باشیم که در داخل آن راهبردها، سیاست‌ها و اقدامات روشن شود و اگر این ۴ نوع تولید را به خوبی در کنار هم در قالب یک برنامه مدون ببینیم می‌توانیم پایه و اساسی برای پیشرفت و نهایتاً برای ایجاد یک تمدن نوین داشته باشیم.

بحث اصلی ما جهش تولید است. معنای جهش در تولید برمی‌گردد به خیز در تولید که مواجه  می شود با خیز  کمی،کیفی و خیز تنوع در خدمات و کالا. خیز کمی یعنی اینکه تولید از نظر کمی افزایش پیدا کند، خیز کیفی یعنی از نظر کیفیت تولید چه در کالا و خدمات کیفیت بالا برود. خیز تنوعی به این برمی‌گردد که ما باید کالاهای متنوع و مجهز به امکانات و تکنولوژی‌های پیشرفته و روز را به وجود بیاوریم.

خبرگزاری فارس در رابطه با نامگذاری سال به نام جهش تولید و تاکید رهبری بر این موضوع به گفت و گو  با  سید ناصر موسوی لارگانی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پرداخته است که در ادامه شرح آن را می خوانید: 

مهم ترین مطالبی که در این گفت وگو می خوانید:

*سیاست های برخی از دولتمردان  در زمان شیوع ویروس کرونا محقق شدن جهش تولید را تحت تاثیر قرار می دهد

 *ارائه سوبسیدها و فراهم کردن زمینه برای صادرات کالاهای تولیدی منجر به محقق شدن جهش تولید می شود

* ظرفیت تولید کنندگان برای جهش تولید از ۲۰ درصد باید به ۷۰ درصد برسد

*باید از ظرفیت وجودی نخبگان و دانشگاهیان برای جهش تولید استفاده کرد

*ورود اقتصاددانان به میدان و استفاده از نظراتشان جهش تولید را محقق می کند

فارس:هدف از جهش تولید چیست؟

لارگانی: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و تحت شعاع قرار دادن مسائل و سیاست‌هایی که بعضا دولتمردان به کار می‌برند تا حدودی محقق شدن جهش تولید جای تردید دارد.

بحرانی در کشور ما تحت عنوان کرونا ایجاد شده بنابراین باید  سیاست‌های اقتصادی را نسبت به سه ماه پیش که این ویروس را در کشور نداشتیم، تغییر دهیم. یعنی اگر بخواهیم همان سیاست‌ها را اجرا کنیم و همان رفتارها را داشته باشیم قطعا ما با توجه به تحت شعاع قرار دادن مسائل اقتصادی موفق نخواهیم بود. الان  بیش از یک ماه است که بعضی از مراکز تولیدی ما تعطیل بوده‌اند. وقتی مراکز تولیدی و بنگاه‌های ما تعطیل هستند ما اگر بیاییم و به این مراکز فشار وارد کنیم قطعا موفقیتی در پیش نخواهیم داشت.

اگر ما به مراکز تولیدی اجازه فعالیت داده‌ایم باید زمینه را نیز برای آنها فراهم کنیم. روز گذشته مسئول یک کارگاه با بنده صحبتی داشتند و یادآور شدند که با توجه به اینکه دولت اجازه داده ما فعالیت‌مان را با رعایت پروتکل‌ها و شرایط لازم چون حفظ کنترل هر روز تب کارگران ، رعایت فاصله مکانی حداقل یک متر و استفاده از دستکش و ماسک  آغاز کنیم.

این در حالی است که این مدیر کارگاه می‌گوید حدودا هزار کارگر دارد که برای ادامه کار درخواست وام داده است و تاکنون دریافت نکرده است.و همچنین گفت که دو هزار ماسک به وی داده‌اند که قطعا این دو هزار ماسک جوابگوی نیاز این کارخانه با عظمت نخواهد بود. این میزان ماسک جوابگوی دو روز این کارگران می‌تواند باشد و درخواست دستکش وی رد شده است .وقتی این امکانات اولیه را نتوانند تهیه کنند چگونه می‌توانیم جهش تولید داشته باشیم.

 

 *ارائه سوبسیدها و فراهم کردن زمینه برای صادرات کالاهای تولیدی منجر به محقق شدن جهش تولید می شود

فارس:چه کارهایی می توان برای محقق شدن جهش تولید انجام داد؟

لارگانی:اعلام کرده بودند که در فروردین ماه ارزش افزوده ها پرداخت نشود و به اردیبهشت ماه موکول شود اما الان در اواخر فروردین اعلام کرده‌اند باید ارزش افزوده را پرداخت کنند.اینها باعث می‌شود که تولید کننده ما سر درگریبان شود و قدرت تصمیم گیری نداشته باشد. آیا تسهیلات ۷۵ هزار میلیارد تومانی که دولت وعده آن را داده و قرار است به بنگاه‌هایی که در زمان شیوع کرونا به آنها خسارت وارد شده است، پرداخت کند پرداخت می‌شود؟ آیا وعده‌ ی سود ۱۲ درصدی که می خواهند کسر کنند قطعی است یا فردا روزی خواهان پرداخت مابه التفاوت آن می‌شوند. لذا تصمیم گیری برای تولید کننده و اصناف ما سخت است.

ما اگر بخواهیم جهش تولید محقق شود باید مقداری از لحاظ مواد اولیه و امکاناتی که تولید کنندگان ما نیاز دارند در اختیار آنها قرار دهیم. در رابطه با بحث حقوق کارگران که مطرح می‌شود اعتراضاتی وجود دارد که البته از یک طرف حق با کارگران است چرا که با یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان با این تورم کمر شکن نمی‌توان زندگی کرد و این مسئله روشنی است. از طرف دیگر اگر به تولید کننده و سرمایه گذار فشار وارد کنیم و او را مجبور کنیم که حقوق‌ها را ۵۰ درصد افزایش دهد قطعا مجبور می‌شود تعدیل نیرو کند. چرا که این افراد حاضر به ادامه کار نیستند و مجبور می‌شوند کارگاه‌ها را با این شرایط تعطیل کنند. وقتی که هزینه نیروی انسان، آب، برق، گاز و بیمه فشار وارد کند این تولید کننده نمی‌تواند ادامه حیات دهد.

اگر بخواهیم جهش تولید محقق شود باید  مواد اولیه و امکاناتی که تولید کنندگان ما نیاز دارند را در اختیار آنها قرار دهیم

 

اگر ما می‌خواهیم جهش تولید محقق شود باید سوبسیدها و کمک‌هایی را به تولید کننده داشته باشیم و زمینه را برای صادرات کالاهای تولیدی آنها فراهم کنیم و اگر اینگونه نباشد تولید کننده با سختی که در زمان بحران کرونا وجود دارد و تولیدات را انجام دهد و مشکل صادرات داشته باشد موفق نخواهد بود .بنابراین برای کمک به تولید کنندگان برای صادرات همکاری گمرک و صمت لازم است واینها شرایطی است که باید برای جهش تولید فراهم شود.

* ظرفیت تولید کنندگان برای جهش تولید از ۲۰ درصد باید به ۷۰ درصد برسد

فارس:تولید کنندگان برای محقق شدن جهش تولید ظرفیت تولیدشان چه میزان باید باشد؟

لارگانی:خیلی از کارگاه‌های ما ظرفیت تولیدشان ۲۰ درصد است و برای محقق شدن جهش تولید ظرفیت آنها باید به ۷۰ درصد برسد. اگر یک کارگاه تولید را به ۷۰ درصد برساند نیاز به تسهیلات و  سرمایه در گردش دارد. آیا با شرایط موجود حاضرند به این افراد سرمایه در گردش را بدهند؟ برای اینکه همه نیاز به مواد اولیه دارند.اگر الان با ۲۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند و بخواهند ظرفیت خود را به ۷۰ درصد برسانند نیاز به نیروی  انسانی، ماشین آلات و تعویض قطعات دارند لذا همه از جمله دولت، مجلس، قوه قضائیه، نخبگان، شرکت‌های دانش بنیان، بخش خصوصی، بخش تعاون  باید دست به دست هم بدهند تا این اتفاق بیفتد. فقط زبانی نمی‌توان از جهش تولید صحبت کرد. 

تولید کنندگان برای تولید 70 درصد نیاز به تسهیلات و سرمایه در گردش دارند

 

بعضی از وعده و وعیدهای مطرح شده در بحث کرونا  در حد حرف بوده و عملیاتی نشده است از جمله اینکه قرار بود اقساط کم نشود و می‌بینیم که دریافت می‌شود. قرار بود به ۴ میلیون خانوار یک تا دو میلیون وام داده شود که هنوز ارائه نشده است. قرار بود به یارانه بگیران یک میلیون وام دهند که این هم جای بحث دارد. اینها هیچ کدام عملیاتی نشده است.

 

*باید از ظرفیت وجودی نخبگان و دانشگاهیان برای جهش تولید استفاده کرد

فارس: بخش علمی چه کمکی می تواند در جهش تولید داشته باشد

لارگانی: مقام معظم رهبری چندین سال است که شعار سال را با بحث اقتصادی مطرح می‌کنند. مخصوصا در دو یا سه سال اخیر بحث تولید داخلی و حمایت از تولیدات داخل و کالای ایرانی رونق تولید و امسال نیز جهش تولید را مطرح کردند. دانشگاه ها ،دانشجویان و اساتید مخصوصا در زمان شیوع کرونا و با توجه به تعطیلی دانشگاه ها فرصت خوبی برای انجام پژوهش دارند.بنابراین باید از ظرفیت وجودی نخبگان و دانشگاهیان برای جهش تولید استفاده کرد.نه تنها این دولت بلکه دولت های گذشته این چنین وضعیتی دارند که دایره را دور خود بسته نگه داشته‌اند و از این نیروها استفاده نمی‌کنند. برای ایجاد تحول در خودروسازی، صنایع دیگر و صنایعی که در کشور ما سابقه دیرینه دارند نیاز  به کمک نخبگان و دانشمندان، بیرون از بدنه دولت است.

برای ایجاد تحول در خودرو سازی و صنایعی که در کشور ما سابقه دارند نیاز به کمک نخبگان و دانشمندان بیرون از بدنه دولت است

 

 ما توانستیم پهپاد آمریکایی را به زمین بنشانیم و دانشمندان ما مهندسی معکوس کردند و پهپاد پیشرفته‌تر را تولید کردند ما برای ایجاد تحول در صنعت خودرو و کیفیت اگر اجازه دهند افراد توانمند را داریم لذا اساتید دانشگاه اقتصاد دانان مهندسین مکانیک، مهندسین صنایع باید در بحث جهش تولید دست به دست هم دهند و نقش آفرین باشند. همچنین می‌توان با برگزاری مسابقات بهترین نظرات محققین،‌دانشمندان،‌دانشجویان را برای جهش تولید گرفت.جهش تولیدی که می‌تواند اقتصاد تک محصولی ما را که حقیقتا وابسته به نفت بوده‌ایم، را هدایت کند. امسال با توجه به وضعیت قیمت نفت و با توجه به تحریم‌هایی که بر کشور ما اعمال شده است، و وضعیت اقتصادی ما را سخت‌تر کرده است.

ورود اقتصاددانان به میدان و استفاده از نظراتشان جهش تولید را محقق می کند

 

حقیقتا با چالش و مشکلی روبرو شدیم که اگر اقتصاددانان وارد میدان شوند و از نظرات آنها استفاده شود، جهش تولید محقق می شود و می‌توانیم از اتکا به بودجه نفت و تک محصولی شدن رهایی پیدا کنیم.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول