اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

مسافر ناخوانده‌‌ای که هتلداران را بیکار کرد

در حال‌ حاضر هتل‌های همدان خالی از مسافر است و بسیاری از تورهای داخلی و خارجی لغو شده و تعداد زیادی از فعالان هتلداری نیز به بیکار شده‌اند، شرایط موجود بیانگر آن است که هتلداران توان پرداخت حقوق، مزایا و عیدی کارکنان خود را ندارد و آن‌دسته از هتل‌ها هم که به تعدیل نیروی کار در این روزها اقدام نکرده‌اند صرفا به‌دلیل ادای دین انسان‌دوستانه به کارگران خود است و بس.

مسافر ناخوانده‌‌ای که هتلداران را بیکار کرد

خبرگزاری فارس ـ همدان، ویروس کرونا در ماه‌های اخیر سفری به‌ وسعت تمام جهان را پیش گرفت اما این مسافر ناخوانده آنچنان ترسی در وجود مردم ایجاد کرد که اغلب کشورها را به تدابیری از جمله منع ورود و خروج مسافران از کشورهای ناقل ویروس وادار کرد و این‌گونه شد که گردشگری آماج همه مصائب در روزهای کرونازده شد.

در حال‌ حاضر هتل‌های همدان خالی از مسافر است و بسیاری از تورهای داخلی و خارجی لغو شده و تعداد زیادی از فعالان هتلداری نیز به  بیکار شده‌اند، شرایط موجود بیانگر آن است که هتلداران توان پرداخت حقوق، مزایا و عیدی کارکنان خود را ندارد و آن‌دسته از هتل‌ها هم که به تعدیل نیروی کار در این روزها اقدام نکرده‌اند صرفا به‌دلیل ادای دین انسان‌دوستانه به کارگران خود است و بس.

با وجود همه این مشکلات برخی هتل‌های همدان تعطیل و برخی درهای هتل را نبستند و تلاش کردند تهمیدات لازم برای جلوگیری از شیوع کرونا در این اماکن به‌کار گرفته شود و تمام نکات بهداشتی نیز با دقت رعایت ‌شود، حتی در نبود مسافر برخی هتل‌ها چراغ تأسیسات اقامتی را روشن نگاه داشتند، اگرچه بسیاری از درخواست‌های اسکان در مراکز اقامتی این استان لغو شده و این شرایط هتلداران را با بحران جدی ورشکستگی مواجه کرده است.

هیچ دستورالعملی مبنی بر ممنوعیت فعالیت هتل‌ها صادر نشده است

 نایب‌رئیس جامعه هتلداران ایران اظهار کرد: همانطور که در گذشته نیز تأکید شد، تاکنون هیچ دستورالعملی مبنی بر ممنوعیت فعالیت هتل‌ها و مراکز اقامتی از سوی وزارت گردشگری، وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا صادر نشده است.

شهرام شیروانی گفت: مبنای فعالیت ما پروتکل بهداشتی بازگشایی هتل‌ها و مراکز اقامتی است که چندی پیش صادر شده و هتل‌ها مطابق با آن می‌توانند پذیرش مسافر داشته باشند.

وی افزود: اینکه مسافری وجود ندارد و برخی هتل‌ها به اختیار خود و برای کاهش هزینه‌ها به تعطیلی اقدام کرده‌اند، هیچ ارتباطی با منع قانونی فعالیت ندارد.

 نایب‌رئیس جامعه هتلداران ایران با بیان اینکه منظور از مشاغل پرخطر در اطلاعیه ستاد ملی کرونا، قسمت‌هایی از هتل مانند تالارهای پذیرایی، استخر، مجموعه‌های ورزشی و ... است که احتمال اجتماع افراد در آن وجود دارد گفت: باز هم تأکید می‌کنم هیچ محدودیت و منعی برای پذیرش میهمان و مسافر در بخش‌های اقامتی هتل‌ها و مراکز اقامتی وجود ندارد.

۸۰ درصد هتل‌های کشور به دلخواه خود تعطیل شدند

وی افزود: به‌ دلیل شیوع کرونا ۸۰ درصد هتل‌های کشور به دلخواه خود تعطیل شدند و ۲۰ درصد به فعالیت خود ادامه دادند، در بین این ۲۰ درصد، تنها سه درصد این هتل‌ها فعالانه خدمات ارائه می‌دهند و بقیه نیمه‌تعطیل هستند.

شیروانی تأکید کرد: شیوع کرونا در نزدیکی ایام نوروز سبب لغو بسیاری از تورهای داخلی و خارجی و متعاقب آن ورود خسارت زیادی به هتلداران شده که باید مسوولان امر چاره‌ای برای این کار بیاندیشند.

با این اوصاف کارشناسان بر این باورند با شرایط بغرنج این روزها دولت می‌تواند تمهیداتی برای دریافت نکردن بیمه کارکنان هتل‌ها از هتلداران در نظر بگیرد. حتی می‌تواند در حوزه مالیات، معافیت‌هایی را برای حدود سه ماه در نظر داشته باشد یا آنکه برای بازپرداخت وام‌ها، چند ماه استراحت اعلام کند. تمام این پیشنهادها در حالی مطرح می‌شوند که هیچ‌یک از این بسته‌های حمایتی حتی در نوروز ۹۸ که هتلداران به‌دلیل وقوع سیل ناچار به لغو اقامت‌های رزرو شده بودند، به این حوزه تعلق نگرفت. حال آنکه هتلدار نیاز دارد در چنین شرایطی، دولت برای او بسته حمایتی در نظر بگیرد.

این در حالی‌ است که ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی که مسئولیت دبیرخانه کمیته پیشگیری و کنترل کرونا در حوزه‌های گردشگری و ورزشی را نیز بر عهده دارد، گفته بود گردشگری و صنایع‌دستی از نخستین گروه‌هایی خواهند بود که بسته حمایتی دولت را به‌ دلیل بحران کرونا دریافت می‌کنند.

البته باز هم باید منتظر بود و دید که مسئولان میراث‌فرهنگی تا چه حد وعده‌های خود را عملی می‌کنند؟!

انتهای پیام/ 3140/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول