اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

کرونا کابوس رئیس‌جمهور آمریکا

وضعیت فعلی آمریکا، به هیچ وجه به نفع ترامپ نیست و اگر وضع بحرانی فعلی ادامه پیدا کند، احتمال شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو بسیار زیاد خواهد بود.

کرونا کابوس رئیس‌جمهور آمریکا

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، کیومرث یزدان پناه درو استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران طی یادداشتی نوشت: وضع فعلی در آمریکا، به هیچ وجه به نفع ترامپ نیست و اگر وضع بحرانی فعلی ادامه پیدا کند، احتمال شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو بسیار زیاد خواهد بود.

کرونا، رهبری ترک برداشته جهانی آمریکا را به سمت خرد شدن سوق می دهد.

در حال حاضر یکی از مهمترین مشخصه‌های بحران آمریکا، پیامد چگونگی مواجهه ترامپ با ویروس کرونا و تأثیر آن در آینده  رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکاست؛ دغدغه ای که برای دونالد ترامپ بنابر دلایل زیر بسیار آزار دهنده و کشنده است.

اولین بحث در این راستاست که برای ترامپ بدتر از این نمی شد که برای رفع نیازهای ضروری و تورم درخواست کالا ناشی از بحران کووید۱۹ دست به دامن چین شود. بر ملاء شدن این سطح از ضعف های دولت فعلی آمریکا که تاقبل از کرونا مدعی شکوفایی اقتصادی و احیاء هژمونی مخدوش شده آمریکا بود، در آستانه تغییر سرنوشت ساز سیاسی قرار گرفته است.

بحران ناشی از ضعف مدیریتی تهدیدی شدید از ویروس کروناست که فرصت انتخاب دوباره "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا را از وی خواهد گرفت و عامل مهمی در تعیین نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا به شمار می رود.

نکته دوم اینکه پاندمی کووید ۱۹ بیش از  آن که به شکل‌دهی تاریخ منجر شود، روند تاریخ را در کاهش نقش جهانی آمریکا تسریع خواهد کرد. زیرا یکی از مشخصه‌های بحران کنونی، نبود نقش رهبری جهانی آمریکا است. آمریکا نتوانست دنیا را در تقلا برای مقابله با خود ویروس یا تاثیرات اقتصادی آن با هم همراه کند. حتی آمریکا نتوانست در نوع رسیدگی به این مشکل در داخل کشور خود به عنوان الگویی برای جهان خود را نشان دهد.

موضوع سوم میزان بیکاری رو به رشد در آمریکا است که با سرعت زیادی به ۲۰ درصد در روزهای اخیر رسیده است و اگر این بحران آنگونه که تحلیلگران اقتصادی مطرح می کنند به سرعت برطرف نگردد به پاشنه آشیل بزرگی برای دولت ترامپ تبدیل خواهد شد.

نکته چهارم و از همه بدتر، دست درازی به سوی چین از سوی ترامپ است. برای کشوری که تا دیروز خود را از هر جهت استثناء می دانست و قائل به استثناء گرایی در جهان بود، به قیمت ترک برداشتن غرور جهانی آمریکا حاضر به دست دراز کردن به سوی پکن شده و فرآیند اتخاذ شده فعلی در آمریکا حکایت از صدای پایی است که شکست ترامپ و خاتمه مدیریت پرهزینه جناب دونالد را انعکاس می دهد.

علاوه بر اینها رویکرد ترامپ و چگونگی مواجهه وی با ویروس کرونا همانند سایر رویکردهای غیرحرفه‌ای ایشان بود و تصور می کرد این موضوع خطرناک که به چشم دیده نمی شود اما جلوی چشم همه دارد انسان‌ها را از بین می برد، مانند سایر مسائل است و از ابتدا آنرا به مانند خیلی از مسائل به سخره گرفت.

نتیجه این رفتار پارانوئیدی رئیس جمهور آمریکا را اکثر تحلیلگران به عنوان معیار اصلی ناکامی و شاید هم اصلی ترین ملاک شکست وی در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا ارزیابی می کنند.

در این میان موضوع دیگری که قطعا ترامپ را در انتخابات امریکا به چالش خواهد کشید، ماندگاری آثار تلخ ویروس کرونا در اذهان و افکار عمومی آمریکا خواهد بود. چرا که مسأله مرگ و زندگی است و خانواده‌های زیادی را در آمریکا داغدار مرگ عزیزان خود کرده است و این خسارت ابدی را فراموش نخواهد شد.

این درحالی است که هزاران نظامی آمریکایی در جغرافیاهای دوردست و بر روی عرشه های ناوهای هواپیمابر گرفتار کرونا شده اند و دولت ترامپ از رسیدگی به آنها به شدت ناتوان نشان داده است.

در مجموع باید گفت که اگر چه در رقابت های انتخاباتی عوامل و عناصر متعددی نقش دارند اما روند کنونی حاکم بر آمریکا و سردرگمی گسترده در دولت ترامپ، به احتمال زیاد در رقابت ریاست جمهوری آینده آمریکا شانس زیادی برای تکرار دور دوم نخواهد داشت. لذا ویروس کرونا به معنای واقعی به کابوس ترامپ تبدیل شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول