اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«کرونا» و تاثیر آن بر روابط روسیه و چین

کارشناس سیاسی قزاق گفت: زمانی که چین در شهر «ووهان» با کرونا دست و پنجه نرم می‌کرد، روسیه جزء نخستین کشورهایی بود که اقدام به ارسال کمک به این کشور کرد و حالا «پکن» درصدد جبران این کمک است.

«کرونا» و تاثیر آن بر روابط روسیه و چین

«عادل کائوکن اف» کارشناس مسائل سیاسی منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس دیدگاه‌های خود در را خصوص تاثیر شیوع ویروس کرونا بر روابط روسیه و چین مطرح کرد.

وی گفت: شیوع ویروس کرونا و ابتلای بالای 2 میلیون نفر به آن، جهان را با واقعیت کاملا جدیدی رو به رو کرده که رکود سریع اقتصادی و چشم انداز کاملا مبهم وجه ممیزه آن می‌باشد.

علاوه بر پیامدهای اقتصادی، کرونا روابط سیاسی میان کشورها را هم تحت تاثر قرار داده است. بارزترین آن در طرح اتهام تولید این ویروس از سوی آمریکا و چین علیه یکدیگر به نظر رسید.

کائوکن اف تصریح کرد: روسیه و چین با وجود مشکلات متعدد اقتصادی و تجاری مرتبط با شیوع کرونا، سعی می‌کنند بر همکاری‌های استراتژیک خود پایبند بمانند.

کارشناس قزاق ادامه داد: زمانی که چین در شهر «ووهان» با کرونا دست و پنجه نرم می‌کرد، روسیه جزء نخستین کشورهایی بود که اقدام به ارسال کمک به این کشور کرد و حالا «پکن» به سوی «مسکو» دست یاری دراز کرده است.  

وی با اشاره به جایگاه چین در روابط اقتصادی روسیه با جهان خارج، گفت: پکن شریک شماره اول تجاری روسیه بوده و با توجه به برنامه‌های همکاری 2 کشور، این وضعیت در میان مدت حفظ خواهد شد اما روسیه در تجارت خارجی چین از موقعیت مشابهی برخوردار نمی‌باشد.

بر اساس نتایج سال 2018، روسیه حتی در ردیف 10 شریک عمده تجاری چین هم قرار ندارد.  

کائوکن اف ادامه داد: در حالی که بیش از 70 درصد صادرات روسیه به چین را نفت و فرآورده‌های نفتی تشکیل می‌دهد، صادرات چین به روسیه از تنوع بالایی برخوردار بوده و بخش قابل توجهی از آن محصولاتی است که با استفاده از فناوری‌های پیشرفته تولید شده است.

کارشناس قزاق ادامه داد: مشکل کرونا به روابط تجاری میان 2 کشور که طی 3 سال اخیر از رشد باثباتی برخوردار بوده، تاثیر جدی خواهد گذاشت.

این موضوع با یک سری از مسائل از جمله بحث انرژی ارتباط دارد. کاهش مصرف انرژی در چین باعث بروز اختلافاتی در سازمان «اوپک» شد که روسیه و عربستان سعودی را در رابطه به بحث دامپینگ قیمت نفت درگیر کرد.

وی با بیان اینکه «چنین وضعیتی برای پکن دارای جوانب مثبتی است»، اظهار داشت: افت قیمت انرژی کاهش هزینه‌های تولید را در پی داشته و برای چین برای خروج از وضعیت اقتصادی مربوط به کرونا کمک خواهد کرد اما پیامدهای این بحران برای روسیه سنگین تر خواهد بود و کاهش درآمدهای مردم و وخامت نسبی وضعیت اجتماعی را به همراه خواهد داشت.

کائوکن اف اظهار داشت: چنین شرایطی در روسیه برای چین فرصت‌هایی را فراهم می‌کند، زیرا با کاهش قدرت خرید مردم  روسیه، نیاز آنها به کالاهای خارجی ارزان قیمت افزایش خواهد یافت در این شرایط است که چین در بازار روسیه حرف اول را خواهد زد.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: بخش گردشگری روسیه نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، زیرا طی سال‌های اخیر سفر گردشگران چینی به روسیه رو به افزایش یافته بود از سوی دیگر شیوع کرونا به تولیدات مشترک 2 کشور نیز آسیب خواهد زد، چرا که بسیاری از تولید کنندگان روسی فرآورده‌ها را یا به صورت آماده یا نیمه آماده از چین وارد می‌کنند و به عنوان محصولات «تولید روسیه» به ثبت می‌رسانند. همچنین بابت «تولیدات جایگزین واردات» تسهیلاتی هم کسب می‌کنند.

شرکت‌های روسی به ویژه در زمینه تولید وسایل الکترونیکی خانگی عملا به جز چین گزینه دیگری ندارند اما کرونا مانع تعامل و همکاری‌های دو کشور در این بخش شده است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، بیان کرد: این نکته برای «کرملین» ناخوشایند این است که شرکت‌های چینی به همکاری با شرکت‌های روسی که در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارند، متمایل نمی‌باشند. در چند سال پیش در پی الحاق «کریمه» به روسیه و اعمال تحریم‌های آمریکا، شرکت‌ها و بانک‌های مهم چینی از همکاری با طرف‌های روسی خود منصرف شده بودند.

به عنوان مثال در حال حاضر شرکت دولتی نفت چین با توجه به تهدیدهای آمریکا برای اعمال تحریم علیه شرکت نفت و گاز روسیه، نسبت به همکاری با این شرکت محتاط شده است.

کارشناس قزاق ادامه داد: احتمالا طرف‌های ذی نفع هر 2 جانب در آینده راه‌های دور زدن تحریم‌ها را پیدا کنند ولی با حجم و میزان قبل از تحریم‌ها قابل قیاس نخواهد بود، بنابراین اقتصاد روسیه بیش از گذشته وابسته همکاری با چین خواهد شد.

کائوکن اف در بخش پایانی خاطرنشان کرد: «کووید - 19» باعث پیچیده تر شدن روابط بین پکن و واشنگتن شد که انگیزه جدیدی برای تقویت همکاری‌های نظامی و سیاسی میان چین و روسیه را فراهم خواهد کرد، از آنجایی که آمریکا برای نرمش در سیاست‌های خود نسبت به روسیه و چین آمادگی ندارد، مسکو و پکن علی رغم برخی بی اعتمادی‌ها نیازمند قرار گرفتن در کنار یکدیگر خواهند بود.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول