اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

از ممنوعیت حضور در سواحل تا پلمب 105 خانه شبانه در کیش

اینجا هم از تفریح، گردش و گشت و گذار خبری نیست. سواحلی که تا چندی پیش پر بود از مسافر و گردشگر, این روزها به یکباره خالی شده اند.معابر زیبا و گلکاری های رنگارنگ کیش را دیگر این روزها هیچ نگاهی نظاره گر نیست.اینجا هم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با قوت در حال اجراست.

از ممنوعیت حضور در سواحل تا پلمب 105 خانه شبانه در کیش

گروه انتظامی خبرگزاری فارس_ مریم عرب انصاری: کارشان تعطیل بردار نیست.چه برف باشد و چه باران چه سرما باشد و  چه گرما, باد و بوران بیاید یا گرد وخاک; می ایند و می روند.حتی کرونا هم باعث تعطیلی شان نشده ; گرچه مدارس و دانشگاه ها را به تعطیلی کشاند و کسب و کارها را از رونق انداخت, دید و بازدیدها را تعطیل کرد و سفرها را کنسل و مردم را به خانه نشینی وا داشت اما بالعکس برای این مردان نه تعطیلی داشت و نه دورکاری.

کرونا که شیوع یافت و  ماندگار شد برای جلوگیری از انتقالش تدابیر سخت‌گیرانه‌ای به مرحله اجرا در امد; "طرح فاصله‌گذاری"  را بنا گذاشتند تا  افراد را به خانه ماندن ترغیب کنند و  بتوان حداقل پیشگیری کرد از ابتلا و انتشار بیشتر ویروس منحوس کرونا.

در این اوضاع و احوال پزشکان، پرستاران، بهیاران و تمامی کادر پزشکی و درمانی به عنوان مدافعان سلامت پیشتاز امر مبارزه با کرونا شدند; اما در کنار انها مردان روزهای سخت نیز به میدان امدند و پا به پای آنها با کمترین امکانات و در سخت ترین شرایط از نقطه صفر مرزی گرفته تا جاده و کوی و برزن استین همت بالا زده و مردانه ایستادند تا نکند ارامش و اسایش مردمانشان با انتشار ویروسی منحوس خدشه دار شود.

طرح زمستانی تمام نشده, فاصله گذاری اجتماعی را به جای طرح نوروزی سرلوحه کارشان قرار دادند و  در ورودی استان‌ها و  شهرها و روستاها ایستادند و بر ورود و خروج خودروها نظارت کردند. صبح یا شب هیچ فرقی برای شان نداشت. وظیفه جدیدشان کنترل پلاک خودروها بود  و همراهی با تیم غربالگری در ورودی ها.اگرچه افراد را به فاصله گذاری تشویق می کردند اما برای خودشان هیچ فاصله ای نبود.با یک ماسک و یک جفت دستکش در معرض ناقلان ویروس بودند و مردم را از خطر نهی می کردند.

بله; مأموران ناجا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌گویم از مأموران پلیس پیشگیری, کلانتری, اگاهی و فتا گرفته تا پلیس راه و یگان ویژه و مرزبانی و دریابانی.کارشان  هیچ وقت تعطیلی نداشت حتی در این روزهای کرونایی زده شهرها و روستاها.

طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که ستاد مبارزه با کرونا ابلاغ کرد با تلاش شبانه روزی در ورودی استان‌ها و شهرستان‌ها و در کنترل فعالیت اصناف در تمام شهرها و مناطق به مرحله اجرا گذاشتند؛ کیش نیز از این امر مستثنی نبود;جزیره‌ای که تا پیش از این پر بود از مسافر و گردشگر، اما کرونا کاری کرد تا اولین نوروز خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در تعطیلی محض و بدون هیچ گردشگری بگذراند.

ممنوعیت  تردد در مراکز تفریحی و گردشگری, عدم پذیرش مسافر در هتل ها و خانه های شبانه, ایجاد شرایط خاص برای تردد کیشوندان و نیروی کار مستقر در جزیره, نظارت بر نحوه ورود افراد از راه های هوایی و دریایی و ... از جمله موضوعاتی بود که ما را بر ان داشت تا با سرهنگ علی اصغر جمالی فرمانده انتظامی ویژه و پایگاه دریابانی کیش به گفت وگو بنشینیم; بخوانید.

فارس: از اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در کیش بگویید. رویکرد شهروندان در مواجهه با طرح چگونه بود؟

فرمانده انتظامی ویژه و پایگاه دریابانی کیش: با توجه به شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه رویکرد پلیس بلافاصله با شرایط موجود در جامعه تطبیق و تغییر پیدا کرد و محورها و مأموریت‌هایش به سمت مقابله و مبارزه با کرونا پیش رفت.

در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی, پلیس کیش در کنار سایر دستگاه‌ها طرح‌های ویژه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به مرحله اجرا در اورد و محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کنترلی را  بنا بر نیاز منطقه‌ای بر اساس مصوبات ستاد مبارزه با کرونا در کیش انجام داد؛ در این راستا تردد و توقف در سواحل, تفرجگاه‌ها و مناطق گردشی، تفریحی و ورزشی کیش ممنوع شد.

باید گفت پلیس کیش در طول اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی تاکنون,  گشت‌ها و نظارت‌های خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تقویت کرده و خوشبختانه با همکاری مطلوب کیشوندان توانسته ایم طرح فاصله گذاری اجتماعی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به نحو مطلوب اجرا کنیم؛ البته در حین اجرای این طرح بودند برخی معدود  افرادی که به توصیه ها و تذکرات بی توجه بودند و به ناچار مجبور به اعمال قانون انها شدیم; مثل راننده 14 دستگاه خودرو که به تذکرات پلیس توجه نکرده و بر خواسته بی‌مورد خود مبنی بر تردد غیر مجاز اصرار داشتند که در نهایت خودروهایشان به پارکینگ منتقل شدند.

 متاسفانه علیرغم تمام پیام ها, هشدارها و توصیه هایی که ستاد مبارزه با کرونا پشت سر هم منتشر و اعلام می کند تعدادی افراد بی اعتنا بوده و  در این زمینه 168 راننده اعمال قانون  شده و جریمه 500 هزار تومانی توسط مأموران پلیس راهور کیش برای شان ثبت شد.

فارس: یکی از راه‌های دسترسی به کیش مسیر دریایی است. کنترل‌ دریایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی چگونه اجرا کردید؟

فرمانده انتظامی ویژه و پایگاه دریابانی کیش: در مسیرهای دریایی کنترل‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تشدید کردیم؛ در این راستا ممنوعیت ورود مسافر به کیش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با حضور گشت‌های دریابانی و همراهی شناورهای بومیان به مرحله اجرا گذاشته و از ورود مسافران غیر مجاز به جزیره کیش جلوگیری کردیم.

در اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی از ابتدای اجرا تا امروز 13 فروند شناور غیرمجاز توقیف و 48 مسافر متوقف شدند.

فارس: تکلیف مسافران چه شد; بازگشت دادید؟

فرمانده انتظامی ویژه و پایگاه دریابانی کیش: از مسافران بلافاصله غربالگری به عمل آمد و آن تعدادی که مشکوک بودند اگر کیشوند بودند به منزلشان هدایت شده تا قرنطینه 14 روزه شوند؛ سایر مسافران نیز اگر در کیش جایی نداشتند و ترددشان غیر مجاز بود به مبدأ برگشت داده شدند.

فارس: طرح نظارت بر فعالیت صنوف چگونه بود؛ چه تعداد پلمب شدند؟

فرمانده انتظامی ویژه و پایگاه دریابانی کیش: مأموران پلیس نظارت بر اماکن عمومی به همراه مأموران تعزیرات از هزار و 900 واحد صنفی بازدید به عمل آوردند که در این راستا 12 واحد صنفی متخلف پلمب شد.

در خصوص خانه‌های اجاره‌ای که به خانه‌های شبانه موسوم‌اند، از بیش از هزار نقطه بازدید به عمل آمد؛ متأسفانه برخی افراد سودجو بودند که علی‌رغم ابلاغ تذکر مبنی بر این که هتل‌ها، اماکن و خانه‌های اجاره‌ای نباید هیچ گونه پذیرش مسافر داشته باشند، اقدام به پذیرش مسافر کرده بودند که با نظارت و بازدید و بازرسی 105 واحد خانه شبانه غیر مجاز نیز شناسایی و پلمب شد.

فارس: بر ورود ارزاق و مایحتاج و کالاها چگونه نظارت دارید؟ ایا برای گندزدایی انها نیز برنامه دارید؟

فرمانده انتظامی ویژه و پایگاه دریابانی کیش: با توجه به این که در حوزه دریابانی در این ایام کرونا ورود مسافر و خودروهای شخصی نداشته و نداریم فقط خودروهای ارزاق و تره‌بار از طریق شناورها وارد جزیره کیش می‌شوند؛ بنابراین پلیس اقدامات ویژه‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به مرحله اجرا گذاشته است؛ در این راستا بر ورود و بار حامل در خودروها کنترل و نظارت ویژه‌ای داشته و توانستیم 700 لیتر الکل غیر مجاز و هزار عدد ماسک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که در درون این خودروها جاسازی شده بود کشف و ضبط کنیم.

در راستای ضد عفونی بارها، کالاها و وسایلی که از طریق خودروها وارد جزیره کیش می‌شوند نیز اقدامات ویژه گندزدایی و ضدعفونی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام داده تا نکند بیماری به واسطه ورود کالا منتقل شود.

فارس:  وضعیت سلامت و ایمنی مأموران پلیس کیش چگونه است؟ 

فرمانده انتظامی ویژه و پایگاه دریابانی کیش: باید گفت بعد از کادر درمانی و پزشکان، پرسنل ناجا در مرحله بعدی ابتلا به بیماری قرار دارند، چراکه با قدرت و شدت در حال انجام مأموریت‌هایشان هستند و در تمام طرح‌ها و عملیات‌ها شرکت فعال دارند.

با توجه به حضور مأموران در صحنه باید شرایط را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طوری رقم بزنیم تا سلامت نیروی انسانی که مهمترین سرمایه هر سازمانی است حفظ شود. در این راستا 17 هزار اقلام بهداشتی بین کارکنان و خانواده‌هایشان توزیع کردیم. دستکش لاتکس، ماسک، مواد ضدعفونی کننده دست و سطوح از جمله این اقلام هستند. همچنین 10 دستگاه سمپاش در اختیار یگان‌ها قرار گرفت تا بتوانند به واسطه استفاده از ان, دستگاه‌ها، خودروها و لوازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ضد عفونی کنند.

یک دستگاه تب سنج لیزری نیز تهیه شد تا در صورت لزوم که مأموران از جزیره خارج و بعد از انجام مأموریت به محل خدمت مراجعه می‌کنند توسط آن سنجیده  و چک شوند.

برای مأموریت‌ها نیز 12 دست لباس مخصوص (گان) تهیه شد، البته باید بگویم که ضد عفونی مقرها، یگان‌ها، خودرو و تجهیزات پلیس به صورت روزانه در دستور کار است.

فارس: ایا موردی از ابتلای ماموران به کرونا داشتید؟

فرمانده انتظامی ویژه و پایگاه دریابانی کیش: خوشبختانه با تمهیدات در نظر گرفته شده در راستای سلامت کارکنان و رعایت موارد توسط انها, هیچ موردی از ابتدا به این بیماری را نداشته ایم.

فارس: مسیرهای ورود و خروج به کیش با سایر شهرها و استانها متفاوت است. از نحوه نظارت خود بر فرودگاه و شناورها بگویید؟

فرمانده انتظامی ویژه و پایگاه دریابانی کیش: بر اساس تصمیمات ستاد مقابله با کرونا در کیش ورود از طریق دریا همچنان ممنوع است و فقط خودروهای حامل بار با نظارت کامل توسط شناورها به جزیره منتقل می‌شوند که ریتم ضد عفونی، نظارت و کنترل آنها نیز مشخص و واضح است.

اما در حوزه هوایی؛ در حال حاضر روزانه یک پرواز از تهران یا بر اساس نیاز از دیگر استان‌ها به سمت کیش صورت می‌گیرد؛ پس روزانه یک پرواز ورودی و خروجی در کیش داریم که کاملا در مبدأ و مقصد چک می‌شود.

فارس: افرادی که وارد کیش می‌شوند چه کسانی هستند؟ مگر مسافران اجازه ورود دارند؟

فرمانده انتظامی ویژه و پایگاه دریابانی کیش: در حال حاضر کلیه پروازهایی که به سمت کیش انجام می‌شود فقط برای کیشوندان و افرادی است که در کیش کار می‌کنند؛ قبل از عید تعدادی از کیش خارج شده و هم اکنون می‌خواهند برای ادامه کار خود وارد کیش شوند. این افراد که اکثرا از مبدأ تهران سوار هواپیما می‌شوند. سلامت‌شان در مبدا چک شده و اگر مشکلی نداشته باشند می‌توانند به سمت کیش پرواز کنند.

فارس: گفته شده که برای ورود به کیش الزامات و تمهیدات خاصی اندیشیده شده، در این خصوص صحبت کنید.

فرمانده انتظامی ویژه و پایگاه دریابانی کیش: منطقه آزاد کیش برای ورود افراد سامانه‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طراحی کرده به نام تله‌کیش که افرادی که متقاضی ورود به کیش هستند باید عدد یک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شماره 10000934 پیامک زده و بعد از ورود به سامانه تله کیش و ثبت اطلاعات بتوانند اجازه ورود به کیش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دریافت کنند.

فقط کیشوندان و افرادی که اشتغال به کار توسط کارفرمایشان در کیش مورد تأیید قرار بگیرد، اجازه ورود به کیش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارند؛ بعد از ثبت اطلاعات و مشخصات در این سامانه برای افراد مجوز ورود به کیش صادر می‌شود؛ چراکه کیش هیچ گونه مسافر و گردشگری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌پذیرد و نقل و انتقالات نیز فقط از طریق هواپیماهای کیش ایر و با نظارت کامل صورت می‌گیرد.

فارس: ضد عفونی و گندزدایی فرودگاه‌ و بندرگاه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چگونه انجام می‌دهید؟

فرمانده انتظامی ویژه و پایگاه دریابانی کیش: پلیس فرودگاه و مأموران دریابانی با همکاری هلال احمر و سایر نهادها، فرودگاه و بندرگاه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت کامل ضد عفونی و گندزدایی می‌کنند. از درب ورود به سالن انتظار در فرودگاه تا ضد عفونی بار, لوازم و ساک‌ها حتی  سوار شدن افراد به تاکسی ها همه و همه نظارت شده و ضد عفونی‌های لازم صورت می‌گیرد.

فارس:  وضعیت امنیتی کیش چگونه است؟ از آخرین آمار جرایم, سرقت‌ها و تصادفات بگویید؟

فرمانده انتظامی ویژه و پایگاه دریابانی کیش: آمار سرقتها به شدت کاهش داشته و ترافیک و تصادفات نیز به دلیل تمکین مردم از طرح فاصله گذاری اجتماعی و ماندن در خانه کاهش محسوسی داشته است. البته با توجه به آنکه نظارت‌ها و بازرسی‌ها توسط مأموران پلیس اجرا می‌شود، توانستیم حدود 10 کیلوگرم مواد مخدر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از مبادی ورودی غیر مجاز در سواحل کیش کشف کرده و تعدادی را نیز در این رابطه دستگیر کنیم.

خوشبختانه باید گفت که کیش در حوزه امنیتی و اجتماعی وضعیت خوبی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد و به جز درگیری با کرونا، دغدغه دیگری ندارد.

البته باید بگویم که طرح محدودیت تردد در سواحل همچنان ادامه دارد و گردشگری و تفریح همچنان ممنوع است.

فارس: سامانه‌های ارتباطی مردم با پلیس کیش چگونه است؟

فرمانده انتظامی ویژه و پایگاه دریابانی کیش: پل ارتباطی مردم با پلیس شماره 110 فوریت‌های پلیسی است؛ شماره 120 نیز در حوزه راهنمایی و رانندگی می‌تواند راهگشای افراد باشد؛ هم چنین شماره تلفن 197 آماده شنیدن انتقادات و پیشنهاد‌ات است، البته باید گفت سه شنبه هر هفته از ساعت 10 تا 12 در سالن معاونت اجتماعی جلسات 197 برگزار می‌شود تا افراد بتوانند در مواردی که نیاز به تسریع در امور دارد چهره به چهره با فرماندهان پلیس در ارتباط باشند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول