اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

مدیرعامل خبرگزاری آنا: «فارس من» آموزش عملی سواد رسانه‌ به مخاطب است

فارس من اگر در ادامه روند فعالیت‌هایش همه سوژه‌ها و مطالب را بدون تبعیض پی‌گیری کند و به آنها ضمانت اجرایی دهد، شاهد خواهیم بود مردم به جای اینکه اطلاعات‌شان را در اختیار رسانه‌های بیگانه قرار دهند، با «فارس من» ارتباط خواهند گرفت.

مدیرعامل خبرگزاری آنا: «فارس من» آموزش عملی سواد رسانه‌ به مخاطب است

گروه هنر و رسانه؛ زینب رازدشت: طی سال های اخیر جنس رسانه های دنیا به دلیل توسعه تکنولوژی تغییر کرده است و آنها کم کم به سمت تعاملی شدن سوق می یابند.

خبرگزاری فارس هم از این موضوع مستثنی نبوده و از 14 فرودین امسال نسخه جدیدی از فارس من را رونمایی کرد که این نسخه تعاملی قابلیت ارسال فیلم و عکس به همراه خبر را از سوی مردم دارد. یکی از تفاوت های این نسخه تعاملی با نسخه قبلی اش، پیوست عکس و فیلم به سوژه های مردمی است.

با گذشت تنها یک هفته از رونمایی نسخه تعاملی شاهد  ارسال حدودا 700 سوژه از طرف مردم به «فارس من»  بودیم.

به بهانه راه اندازی و ارتقای نسخه جدید «فارس من» و این اقدام خبرگزاری فارس با مرتضی خلفی زاده مدیرعامل خبرگزاری آنا به بحث و گفت و گو نشستیم. آنچه از نظر می گذرانید، حاصل گفت و گوی ما با وی است.

 

پیشرفت تکنولوژی رسانه‌ها را به سمت تعاملی شدن سوق داد

خلفی زاده: طی سال های اخیر عملیات رسانه ای و جنس پیام رسان ها در دنیا به دلیل توسعه تکنولوژی رسانه تغییر کرده است. برای مثال از ابتدای دهه هشتاد خورشیدی برابر با سال های دوهزار میلادی یعنی چیزی حدود بیست سال، اینترنت تازه وارد ایران شد و حتی  همه نقاط دنیا از اینترنت، در قالب صفحات وب استفاده می کردند و اطلاعات از این طریق قابل دسترسی بود.

هر اندازه رو به جلو حرکت کردیم، شیوه اطلاع رسانی به جهت تکنولوژی و سخت افزاری پیشرفته شد. شاید در دوره ای برای استفاده از اینترنت نیازمند مانیتور، موس، کیس ... بودیم و کم کم لپ تاپ ها آمدند و بعد از مقطعی شاهد ورود گوشی های هوشمند بودیم و اینچنین کار رسانه ها توسعه یافت. درواقع ابزارهای پیام رسان و شبکه های اجتماعی از پانزده سال پیش پا به عرصه گذاشتند.

 

پیشرفت تکنولوژی سبب شد تا افراد به همه امکانات پیام رسان‌ها دسترسی داشته باشند درحالی که در گذشته این امکانات محدود به خبرنگاران و رسانه های رسمی بود، اما امروزه هر شخصی با کمترین هزینه می تواند یک ابزار پیام رسانی و ابزار رسانه ای ایجاد و شروع به پیام رسانی کند.

فارس من اگر در ادامه روند فعالیت هایش همه سوژه ها و مطالب را بدون تبعیض پیگیری کند و به آنها ضمانت اجرایی دهد، شاهد خواهیم بود که مردم دیگر به جای اینکه اطلاعات شان را در اختیار BBC، VOA و من و تو بدهند، به فارس من خواهند داد.

 

با این تفاسیر در این روزگار رسانه های رسمی رقیب یافتند؛ رقیبی به نام رسانه های غیررسمی. رسانه های رسمی برای ادامه حیات تلاش می کنند تا ابزار پیام رسانی برای مخاطبان شان را تسهیل کنند و ضرورت تعاملی شدن در این نقطه مشخص می شود؛ هر اندازه مخاطب احساس کند که می تواند از اعتبار رسمیت رسانه و خبرگزاری استفاده کند که  مجوز دارد و شناخته شده است و حتی تعداد بازدیدکنندگان بالایی دارد. زمانی که این مخاطب به واسطه چنین رسانه ای پیامش را می رساند، اقدام ارزشمندی است.

در این میان چنین اقدامی یعنی تعاملی شدن رسانه‌ای یک بازی برد برد بوده یعنی هم به نفع مخاطب و هم به نفع رسانه است.

در دوره ای که حجم بسیار بالایی از اطلاعات در هر لحظه تولید می شود و همه در رقابت پیام رسانی با یکدیگر هستند، در این دوره رسانه باید خودش را حفظ کند؛ بنابراین تعاملی شدن رسانه امری ضروری است.

 

نسخه جدید «فارس من» خود آموزش سواد رسانه‌ای است

خلفی زاده: هر روز شاهد حجم بالایی از پیام و تولیدات هستیم و هر رسانه ای توان مشخصی دارد. برای مثال خبرگزاری فارس 300 پرسنل دارد و برای مثال این 300 تا در بازده زمانی مشخص چقدر می تواند خبر تولید کند، اما با وجود تعاملی شدن رسانه ظرفیتی برای افرادی که صاحب قلم هستند، می تواند ایجاد شود تا با کمترین دانش رسانه ای امکان ارائه اطلاعات دست اول را به رسانه ها داشته باشند. به نظر می رسد همه رسانه ها در آینده‌ای نزدیک همین راه فارس را در پی خواهند گرفت.

همچنین مراحل پلت فرم جدید را در فارس من دیدم و بنظر می رسد این نسخه جدید خودش یک نوع آموزش رسانه ای است؛ یعنی مخاطب به سادگی با تیتر، ارزش های خبری و عناصر خبری آشنا می شود و سعی می کند ذهنش را با آنها مطابقت دهد.

با ایجاد فرصت تعاملی شدن رسانه افراد می توانند بهترین پیام را تبدیل خبر، گزارش تصویری و ویدئو کنند. این امر سبب می شود تا ظرفیت خبرگزاری را افزایش پیدا کند.

 

این روزها شهروند خبرنگار جدی گرفته می شود

در گذشته طرحی به نام شهروند خبرنگار در رسانه های دنیا مطرح شد که البته این طرح چندان پیشرفت نکرد، اما امروز شاهد هستیم که کم کم این طرح جدی گرفته می شود.

یکی از دلایلی که امروزه طرح شهروند خبرنگار جدی گرفته می شود این است که آموزش های سخت افزاری و نرم افزاری، با همین شبکه های اجتماعی توئیتر و اینستاگرام تسهیل شده است و به نوعی مردم تجربه کرده اند و کافیست که رسانه‌های  رسمی آنها را هدایت کنند تا مردم اطلاعاتی در اختیار رسانه رسمی قرار دهد که ضریب بالایی داشته باشد.

نسخه تعاملی رسانه سبب می شود تا امر تولید خبر برای مردم از ظرفیت چندبرابری برخوردار شود و بیش از نیروهای موجود را در خدمت رسانه خود قرار دهد.

همچنین به واسطه نسخه تعاملی، انگیزه برای مردم و مخاطبان رسانه بیشتر می شود؛ چراکه سعی می کنند فیلم و تصاویر جذاب خود را علاوه بر آنکه در صفحات شخصی مجازی شان قرار می دهند، برای رسانه رسمی هم ارسال کنند، رسانه رسمی که تعداد دنبال‌کننده‌ها و بازدیدکنندگانش بیشتر از یک فرد عادی است؛ بنابراین این ایجاد انگیزه سبب افزایش قدرت و ظرفیت عجیب برای خبرگزاری می شود.

 

دسترسی به اخبار و اطلاعات از دورافتاده‌ترین نقاط ایران

خلفی زاده در ادامه به ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد «فارس من» اشاره کرد و گفت: دسترسی به اطلاعات دست اول در دورترین نقاط کشور به واسطه نسخه تعاملی فارس من افزایش می یابد. درواقع بازوهای رسانه ای خبرگزاری در سراسر کشور و حتی برای فارسی زبانان دنیا توسعه می یابد و حتی به مرور فارس من می تواند از میان مردم شهروند خبرنگار ثابت پیدا کند. 

زمانی که فردی با یک شماره ثابت در ماه نزدیک به 20 محتوا در اختیار «فارس من» قرار می دهد، عملا می توان او را یک خبرنگار نامید و از او می توان بیشتر کمک گرفت.

در کنار این موضوع صحت سنجی اطلاعات هم می تواند اهمیت بسیاری داشته باشد تا رسانه به واسطه اطلاعاتی که مردم در اختیارش می گذارند، متهم به خلاف گویی نشود. این امر می تواند یک خطر باشد که البته فارس من جلوی این خطر را گرفته است.

یکی از دلایلی که امروزه طرح شهروند خبرنگار جدی گرفته می شود این است که آموزش های سخت افزاری و نرم افزاری، با همین شبکه های اجتماعی توئیتر و اینستاگرام تسهیل شده است و به نوعی مردم تجربه کرده اند و کافیست که رسانه رسمی آنها را هدایت کنند تا مردم اطلاعاتی در اختیار رسانه رسمی قرار دهد که ضریب بالایی داشته باشد.

 

 

خبرگزاری فارس؛ به واسطه راه‌اندازی این نسخه تعاملی به هویت و ماهیت اصلی یک رسانه مردمی نزدیک شده است. این بخش از خبرگزاری فارس با توجه به کیفیت محتوا تلاش دارد تا از نگاه کمّی دوری کند که این اتفاق ارزشمندی است.

 

«فارس من» با هوشمندی به همان سمتی می‌رود که باید برود

شاید نگرانی‌ای که وجود داشته باشد این است که «فارس من» باید به رسانه‌ای تبدیل شود که مردم صدای شان را از آن طریق به گوش بقیه برسانند، نه آنکه تریبونی برای ترویج دستگاه، نهاد و چهره خاصی شود که من به شخصه با مرور بر بخش‌ها و سوژه‌های «فارس من» متوجه شدم که این رسانه مشخصا به همان سمتی می‌رود که باید برود و مدیران این بخش با هوشمندی نسخه تعاملی فارس من را هدایت می کنند.

 مدیریت نسخه تعاملی نیازمند افرادی با هوش و ذکاوت بالایی است تا اطلاعات را ارزیابی، بررسی و صحت سنجی کنند که با مرور بر فارس من متوجه شدم مدیران این بخش از هوش و ذکاوت بالایی برخوردار هستند.

گاهی اوقات ممکن است در پیام هایی که مخاطبین برای رسانه رسمی ارسال می‌کنند مثلا شاهد اطلاعاتی باشیم مبنی بر اینکه راه های مواصلاتی داخل روستا خاکی است و چرا شورای روستا وارد میدان نمی شود تا این راه آسفالت شود.

در نگاه کلی این پیام یک مطالبه مردمی است اما اگر با جزئیات بخواهیم به آن نگاه کنیم می توانیم این احتمال را بدهیم که این پیام ممکن است از یک فرد بساز و بفروش باشد که می خواهد این راه مواصلاتی روستا آسفالت شود تا زمین های اطراف را تغییر کاربری دهد و از حالت روستا خارج و در نهایت ویلاسازی کند و روستا حالت بومی را از دست بدهد.

با این تفاسیر همه چیز مربوط به صحت سنجی نیست و گاهی اوقات یک مطلب و پیامی لایه های پیچیده دارد و  اگر هوش لازم برای تشخیص نداشته باشیم، به راحتی به این ها تریبون می دهیم تا منجر به سوءاستفاده افرادی شود که به دنبال منافع مالی است.

البته مدیریت خبرگزاری و خبرنگارانش از هوش و سابقه و تجربه لازم به ویژه در فارس من برخوردارند. همچنین یکی از ویژگی هایی که در فارس من شاهد هستیم، دروازه بانی خبر است که این کار را به خوبی در این بخش انجام می دهند.

 

 

«فارس من» به نیت اصلاح، مطالبات مردم را پیگیری می‌کند

 جلب اعتماد مخاطب به واسطه شفافیت و صراحت رسانه محقق خواهد شد؛ زمانی که مخاطب اعتماد می کند که رسانه اش در مقابل هیچ مسأله ای از مسائل روز سکوت نکرده است و حتی در مورد وقایع و اخباری که با سیاست هایش هماهنگی ندارد اما ورود می کند و جزو رسانه اول برای پوشش آن وقایع می شود.

رسانه می تواند روایت صادقانه، دلنشین، منطقی و اقناعی از اتفاقاتی باشد که رخ می دهد و به همین واسطه می تواند نظر و اعتماد مخاطبانش را به خود جلب کند.

نکته دیگری که در شبکه های فارسی زبان و بیگانه اتفاق می افتد که عموما ضد انقلاب هستند، این بوده که آنها تلاش می کنند تا سیاهی ها و نکات منفی را در ایران پررنگ کنند و چون دسترسی حرفه ای به جهت داشتن نماینده خبری در ایران ندارند، تمرکزشان روی این است که خود مردم را درگیر اطلاع رسانی کنند تا مردم برای شان فیلم بگیرند و اطلاعاتی از کشور برای شان ارسال کنند که غالبا به صورت فیلم و صدا و متن است.

به هرحال آن ها سیاست شان این است که هرچیزی را درست و غلط منتشر میکنند تا به هدف سیاه‌نمایی و ناامیدی در بین مردم برسند. اینها نمایندگان مشخصی در داخل کشور دارند که بعضا کاملا غیرصادقانه و ساختگی اقدام به سیاه نمایی می کنند.

همچنین از این طرف خبرگزاری فارس چنین سیستمی را راه اندازی کرده است تا صادقانه چیزی را که دریافت می کند، در صورت صحت سنجی منتشر می کند و این اقدام بسیار ارزشمندی برای پیگیری مطالبات مردم است.

اما تفاوت «فارس من» این است که با نیت اصلاح، مطالبات را پیگیری می کند و با انتشار فیلم و تصویر درصدد پاسخگویی مسئولان است که در خروجی این رسانه شاهد همین استراتژی از طرف خبرگزاری هستیم.

این اصل را در دوره جدید در خبرگزاری فارس شاهد هستیم و این شجاعت خبرگزاری فارس بوده که «فارس من» با این رویکرد دوره جدیدی را آغاز کرده است.

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول